Ga naar inhoud

Banden en Velgen Calculator


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Altijd handig, een excel sheet waarmee je simpel kan berekenen (en kan bekijken) welke banden/velgen er wel of niet onder je auto passen (en mogen!)

post-2-0-27098600-1305663635_thumb.jpg

Mogelijke invulvelden:

  • Breedte van de band
  • Profiel van de band
  • Breedte van de velg
  • Diameter van de velg
  • ET Waarde van de velg

Stel je hebt nu zoals ik, 15 inch banden onder je auto liggen, maat 185/60/R15 (Dunlop Sport, Fabia Combi Greenline). Je wilt graag winterbanden op deze velgen plaatsen maar vind amper tot geen banden in de maat 185/60... Dan kan je mooi met deze calculator berekenen wat er dan wel onder past en binnen de marge valt. Bijvoorbeeld 195/55/R15, je ziet dan meteen wat de afwijking van de teller wordt. (zie ook screenshot). Zover ik kan vinden mag de rolomtrek slechts 2% afwijken, zowel naar boven als naar beneden.

Onze dank gaat uiteraard uit naar de maker, Aaron Bohnen, en Lucifer die de vertaling voor zijn rekening genomen heeft. Wij zijn enkel een doorgeefluik naar jullie :)

Aanvullend is dit topic misschien ook nog wel de moeite waard (voor de normale Fabia II)

Banden en Velgen Calculator v13 - Skoda Forum Europe.xls

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Overigens een kleine waarschuwing, de calculator is niet altijd helemaal zuiver. Ik ben van 185/60/15 naar 195/50/16 gegaan. Dat zou -0,3% moeten zijn, gek genoeg is mijn omtrek toegenomen, want ik heb nu minder ruimte tussen wielkast en band. Scheelt toch bijna een cm voor mijn gevoel (er zit een uitsteeksel linksachter bij de Fabia, normaal kan je hand ertussen, nu nog geen vinger). Dus i.p.v. -1,6mm wieldiameter, denk ik +10,0mm.

Handig om te weten als het krapjes wordt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe