Ga naar inhoud

Radio Swing werkt niet goed


Kvlm
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik rij sinds deze maand (aug 2011) een Skoda Fabia Combi Greenline 1.4 TDI uit 2009. Hierin zit een Skoda Swing radio. Een prima radio-cd-speler.

Echter doet deze radio-cd-speler een beetje vreemd:

- Als ik het contact van de auto uitzet blijft de radio gewoon aan staan. Ook deur openen, auto op slot doen: niet helpt. Radio blijft aan.

- Als ik aan het rijden ben, gaat na exact 30 minuten de radio uit. Als ik hem weer aanzet, doet hij het natuurlijk weer, thans: voor 30 minuten.

Het lijkt mij dus dat de radio niet goed is aangesloten. Nu heb ik bij de Skoda Dealer (Heemstede) gevraagd of ze hier iets mee kunnen doen. Dat kunnen ze wel, maar ze rekenen dan 2 uur onderzoekskosten a bijna 100 euro per uur. Dat vind ik een beetje veel van het goede.

Dus mijn grote vraag:

Wie weet wat er aan de hand kan zijn met mijn autoradio??? En nog belangrijker: hoe kan ik zorgen dat het 'normaal' werkt?

Ik heb overigens zelf het idee dat deze radio niet af-fabriek in de auto zit. Er zitten bij mijn autopapieren boekjes van een Pioneer-navigatie-systeem. Die zit er niet meer in, dus ik denk dat de vorige eigenaar (=leasemaatschappij) die eruit heeft gehaald en toen met deze radio heeft verkocht.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties!

Alvast bedankt in ieder geval!!

Groeten,

Kees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug redenerend

Je koopt een 2e hands wagen bij een dealer in Heemstede en naar ik aanneem met garantie ?

Dan heb je problemen met van de onderdelen van die wagen en wordt er onderzoekskosten in rekening gebracht ???

Sorry maar een beetje vreemde manier van doen ! En lijkt mij dat hij gewoon moet zorgen dat de radio naar behoren gaat werken.

Niet meer en niet minder lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb de auto gekocht bij een autohandelaar in Friesland voor een 'meeneemprijs'. Dus zonder verdere service.

Aangezien ik zelf in Hoofddorp woon, dus erg ver van Friesland, heb ik hem in Heemstede in onderhoud gedaan. De auto moest direct al een klein beurtje (75.000 km) hebben, dus toen heb ik aan de dealer in Heemstede gevraagd of ze ook hier even naar wilde kijken. Dat wilde ze wel, maar dan wel met 2 uur arbeidsloon aan onderzoekskosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dat maakt het duidelijker, maar de kosten van 2 uur vind ik een beetje van de idioten want dan is het nog niet gemaakt.

Heb jezelf al eens achter de radio gekeken hoe de boel is aangesloten ?

Want voorop gesteld dat de Swing kan werken op jouw model Skoda zou het gewoon een kwestie van stekkeren moeten zijn

Maar heb nu wel een erg bruin vermoeden dat achter de Swing een boel knip en soldeerwerk is uitgevoerd om de boel werkend te krijgen.

En waarschijnlijk zijn er hier andere leden die weten wat er orgineel in jou skoda hoort te zitten van bouwjaar 2009.

Trouwens om te kijken hoe de boel aangesloten is is vrij simpel te achterhalen

De sierrand om je radio heen is met een brede schroevendraaier met beleid los te klikken

Hierna zal je 4 torx schroeven zien en zodra je die hebt losgeschroefd dan kun je de radio er zo uit trekken en kijken of alles goed zit en op de manier zoals het ook hoort, dus gewoon gestekkerd !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb werkelijk geen idee hoe het aangesloten is. Ik zag nog geen mogelijkheid om daarachter te komen en durfde niet direct met de schroevendraaier aan de slag te gaan. Zo handig ben ik niet :)

Ik zal eens kijken in de auto of ik die rand (zonder schade) los kan krijgen! Bedankt tot zover!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit er een instelling in t menu dat de autoradio maximaal 30 minuten aanblijft na contact uit. Dit om te voorkomen dat de accu leeg raakt.

Hier op dit forum vind je ook de handleiding van de Swing. Blader daar eens doorheen en misshcien vind je het daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit er een instelling in t menu dat de autoradio maximaal 30 minuten aanblijft na contact uit. Dit om te voorkomen dat de accu leeg raakt.

Hier op dit forum vind je ook de handleiding van de Swing. Blader daar eens doorheen en misshcien vind je het daar.

Als dat zo zou zijn dan zou je zeggen dat de vaste plus en de geschakelde plus verwisseld zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even gekeken, er zit in de swing GEEN instelling. De radio gaat automatisch uit:

Dit zegt de handleiding:

Als de sleutel bij een ingeschakeld apparaat uit het contactslot wordt betrokken, schakelt

het apparaat automatisch uit. U kunt de radio door het indrukken van de bedieningsknop

weer inschakelen. Bij uitgeschakeld contact schakelt het apparaat zich

(bescherming tegen ontladen van de accu) na ca. een uur automatisch uit.

Het lijkt er dus op zoals EdK eerder zei, dat de vaste en de geschakelde plus zijn verwisseld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou het redelijk simpel op te lossen zijn !

Indien het netjes gestekkerd is dan even de pennen loshalen uit het stekkerblok en omdraaien

En als het allemaal geknipte draden zijn dan ook dmv meten uitzoeken welk de geschakelde en vaste voeding is en dus ook omdraaien die 2 draden !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Whow! Wat fijn dat jullie zo snel erachter zijn wat het mogelijk probleem is.

Ik wil nu graag die draden omwisselen, maar ik ben echt 100% leek. Hoe kan ik die draden vinden? Hoe kan ik ze wisselen en loop ik dan het risico dat ik weer opnieuw die 'code' van de radio moet invoeren? Die heb ik niet namelijk, dus ik ben bang dat ik mijn radio blokkeer...? Of is deze angst onterecht?

Ik heb gekeken trouwens en ik zie geen soldeerwek.

aangepast door Kvlm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker niet onterecht en dus een reden om dealer friesland te bellen of aan te schrijven mbt de code !

En dan mbt ombouw indien dus niet zelf te doen en dus toch afhankelijk van de dealer in deze, wel dan die 2 uur onderzoekskosten die

kunnen ze wel schrappen dan

Even het verhaal van hier vertellen en ze dan laten kijken de hoe en wat, en als je er zelf voor zorgt dat de Swing al los zit dan hebben ze nog minder tijd nodig om één en ander over te zetten en mw jou kosten die dus lager uitvallen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De swing is echt mega snel los te halen. 1 plaatje, 4 schroefjes. Zeg 2 min.

Je kan eventueel in mijn album zien hoe de kleuren van de draden zouden moeten zitten (2011 fabia) waar origineel een Swing in zat. In het MDI topic staat zelfs een pdf met stekkerverbindingen als tabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe