Ga naar inhoud

portierslot


Mees
 Delen

Aanbevolen berichten

Even voorstellen, ik ben Mees en rij sinds 2010 tot tevredenheid in een Yeti.

Waarom rij ik Yeti?

Mijn vorige auto was een Vitara, deze beviel ook uitstekend maar was een driedeurs wat voor ons niet zo praktisch was.

Mijn nieuwe auto moest aan de volgende voorwaarde voldoen: paardentrailer kunnen trekken, liefst 4 WD i.v.m. regelmatig een weiland inrijden,

Ruim van binnen, compact van buiten i.v.m. krappe parkeerplaatsen bij ons in de straat en hij moest ook nog redelijk betaalbaar zijn.

Ja dan kom je haast automatische bij een Yeti uit.

Het nadeel vind ik alleen de kale uitvoering in de basis uitvoering, overal voor bijbetalen, zeveren wiel, midden armsteun, radio, afstandbediening op de centrale vergrendeling enz. de meeste goedkope auto's hebben dit tegenwoordig toch standaard aan boord?

Ook is volgens mij de lak niet echt sterk, komen gauw kleine krasjes op.

 

Het probleem wat ik sinds kort heb is het volgende: aan de linkerkant gaat het portier niet meer op slot met de sleutel, ik moet de auto steeds aan de rechter kant op slot doen ( helaas heb ik geen afstand bediening op de centrale vergrendeling, ik wil deze binnenkort wel installeren).

 

Het slot kan zelf kapot zijn, ik denk dat er 2 micro schakelaars in zitten maar het kan natuurlijk ook zijn dat de lepel van de cilinder stuk is?

Het slot gaat niet open en niet dicht, de kans dat beide micro schakelaars stuk zijn is daarom klein.

 

Ik heb geprobeerd de cilinder te demonteren, bij de meeste auto's zit er in de kopse kant van het portier een torx bout, door deze los te draaien kan je het slot er uit trekken.

Bij de Yeti zitten 2 bouten, ik heb beiden geprobeerd maar er zit geen beweging in !

 

Weet iemand hoe het slot er uit moet? en waar de tweede bout voor dient?

 

Misschien moet ik wat meer kracht zetten, maar ik ben bang dat er dan wat afbreekt!

post-3522-0-49460700-1421596100_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst het lakverhaal is heel bijzonder: Skodalak is net als binnen de hele VAG-groep over het algemeen juist zeer hard. Duitse en Scandinavische merken hebben over het algemeen een harde lak. Franse, Italiaanse en Aziatische merken hebben over het algemeen zachte lak (dus ook Suzuki), maar als een auto overgespoten is, kunnen overgespoten delen een andere hardheid van de lak hebben. Wat wel verschil kan maken: op donkere lakkleuren zie je ieder krasje, op lichte kleuren is dat vaak alleen voor een geoefend oog te zien.

 

De constructie van het slot is blijkbaar afwijkend bij de Yeti, ik zou verwachten dat de bout net naast je waterpomptang het portierslot los zou maken. Volgens mij moet je wel het kapje bij de deurgreep ook loshalen, maar misschien is er iemand die een instructie voor je op kan zoeken, en hier plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even langs de garage geweest, het slot ging er toch heel simpel uit !

Torx bout losdraaien, sleutel in slot steken, linksom draaien en slot uittrekken.

Wat ik al vermoede was ook het geval: de lepel aan de cilinder is afgebroken.

Het was wel even lastig om het afgebroken stukje te verweideren, maar met 2 kleine lange schroevendraaiers is dit uiteindelijk wel gelukt.

Ik heb nu een nieuw slot besteld.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe