Ga naar inhoud

Alle nieuwe ŠKODA’s hebben deze veiligheidssystemen


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-b68701412c1e6f72d3a52e639d77f5c2.jpeg

In dit artikel kijken we naar de basisuitrusting van alle ŠKODA-modellen. Van de betaalbare FABIA tot het elektrische vlaggenschip, de ENYAQ iV. Alleen de veiligheidsfuncties die standaard op elk model zitten, krijgen een plekje in de spotlights.

Je zult begrijpen dat luxere modellen worden geleverd met meer veiligheidssystemen, maar rijassistenten zoals Turning Assist, Door Opening Warning en Adaptive Cruise Control zijn optioneel en schitteren in hun eigen bericht.  

Front Assist

Om aanrijdingen in de stad te voorkomen, houdt ŠKODA Front Assist continu een oogje in het zeil. De slimme rijassistent is alert op plotseling opduikende auto’s, fietsers en voetgangers. Hij kan de auto zelfstandig tot stilstand brengen met een rem-ingreep.

6 of meer airbags

In elke nieuwe ŠKODA zitten altijd zes of meer airbags. De FABIA heeft er zes (2x voor, 2x zij, 2x gordijn), alle andere modellen beschikken over zeven stuks. Die extra airbag is een knie-airbag voor de bestuurder, of in het geval van de ENYAQ iV een airbag tussen de voorstoelen. Het maximaal aantal airbags is negen. Daarvoor moet je achterbank opwaarderen met zij-airbags.

LED-dagrijverlichting

In de schemering zie je regelmatig automobilisten zonder licht rijden. Weten ze dan niet dat autoverlichting ook bedoeld is om gezien te wórden? De stoere LED-dagrijverlichting van elke nieuwe ŠKODA zal andere weggebruikers zeker opvallen.

Lekker in je vel

Zelfs de voordeligste ŠKODA beschikt over een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Hiermee kun je zo hoog of laag zitten als je zelf prettig vindt. Om te voorkomen dat het zweet je uitbreekt in de zomer en de ramen beslaan in de winter, voorziet ŠKODA elke auto van airconditioning.

Andere veiligheidsfuncties die er gewoon op zitten, zijn twee lifehammers, Isofix-bevestigingspunten op de achterbank en een waarschuwingssysteem voor het dragen van de veiligheidsgordels.

eCall of noodoproep

Sommige functies van je auto hoop je nooit nodig te hebben. Zoals de automatische noodoproep eCall. Dit veiligheidssysteem is sinds 2018 verplicht in de EU op nieuwe auto’s. Bij een zwaar ongeval belt het automatisch met de noodoproepcentrale en bij een licht ongeval kun je zelf op de SOS-knop drukken. Voor eCall hoef je geen dienst of abonnement af te sluiten, de functie is bij aflevering al geactiveerd.

Heeft jouw ŠKODA naast de verplichte SOS-knop ook knoppen met een ‘i’ of een steeksleutel? Dan kun je met de eerste iemand al je autovragen stellen en met de andere bel je de reparatiedienst. Beide werken alleen als de optionele ŠKODA Connect-diensten actief zijn.

Hill Hold Control

Doordat Nederland zo plat is als een pannenkoek, zijn we niet gewend om op een helling te starten. Hill Hold Control wordt actief vanaf een hellingshoek van vijf procent en voorkomt dat de auto achteruit rolt. Wanneer je het rempedaal loslaat, houdt het systeem de druk in het remsysteem ongeveer 2 seconden vast. Genoeg tijd om op te trekken. Hill Hold Control is standaard op alle ŠKODA-modellen met een DSG-automaat (en de ENYAQ iV).

Lees ook: In welke landen zijn veiligheidsvesten verplicht?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Ons Skoda Nieuwsmeisje zei:

Van de betaalbare FABIA tot het elektrische vlaggenschip, de ENYAQ iV.

Afijn zou zeggen laat dat betaalbare er tegenwoordig maar van af......
Het is zo betaalbaar dat ik al een tijdje rondkijk bij andere merken.
En de Hyundai Bayon begint steeds meer hoge ogen te gooien.
Veel wagen voor prijzen die lager liggen met meer toeters en bellen tov een Fabia 4.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe