Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Waarom Škoda zoveel tijd besteedt aan de stroomlijn van auto’s


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

rssImage-6334f268fa12bd2a7e4545b8f183756f.jpeg

Hoe de lucht langs de auto glijdt, is belangrijk voor een zo laag mogelijk verbruik en een stille, comfortabele rit. Daarom let de afdeling aerodynamica van Škoda op elk detail. Zoals bij de Škoda Enyaq, het meest gestroomlijnde model. 

Met een Cw-waarde (luchtweerstandscoëfficiënt) van 0,225 behoort de nieuwe Škoda Enyaq Coupé tot de beste auto’s in zijn klasse. En ook de reguliere Škoda Enyaq doet het goed, met een luchtweerstand van 0,245. Vooral voor een SUV is dat opmerkelijk laag.  

Beide modellen profiteren hiervan met een grote actieradius, tot maar liefst 589 kilometer* voor de Enyaq Coupé. Bij hogere snelheden draagt luchtweerstand namelijk aanzienlijk bij aan de totale rijweerstand – en dus ook aan het energieverbruik. Om je een idee te geven: bij 120 km/h wordt zo’n 80 procent van de energie verbruikt om de luchtweerstand te overwinnen. 

Om die weerstand zo laag mogelijk te houden, steken Škoda-ingenieurs letterlijk duizenden uren in het virtueel simuleren van de luchtstroming rond de auto. Daarna worden de resultaten gecontroleerd in de windtunnel.  

Een goed voorbeeld is de nieuwe Enyaq met de nieuwe Modern Solid-designtaal. “De nieuwe motorkap zelf speelt geen grote rol, want dat is niet de plek waar de lucht het eerst de auto raakt”, legt Štěpán Janda uit, die samen met zijn collega’s aan de aerodynamica heeft gewerkt. “Het zogenaamde stagnatiepunt – het gedeelte waar de lucht het meest direct op de auto botst – ligt iets lager, ongeveer ter hoogte van de kentekenplaat. Daar splitst de luchtstroom zich op en kiest verschillende routes rond de auto.” 

Een andere belangrijke luchtstroom verloopt ónder het kenteken – via het koelrooster, waar lucht naar verschillende radiatoren stroomt. Bij de nieuwe Enyaq en Enyaq Coupé is het rooster zó ontworpen dat er alleen de precieze hoeveelheid lucht doorheen komt die nodig is voor een betrouwbare koeling. 

“Vergeleken met het vorige ontwerp is de opening geoptimaliseerd en verkleind, omdat we de luchtgeleiding naar de radiatoren hebben verbeterd en beter afgesloten. Er lekt geen lucht meer weg via de zijkanten,” vertelt Štěpán over de aanpassingen. “Ook het materiaalgebruik speelt een rol: harde kunststoffen zorgen voor een precieze geleiding, zacht plastic voor een goede afdichting.”

 Meeste turbulentie rond de wielen 

Een ander belangrijk element zijn de ‘Air Curtains’ – luchtopeningen aan weerszijden van de voorbumper die de luchtstroom naar buiten langs de wielen leiden. Zo ontstaat een soort luchtgordijn. “Rond de wielen ontstaat de meeste turbulentie, wat de luchtweerstand verhoogt”, vervolgt Štěpán. “Alleen al op dit punt wonnen we vier duizendsten aan luchtweerstandsverbetering.” 

De nieuwe motorkap bracht ook een verbetering met zich mee: deze is aan de voorkant nu meer afgerond, wat mogelijk werd door het nieuwe grilleontwerp. 

Formaat van een wasmachine 

Ondanks de complexheid, zijn de resultaten indrukwekkend: zowel de Enyaq als de Enyaq Coupé presteren aerodynamisch geweldig. “De Enyaq Coupé ondervindt net zoveel luchtweerstand als een vierkant bord van 70 bij 70 centimeter in de wind”, zegt Štěpán. “Dat is ongeveer het formaat van een wasmachine. En dat terwijl de auto natuurlijk veel groter is.” 

De achterkant van de auto speelt eveneens een grote rol, al is deze bij de facelift ongewijzigd gebleven. Toch zorgt juist die vorm voor het verschil tussen beide modellen. “De meest aerodynamische vorm is een druppel, en de Enyaq Coupé komt daar dichter bij in de buurt” legt Štěpán uit. 

Wervelstorm 

Achter de auto ontstaat een soort wervelstorm – een gebied met turbulentie en onderdruk dat als het ware aan de auto trekt en hem vertraagt. Een hoge, steile achterkant zoals bij een traditionele SUV biedt hier meer ruimte voor dan de vlakkere achterkant van een coupé. 

De Enyaq en Enyaq Coupé hebben beide duidelijk gedefinieerde breeklijnen aan de achterzijde. De lucht volgt de carrosserievorm zo goed mogelijk en laat pas los op scherpe hoeken of randen. Ingenieurs ontwerpen daarom speciale ‘trailing edges’: plekken waar de luchtstroom gecontroleerd loskomt en zo min mogelijk verstoring veroorzaakt. 

Soort alchemie  

“Vanuit aerodynamisch oogpunt is het ideaal om de voorkant van een auto zo rond mogelijk te maken en de achterkant juist scherp af te werken. Tegelijkertijd moeten we rekening houden met het design en de functionaliteit van talloze details. Daarom is aerodynamica een soort alchemie: het is altijd een compromis tussen vormgeving, techniek en prestaties”, besluit Štěpán. 

Lees verder: Deze 3 oude Škoda-modellen plagen de lucht

*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe