Ga naar inhoud

Let stelt zich voor


Iet
 Delen

Aanbevolen berichten

Dank voor de felicitaties :)

Isaak zal hem in de regel gaan gebruiken voor zijn werk, ik zal er alleen in mogen rijden tijdens privékilometers :) Maar zoals altijd praten we nooit uit één mond hoor! Hij zal waarschijnlijk degene zijn die met verbruikscijfers en ervaringen zal komen. Is ook al aangemeld bij sprittmonitor.de geloof ik. We zien elkaar dan elders bij de geschikte forumonderdelen denk ik ;-)

Ik heb wel al één vraag om mee te beginnen dan toch maar: Ik ben geen diesel gewend, en schakelde altijd alleen terug naar de 1 als ik helemaal stilstond, met nog een beetje beweging ging ik naar de 2. Dat schijnt bij deze niet zo te zijn. Is het gebruikelijk dat deze Fabia in de 2 enorm slecht optrekt, waardoor je eigenlijk bij 5 km per uur al naar de 1 moet om überhaupt een beetje weg te komen? Of is dat misschien zelfs speciaal iets voor Diesels? Of moeten we ernaar laten kijken?

Verder niks geks hoor... we kunnen er prima mee leven als het nu eenmaal zo is, maar ik vroeg me wel af of het "normaal" is... En het opschakelen moet voor mijn gevoel ook wat láter dan bij een benzine-auto (we hadden een Colt Cleartec vóór deze). Klopt dat ook? (Je merkt wel dat we een weekend met wat privékilometers achter de rug hebben, dus met mij de meeste tijd achter het stuur :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel denk dat je ff moet wachten op een antwoordt van de GL rijders onder ons.

Zakelijk rij ik diesel 1,9 4 cilinder en kan me hierin niet vinden

Maar de GL is een 1,2 3 cilinder en zal een ander gedrag vertonen

dus je zal even moeten wachten op Fred of PC freak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijnt (naar ik hoor) normaal te zijn voor autos met kleine motor. (Ik merk hetzelfde, maar na een maand met weinig stadsritjes doe ik dit al vanzelf goed)

Mogelijk ook nog wel aantrekkelijk gedrag voor de GL qua verbruik en versnelling verdeling. Een diesel is al erg krachtig op lage toeren t.o.v. benzine en dan kan de 2 wat hoger aangrijpen.

Ik was de eerste keer nogal verbaast dat de schakel indicator aangaf dat ik naar 1 moest, maar intussen doe ik dat veel makkelijker.

De vorige autos waar ik in gereden heb kon je als je het voorzichtig deed eigenlijk ook nog wel met zijn 3 optrekken. In de 106 die mijn moeder tot voor kort reed kon je zelfs -als je dat zou willen- bijna alles in zijn 3. (Maar het geluid en rijcomfort waren dan natuurlijk niet echt aantrekkelijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad zo dat waar ik met de benzinemotor nog in 3 de rotonde kon nemen, ik nu met de GL naar 2 moet terugschakelen. Maar qua trekkracht vind ik de auto niets onderdoen tov mn vorige auto (Scenic 1.6), in tegendeel.

En ja, te snel naar 2 is het toerental dermate laag dat er weinig trekkracht is, maar dat komt meer door de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak.

Je merkt het eigen,ijk als je erg laag in toeren zit en naar 2 schakelt, met gasloslaten dan wil de auto gewoon door blijven denderen. Dan weet je al dat je in een te hoge versnelling zit. Een benzinemotor gaat dan hikken en schokken, een diesel dendert door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok dank jullie voor de reacties! Vandaag zat ik echt hiermee in een levensgevaarlijke situatie: Ik was mijn vader aan het wegbrengen en kwam aanrijden bij een T-splitsing waar het altijd goed uitkijken is, maar ik had nog enige snelheid en schakelde terug naar de 2, zoals ik gewend ben als ik niet tot stilstand ben gekomen (het gas had ik al los, de auto denderde inderdaad vrolijk verder alsof hij wel kilometers zonder gas verder kon). Er kwam in de verte een auto van links aan op de altijd drukke voorrangsweg die ik moest oversteken, maar die zou ik makkelijk vóór zijn (dàcht ik), in de tweede versnelling verder rijdend... Maar wat ik ook deed, ik kwam zo goed als *niet* vooruit (het was nog een lichte helling ook), ik moest echt PLANKgas geven in de 2 om niet aangereden te worden door die aankomende auto (die mij gelukkig wel zag *kruipen* en gas terugnam). En zoals ik al eerder merkte, na een paar tellen pakt hij ineens wèl en gaat hij met *rot*vaart vooruit, net op het moment dat ik de bocht naar links moest maken.

Inmiddels heb ik ook geprobeerd om in de 1 op te trekken zònder dat ik stil stond, maar dat gaf me toch een schok vooruit! Mijn vader vloog helemaal naar voren na dat "bokken"! (daarna liet ik namelijk van schrik het gas los, zodoende). Normaal optrekken in de 1 gaat goed en smooth, maar *niet* als ik nog snelheid heb. Met de 3 heb ik ook geen problemen, met de 2 ook niet als mijn snelheid nog iets van 30 is of zo. Wel dus als die veel lager is...

Toch vreemd voor mijn gevoel. Plankgas geven en domweg "in het luchtledige" lijken te trappen :blink:

aangepast door Iet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me je reactie voorstellen.

Wat je dan kunt doen, of tijdig terugschakelen en je koppelingspedaal rustig laten opkomen, of in 2 je koppeling intrappen en met wat gasgeven laten opkomen, alsof je in zn 1ste versnelling wegrijdt.

Dat is echter niet aan te bevelen, want dan ga je je koppeling teveel laten slippen en dat is niet goed voor de levensduur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe