Ga naar inhoud

Banden; van 205/50/15 --> 195/55/15?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

De meeste mensen willen vaak bredere banden, ik wil smallere... yes.gif

De volgende vraag voor de bandenexperts onder ons:

Ik heb nu 205/50/15 banden onder de auto zitten, gemonteerd op 15" LMV's.
Nu is deze maat naar verhouding een 'lastige'/dure maat, o.a. niet zo veel keuze in b.v. specifieke 4-seizoens banden.

195/55/15 is een stuk gangbaardere maat.

Ja, ik heb al diverse bandenomtrekcalculators geraadpleegd en het omtrekverschil is gering. Dus dat is niet zozeer het probleem.
Maar is het technisch ook geen probleem?
M.a.w. iets smallere banden (en een hogere wang) rond dezelfde LMV's?
Want ik zou dan gaan van breedte 205 --> 195 en hoogte van 50 -->55.
15" blijft 15".


Nadere achtergrondinfo:
De auto is oorspronkelijk uitgeleverd met 205/45/16 banden rond 16" velgen. Die heb ik 3 jaar geleden al er af gehaald omdat ik die teveel vond stuiteren.
En als je een bandencalculator het verschil laat berekenen tussen de af-fabriek maat van 205/45/16 -->195/55/15 is het verschil helemaal verwaarloosbaar qua afrolomtrek (slechts 0,7%)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik mijn grijze geheugen in ga en dus naar mijn RR dan was die met 15 inch ook afgeleverd op stalen velg en had ik zomer band met 16 inch op 205 breedte maat

En de winterslof was dus een 15 inch met 195 breed.

 

Alleen weet ik niet meer wat de hoogte maat was in die banden.

Maar kun je dat niet terug halen uit je manual wat ze opgeven aan wintermaat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag gaat niet over wat er in de handleiding staat.

Het gaat er om of om de bestaande 15" LMVs (6,5J x 15 ET 38)  195/55/15 banden kunnen/mogen ipv de huidige 205/50/15 banden die om diezelfde velgen zitten...

 

Bedenk dat de betreffende LMV's niet af-fabriek op mijn auto zaten...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik uit uw profiel niet kan uitmaken met welk type motor de Skoda is uitgerust :) heb ik er maar eentje uitgekozen.

Op deze site is alle technische info over de velgen te vinden.

http://www.alcar.be/AlcarKonfigurator/index.php?lcs=y28999psdb&lng=nl

Bij auto opmerkingen staat 'niet als standaard min. 16 inch is!' waarom dat er staat weet ik niet.

Maar voor de banden te monteren op de velgen is er blijkbaar geen probleem.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt allemaal heel geruststellend. Deze reacties en bij de buren.

M.a.w. als de bestaande Vredestein Quatrac 3's eraf gaan, komt er in ieder geval een kleinere maat onder te zitten. Welk merk/type weet ik nog niet.

Bijkomend voordeel: een iets 'goedkopere' en courantere maat (meer keuzes in 4-seizoens rubber) en wat meer druk per vierkante centimeter.

 

Iedereen bedankt voor zover. :)

 

 

Hier is de officiele Skoda info qua bandenmaten te vinden: http://www.skoda-auto.de/SiteCollectionDocuments/Serienreifen_Skoda_2014_07_1.pdf  (met dank aan de buren)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe