Ga naar inhoud

ŠKODA ENYAQ iV – toonaangevend op het gebied van luchtweerstand


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-ff0819c176f40a981e79526d16fbbd55.jpeg

  • Uitstekende luchtweerstandswaarde ENYAQ iV vergroot effectieve actieradius 
  • Aerodynamisch basisontwerp, actieve lamellen, voorbumper met ‘air curtains’ en aerodynamische velgen verminderen luchtweerstand
  • Minder luchtturbulentie aan achterzijde dankzij aerodynamisch geoptimaliseerd dakprofiel, speciaal gevormde buitenspiegels en vlakke onderzijde met bijpassende diffuser
  • Gestroomlijnde carrosserie zorgt voor luchtweerstandscoëfficiënt van Cd 0,257

De ENYAQ iV is het eerste seriemodel van ŠKODA dat is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen Groep. De volledig elektrische SUV loopt van de band in ŠKODA’s hoofdfabriek in Mladá Boleslav en is daarmee het enige MEB-model in Europa dat buiten Duitsland wordt geproduceerd. De carrosseriestyling zorgt tegelijkertijd voor een fraaie aanblik en een optimale aerodynamica. In combinatie met de efficiënte 150 kW elektromotor kan de ENYAQ iV 80 volgens de WLTP-cyclus meer dan 520 kilometer* afleggen op een volledig opgeladen accu. 

Actief koelluchtgordijn regelt de toevoer van koellucht naar behoefte 

Aan de voorzijde van de ENYAQ iV bevindt zich een verstelbare koelluchtlamel in de centrale luchtinlaat. Afhankelijk van de koelluchtbehoefte van de elektrische aandrijving, het lithium-ion accupakket en de airconditioning opent het elektronische systeem van de auto de koelluchtlamel slechts zover als nodig is. Als deze lamel volledig wordt gesloten, heeft dit bijzonder gunstige gevolgen voor de aerodynamica van de ENYAQ iV en neemt de actieradius met maximaal zeven kilometer toe. Het aerodynamisch geoptimaliseerde onderste deel van de voorbumper met uniek gevormde spoilers vóór de wielen leidt de lucht naar de onderzijde van de auto, waar deze langs de gladde onderkant van de carrosserie en het accupakket stroomt. In combinatie met de luchtgordijnen in de voorbumper, die de lucht nog verder versnellen, leiden al deze elementen de luchtstroom ook soepel rond de wielkasten naar de achterzijde van de auto. Aangezien de wielen alleen al een aandeel hebben van ongeveer 25 procent in de luchtweerstand, zijn er voor de ENYAQ iV aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen velgen leverbaar die voor minder luchtturbulentie zorgen. 

Buitenspiegels, dakspoiler en achterdiffuser verminderen turbulentie achter de auto 

De turbulentie achter de ŠKODA ENYAQ iV wordt ook op effectieve wijze verminderd voor een lage luchtweerstandscoëfficiënt. Het langgerekte dakprofiel en de dakspoiler met geïntegreerde zijvinnen verhogen de neerwaartse druk van de auto en zorgen samen met speciale randen op de achterbumper voor een soepele luchtstroom rond de carrosserie. De vlakke onderzijde vermindert de turbulentie en verbetert de luchtstroom onder de auto. Bovendien werkt de diffuser aan de achterzijde met een geïntegreerde spoilerlip samen met de dakspoiler om de luchtturbulentie achter de ENYAQ iV in balans te brengen. De aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels verminderen de luchtweerstand en het windgeruis en zorgen ervoor dat de lucht naar achteren wordt geleid en de luchtstroom rond de auto wordt verminderd. Om dit effect te versterken, zijn de spiegels op de voorportieren geplaatst in plaats van in de vensterdriehoek van de A-stijl, zodat de lucht er omheen kan stromen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een marketing-onzin verhaal, bovendien was er een kleine eeuw terug al een auto van Tjechisch fabrikaat die een veel lagere luchtweerstandscoefficient had, en die had een gewone verbrandingsmotor (maakt het lastiger, door bijv. de hete uitlaat die niet tegen de carrosserie mag komen). Ik dacht even stapsgewijs de onzinclaims door te nemen, maar er staat zo weinig in wat kan kloppen, dat er vrijwel niets van het verhaal overblijft. Wat aerodynamica betreft is het verhaal ongeveer zoiets als iemand die van gesneden suikerbieten patat bakt.😞

Wat ik ook bizar vind: een speciale klep om de koeling te regelen, die maar liefst voor 7 km extra range zorgt, op een range van meer dan 520 km, oftewel een winst van 1,5%. Dat lijkt me akelig weinig voor een redelijk complex (dus extra kans op storingen) systeem.🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe