Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Voor zij die niet de ganse tekst willen lezen, onderaan staan er een aantal vragen waar je mij misschien mee kan helpen zonder de tekst te lezen.

 

Ik zou jullie hulp en kennis willen vragen mbt de uitgebreide garantie van een Mechatronic. Hieronder schets ik even de situatie:

Eind augustus kom ik terug van een vakantie in Denemarken, wanneer halfweg in Duitsland de OII in een noodprogramma springt. Dit wil zeggen: de versnellingsindicator op de boordcomputer veranderd in een knipperende 'D' in plaats van 'D7' en de wagen begint terug te schakelen terwijl wij op de autostrade aan het rijden zijn. Mijn vriendin kan nog net de oprit van een rustplaats oprijden en we leggen de auto stil. Om het verhaal wat in te korten: de wagen kan nog gestart worden, maar ik krijg haar niet meer in versnelling en we worden gesleept naar de dichtsbijzijnde VW-garage met SkodaService. Daar blijkt dat de Mechatronic vervangen moet worden met een kostenplaatje van € 1500. Ik vraag in de garage of dit niet onder garantie valt aangezien de wagen nog geen 5 jaar oud is en het hier om een noodzakelijk onderdeel van de wagen gaat. Zij vertellen me dat ik maar bij mijn eigen garage moet horen en, indien dit onder garantie valt, die garage mij wel zal vergoeden. Goedgelovig als ik ben, ben ik enorm tevreden dat ik terug naar huis kan rijden met een opnieuw werkende DSG-7 bak. Eens in België aangekomen ga ik naar mijn eigen Skoda garage, waar zij is aangekocht en steeds onderhouden is geweest, en zij vertellen me dat ik daarvoor bij D'ieteren moet zijn (Belgische importeur van VW, Skoda, Audi, ...). D'ieteren op zijn beurt vertelt me dat ik mogelijks recht heb op (en ik citeer hun e-mail):

Wanneer de twee jaar fabrieksgarantie verstreken is hebben al de officiële Skoda concessiehouders (in binnen- en buitenland) de mogelijkheid om een commerciële tussenkomst uit te lenen op de meeste herstellingen die gedurende de volgen de maanden of jaren zouden voorkomen.

In geval van een begeven Mechatronic kan dit nog gebeuren tot de wagen 5 jaar oud is en geen 100.000 km heeft afgelegd. Deze commerciële tussenkomst is dan verleend na gelang verschillende factoren waaronder de oorzaak van de panne, het onderhoudsniveau van de betrokken wagen of de trouwheid aan het officieel Skoda net.

Deze gevallen moeten beheerst worden door de concessiehouder die de herstellingswerken uitvoert.

Mijn wagen voldoet aan al de bovenstaande vernoemde voorwaarden.

Het komt er op neer dat ik opnieuw moet gaan aankloppen bij de Duitse garage en indien ik dit wil een officiële klacht moet indienen bij Skoda Tsjechië. Goed, nu wou ik jullie mening hieromtrent:

 

* Is een VW-garage met SkodaService gelijk aan een officiële concessiehouder?

* Heeft er iemand de contactgegevens van de algemene Skoda Klantendienst, want die vind ik nergens en als ik het via de Belgische website

doe, dan kom ik bij D'ieteren terecht. En zij kunnen mij zogezegd niet helpen aangezien het niet om een Belgische garage gaat.

* Zijn er mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt en een gemakkelijkere manier weten om dit op te lossen? Aangezien ik overduidelijk recht heb op een terugbetaling.

* Andere tips zijn altijd welkom ...

Groeten,

 

 

Matdecon

Link naar reactie
Delen op andere sites

* Is een VW-garage met SkodaService gelijk aan een officiële concessiehouder?

 

Neen, dat is niet gelijk. Een concessiehouder is een officiële garage (in Nederland en op de NL-fora wordt dat altijd 'dealer' genoemd). Maar erkende servicepunten worden normaal wel gelijkgesteld als het om onderhoud en garantie gaat. 

 

 

 

* Zijn er mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt en een gemakkelijkere manier weten om dit op te lossen? Aangezien ik overduidelijk recht heb op een terugbetaling.

 

Dat is een moeilijke, veel hangt af van wat de concessiehouder voor jou wil doen bij dergelijke zaken (coulanceregeling), dat is iets anders dan garantie. Uiteraard is het voor die Duitse garage het gemakkelijkste om jou gewoon alles aan te rekenen en gedaan :). Aangezien die Duitse garage niet aangesloten zit bij D'Ieteren, zal VAG moeten tussenkomen. Maar in feite zou D'Ieteren hier een actievere rol moeten in spelen, lijkt me. Ik zou dus ook starten met navraag bij VAG zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland kennen we zoiets als een rechtsbijstandsverzekering c.q. juridische hulploketten. Heb je zoiets ook niet in België? Kunnen zulk soort instanties je niet op weg helpen?


Nog iets: waarom heb je niet de Skoda mobiliteitsservice gebeld? Die geldt in heel Europa, zolang je auto keurig afgestempelde onderhoudsbeurten heeft in het onderhoudsboekje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties.

 

 Ik zou dus ook starten met navraag bij VAG zelf.

Ben ik zeker nog van plan om te doen, het enige nadeel is om de contactgegevens van de verschillende klantendiensten te vinden, meestal word je via internet doorverwezen naar een verkooppunt.

 

 

In Nederland kennen we zoiets als een rechtsbijstandsverzekering c.q. juridische hulploketten. Heb je zoiets ook niet in België? Kunnen zulk soort instanties je niet op weg helpen?

Ben ik jammer genoeg niet voor verzekerd ...

 

Nog iets: waarom heb je niet de Skoda mobiliteitsservice gebeld? Die geldt in heel Europa, zolang je auto keurig afgestempelde onderhoudsbeurten heeft in het onderhoudsboekje...

Heb ik gedaan, maar ik was net gaan tanken en dacht dat het daar aan lag. Het Skoda van antwoord was: dan bent u mogelijks zelf verantwoordelijk voor de fout, dus dan kunnen wij u jammer genoeg niet helpen. Dus nu weet ik dat ik gewoon aan de telefoon moet zeggen: er is iets kapot en ik heb absoluut geen idee hoe dat zou komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de zekerheid, heb je bewust gekozen om dat niet bij je autoverzekering te nemen, rechtsbijstand? Dat wordt normaal gezien standaard aangeboden bij een autoverzekering, al is het niet verplicht.

 

Dat je de mobiliteitsservice niet hebt gebruikt, maakt het verhaal uiteraard niet eenvoudiger. Als je die gebruikt wordt je auto sowieso gesleept naar een erkend herstelpunt, je krijgt een vervangwagen, eventueel wordt je auto naar België gebracht, enz… Bij verkeerd tanken geldt de mobiliteitsgarantie (dacht ik) niet, maar ik heb nog niet echt gehoord van mensen die er in slagen met een benzinemotor verkeerd te tanken. Het antwoord aan de telefoon lijkt me op dat ogenblik dan ook bizar, tenzij je echt hebt aangegeven dat je verkeerd hebt getankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de zekerheid, heb je bewust gekozen om dat niet bij je autoverzekering te nemen, rechtsbijstand? Dat wordt normaal gezien standaard aangeboden bij een autoverzekering, al is het niet verplicht.

Ik dacht dat ik daar geen aanspraak op kan maken aangezien het niet gaat om schade aan/of met anderen, maar ik bel snel even naar de verzekeringsmaatschappij. Ik houd jullie hierover op de hoogte.

 

*Edit*: Dit kan onder de rechtsbijstand vallen, daar ik enkel de basismodule heb genomen, kan ik er geen aanspraak op maken. Dan zal ik maar eens starten met boze brieven te schrijven...

Dat je de mobiliteitsservice niet hebt gebruikt, maakt het verhaal uiteraard niet eenvoudiger. Als je die gebruikt wordt je auto sowieso gesleept naar een erkend herstelpunt, je krijgt een vervangwagen, eventueel wordt je auto naar België gebracht, enz… Bij verkeerd tanken geldt de mobiliteitsgarantie (dacht ik) niet, maar ik heb nog niet echt gehoord van mensen die er in slagen met een benzinemotor verkeerd te tanken. Het antwoord aan de telefoon lijkt me op dat ogenblik dan ook bizar, tenzij je echt hebt aangegeven dat je verkeerd hebt getankt.

Achteraf gezien heeft dit het allemaal heel wat moeilijker gemaakt, maar ja, je staat in duitsland met pech en dan ben je al heel blij als ze je willen/kunnen helpen.

aangepast door matdecon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe