Sign in to follow this  
Snelle

Helft dodelijke verkeersslachtoffers op snelwegen droeg gordel niet

Recommended Posts

Het niet dragen van de veiligheidsgordel is nog altijd een belangrijke factor bij de dodelijke ongevallen op de Belgische autosnelwegen. Bijna de helft van de bestuurders die bij zo’n ongeval betrokken was, had geen gordel om. Achterin loopt dat zelfs op tot meer dan zeventig procent. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Ongevallen die op de autosnelweg plaatsvinden, hebben vaak ernstigere gevolgen dan de verkeersongelukken die op een ander type weg gebeuren. Slechts zeven procent van de letselongevallen vindt in België op de autosnelweg plaats, maar die zijn wel verantwoordelijk voor zestien procent van het aantal verkeersdoden.

Het BIVV heeft daarom een onderzoek verricht naar die ongevallen. Daarvoor werden de pv’s onderzocht van de 521 dodelijke ongevallen die zich tussen 2009 en 2013 op de Belgische autosnelwegen voordeden. Bij die ongelukken vielen in totaal 582 doden.

De gevaarlijkste snelwegen van ons land

Niet alle snelwegen bleken even gevaarlijk: in Vlaanderen is de ring rond Gent, de R4, de veiligste snelweg en de E34 tussen Antwerpen en Assenede de gevaarlijkste. In Wallonië blijkt de A602 door het centrum van Luik het veiligst, de A25 tussen Luik en de Nederlandse grens het gevaarlijkst. Ook de ring rond Brussel zit ver boven het gemiddelde.

‘Geen gordel op de baan komt hard aan’

Een van de opvallendste resultaten uit dat onderzoek is dat het niet dragen van de gordel een belangrijke doodsoorzaak blijft op de autosnelwegen. Bijna de helft van de bestuurders (45,9 procent) die betrokken was bij een dodelijk ongeval, droeg geen gordel. Ook 40,7 procent van de passagiers voorin deed dat niet. Bij de passagiers achterin gaat het zelfs om 71,7 procent.

Overdreven snelheid

Overdreven of onaangepaste snelheid blijkt een rol te spelen bij minstens 27 procent van het aantal dodelijke ongevallen. Wanneer het gaat om ongevallen waarbij geen ander voertuig betrokken is, loopt dat zelfs op tot 55 procent.

‘Maar er was niet in alle gevallen informatie beschikbaar over de snelheid’, zo benadrukt Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het BIVV. ‘We veronderstellen dan ook dat het cijfer nog een onderschatting is.’ Alcohol blijkt in 12,8 procent van de gevallen een rol te hebben gespeeld.

Bron:standaard.be

Edited by Snelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat drugs ook een belangrijke rol spelen op de gevaarlijke stukken: het is wel heel toevallig dat de weg Maastricht-Luik en Assenede-Antwerpen er zo bovenuit steken, ik heb het idee dat op die wegen veel drugsrunners actief zijn. Overigens op de weg Antwerpen-Breda ook, maar daar zit zoveel 'normaal' verkeer tussen dat het de cijfers waarschijnlijk minder beïnvloedt. Behalve de snelheden en rijstijl, kun je drugsrunners volgens mij over het algemeen ook niet beschuldigen van veilig weggedrag zoals de gordel omdoen. :lol:

 

Bij de ring rond Brussel zijn er allerlei verklaringen te bedenken waarom die onveilig is, maar wat in dat geval nu de juiste reden is (of zijn er meerdere)?


Overigens eigenaardig dat er in Belgie zoveel doden vallen op de snelwegen: als ik het goed heb zijn in Nederlan juist de snelwegen al decennia lang, juist de veiligste wegen, en provinciale/regionale wegen de gevaarlijkste: daar is geen scheiding tussen rijrichtingen en kruisend verkeer, maar wel hogere snelheiden dan in de bebouwde kom.

Edited by Cordoba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this