Ga naar inhoud

Over DSG


DimiTator
 Delen

Aanbevolen berichten

Een theoretische vraag over DSG en verbruik: toen ik destijds mijn Octavia 1,9 DSG kocht, gaf de fabriek een hoger verbruik op. Ik heb behoorlijk wat technisch inzicht en volgens mij kon dat niet: Een DSG heeft immers geen "koppelomvormer die constant slipt, maar een vaste overbrenging net zoals een gewone bak. De praktijk acteraf bevestigde mijn vermoeden.

Waarom geven de officiële testen een hoger verbruik???? Het meergewicht van enkele kilo's kan volgens mij de oorzaak niet zijn.

(later nog meer vragen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ervaar juist het omgekeerde of we begrijpen mekaar verkeert.

Even de DSG buiten beschouwing genomen zijn de opgegeven verbruiken vanaf de fabriek in algemeen gunstiger dan de werkelijkheid is !

Maw de skoda fabriek zegt telkemale dat ik met een liter brandstof meer Km maak dan dat ik in werkelijkheid behaal !

En een meer gewicht van een paar kilo's kun je als veroorzaker zeker wegstrepen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal zit in de verliezen in de bak: t.o.v. de handbak (voor de tweewielaangedreven 1.9TDI) heeft de bak een versnelling meer, maar nog belangrijker: de dubbele koppeling loopt in een oliebad en dat geeft nu eenmaal (wrijvings)verliezen wat in een testcyclus een hoger verbruik laat zien.

De latere 7-traps DSG is lichter gebouwd én heeft droge koppeling(en) en heeft daardoor minder verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat twee dingen goed gescheiden moeten worden, om geen verwarring te scheppen:

1) het actuele verbruik in vergelijking met het verbruik volgens fabrieksopgave;

2) het verbruik van een motor met DSG, vergeleken met dat van dezelfde auto, met dezelfde motor met handbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Het verhaal zit in de verliezen in de bak: t.o.v. de handbak (voor de tweewielaangedreven 1.9TDI) heeft de bak een versnelling meer, maar nog belangrijker: de dubbele koppeling loopt in een oliebad en dat geeft nu eenmaal (wrijvings)verliezen wat in een testcyclus een hoger verbruik laat zien.

De latere 7-traps DSG is lichter gebouwd én heeft droge koppeling(en) en heeft daardoor minder verliezen.

Dat zou inderdaad een plausibele verklaring kunnen zijn. Het is een DSG-6, met oliebad. Kortom: meer wrijvingsverliezen.

In de praktijk verbruik ik tussen de 5,5 en 5,8l/100km (1 op 18,2 tot 1 op 17,2). En dat is volgens mij beter dan de officiele cijfers. Maar ik weet uiteraard niet hoeveel ik zou verbruiken met een gewone bak.

aangepast door DimiTator
Link naar reactie
Delen op andere sites

meestal is het verbruik, zoals Ed al zei hoger dan de fabrieksopgave, omdat de omstandigheden in de praktijk meestal minder ideaal zijn. Het hangt ook sterk af van het soort ritten dat je maakt. Zo maak ik zelf meer dan 80% 120 p/u kms en is mijn verbruik daardoor hoger dan de fabrieksopgave. Wanneer ik 80% van de ritten 80 p/u zou rijden, zou ik er wel in de buurt komen, denk ik. Hier zou een verklaring kunnen liggen, maar ik ken jouw rit-karakteristieken niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe