Ga naar inhoud

Ruitenwisser achter kapot?


Vesper12
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Skoda-rijders,

 

nu wou ik van de week op pad met mijn skoda octavia en het begon erg hard te regenen waardoor ik de achterruitenwisser echt nodig had, deze weigerde alle dienst dus voorzichtig doorgereden naar huis.

een dag later de auto weer nodig gehad en toen deed de ruitenwisser het ineens weer.

 

weet iemand waar dit aan kan liggen en als de boel vervangen moet worden of je dit prima zelf kan doen?

 

graag hoor ik van jullie,

 

Vesper12

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over welk bouwjaar en welke km-stand hebben we het hier? Er zijn ook Octavia's die helemaal geen achterwisser hebben zoals hieronder?

8132328-skoda-octavia-1961-4.jpg

 

Gezien je motorisering verwacht ik dat je een vrij jonge Octavia hebt, maar km-stand kan bijvoorbeeld helpen om in te schatten of het aan een versleten schakelaar op de stuurhendel kan liggen. Een andere mogelijkheid is dat het relais af en toe blijft plakken, waardoor de ruitenwisser niet in actie komt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de oorzaak inderdaad een relais is, dan is dat meestal eenvoudig te vervangen (de meeste relais zijn vlakbij de zekeringkast, onder het stuur geplaatst). Als de schakelaar van de hendel het probleem is, dan wordt het lastiger, bij sommige modellen betekent dat, dat het stuur (incl. airbag) eraf moet, om de stuurhendel te vervangen. Ik zou je adviseren om te beginnen met de auto uit laten lezen op foutcodes: dat kan je helpen om direct in de juiste richting te zoeken, zonder te moeten raden. Met wat geluk is tijdens het optreden van de storing, die storing opgeslagen in de ECU van de auto, en dat kun je dus ook later uitlezen. Als er geen foutcode is opgeslagen, en het probleem treedt niet op als er naar wordt gezocht, dan is het heel moeilijk zoeken.

 

Uitlezen van foutcode kan via een VAG-dealer (Skoda, Seat, Audi of VW), iemand met een OBD-scanner voor VAG, of via VCDS (vroeger Vagcom). Algemene garages kunnen ook foutcodes uitlezen, en met algemene OBD-scanners kun je ook foutcodes uitlezen, maar een deel van de foutcodes is merkgebonden (lees voor de VAG-groep), en je loopt dus kans dat je info mist met algemene apparatuur.

 

Zorg bij uitlezen dat je in elk geval het nummer van de foutcode hebt: beschrijving, en hoe te verhelpen kun je zelf terugzoeken op de site van Gerrit Speek, maar beschrijvingen van foutcodes lijken soms erg op elkaar, en monteurs/garages zijn soms slordig met de omschrijving.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...

Ik heb Superb 2010 zelfde probleem heeft met automatisch op de regensensor te maken ben bezig om te kijken of dit uit kan via VAG software dat het alleen werkt handel naar voren een stand en dan aan nu staat de handel altijd op interval stand 1 en dan wapperde die af en toe en als je hem in zijn achteruit zet gaan ze aan. Maar relais..... welk relais dat kan ik eerst nog wel proberen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe