Ga naar inhoud

Dimlichten vervangen


Lexo
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Mijn dimlichten doen het niet meer en ik ben nog niet zo ervaren met den auto.

Vervangen van lichten zou je normaliter toch zelf moeten kunnen doen (was bij mijn vorige auto, een Fiat Punto II, prima te doen) en ik wil niet teveel afhankelijk zijn van de garage.

 

Boekje heeft het over Dimlicht en groot licht waarbij H4 met Reflector en H7 met Module zou zijn.

Ik zie dat mijn koplampen H4  zijn en groot licht geven.

Wat mijn dimlicht zou moeten zijn is mij niet duidelijk.

Bestaan H4 en H7 niet naast elkaar en zou dezelfde lamp dimlicht moeten geven?

In dat geval is een zekering kapot.

 

Ik zie onderaan de bumper nog twee grote halogenen zitten waarvan ik alleen rechts makkelijk bij kan, maar volgens mij is dat geen dimlicht.

 

Al vast bedankt voor eventuele uitleg!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst is het wel handig om aan te geven om welke auto het gaat.

$_84.JPG

De ene Skoda is de andere niet.

 

Overigens H4 is een duplolamp (dimlicht en grootlicht in zelfde bolletje) dus met dubbele draad, en H7 is een enkele lamp. In geval van een H7 lamp heb je dan meestal 2 H7 lampen per unit: één voor dimlicht en in een ander deel van de unit een andere H7 voor grootlicht.

 

De lamp aan de onderkant is waarschijnlijk mistlamp en/of dagrijverlichting.


Ik zie in je andere topic dat je een Fabia II hebt, en probleem dat beide dimlichten het niet doen. Ik begin dan te denken dat de oorzaak wel eens in de lichtschakelaar kan zitten. (kun je binnen een paar minuten uitwisselen om te proberen of ie het met een andere lichtschakelaar wel doet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Linker- en rechterdimlicht zijn bij VAG al verschillende zekeringen sinds de Golf, Passat (oftewel zolang als ze vloeistofgekoelde motoren hebben), dus onwaarschijnlijk.

Wat 2e schakelaar betreft: als je naar dealer/autosloperij toerijdt, kun je vragen of je mag proberen, en als de schakelaar de oplossing is kopen en anders teruggeven.

(bij sommigen kan dat wel, bij anderen absoluut niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Cordoba en EdK, bedankt voor de info.

 

@Cordoba: dát is hem ja!  :komnietmeerbij:

 

 

Dus toch een duo lamp. Het boekje is niet zo duidelijk.

Het ligt dus niet aan de lampen of de zekeringen.

 

Komt een lamme schakelaar vaker voor bij Scoda?

Ik ga kijken wat ik er aan kan doen.

Zal de update hier posten.

 

Nogmaals bedankt beiden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet zozeer een lamme schakelaar, maar dat een bepaalde groep (dimlicht, stadslicht incl. achterlichten) niet geschakeld wordt. Het komt binnen de hele Vaggroep een enkele keer vaker voor, dus ook bij Skoda. Dat is ook precies de reden van mijn verdenking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oorzaak gevonden  :duimomhoog3:

Blijkt niet de schakelaar maar toch de H4 lampjes.

Het is mogelijk dat de dim gloeidraden doorbranden terwijl de grootlicht gloeidraden nog functioneren.

Dat scheelt weer.

 

Wel jammer overigens dat je in het Fabia dashboard geen melding krijgt dat de dimlichten niet werken.

Duur even voordat je dat merkt als je vooral overdag rijdt.

aangepast door Lexo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het vooral afhankelijk van hoe luxe je uitvoering is (en ook het bouwjaar speelt mee, ouder is minder info op het dash). Overigens als je er op let is het ook overdag prima zelf te zien. Ik zie zelfs of de Led's in mijn stadlicht branden overdag: gewoon kijken in reflectie, als je bijvoorbeeld voor het stoplicht (of bij een kruising) achter een glimmende voorligger staat, kun je prima zien of je eigen lichten normaal branden in de reflectie in de lak van de auto voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe