Ga naar inhoud

Verplicht preventief onderhoud aan de Skoda Fabia electronica


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

In verband met de grote hoeveelheid falende BCM's* in de diverse Skoda Fabia's heeft de fabriek een verplichte preventieve werkplaatsactie aan de dealers opgelegd.

Dit betreft zover men weet een groot deel van de uitgeleverde Skoda Fabia Greenline's. Het is niet per definitie zo dat elke Fabia (al dan niet Greenline) hier voor in aanmerking komt, het is een specifieke actie op VIN-nummer. Mogelijk artikelnummer's van de BCM: 6R0 937 084 x, 6R7 937 085 x, 6R7 937 086 x, 6R7 937 087 x, 6R7 937 088 x. Er zijn vele types en versies uitgeleverd, dus het is maar de vraag of het type BCM hierbij wel van belang is.

Het probleem zit hem in de manier waarop de electronica zit aangesloten. De koel ventilator van de motor veroorzaakt bij het inschakelen een piekspanning. Aangezien de BCM en deze ventilator dezelfde voeding delen krijgt de BCM hierdoor regelmatig een piekspanning te verwerken. Dit gaat dus niet altijd goed waardoor de BCM zich vreemd begint te gedragen. Een voorbeeld is bijv. dat het storingslampje van de verlichting gaat branden maar er eigenlijk helemaal niks aan de hand is.

post-2-0-70582900-1326877768_thumb.jpg

De oplossing zat hem voorheen in het vervangen van de BCM. Zoals men inmiddels weet is dat slechts een work-around, het probleem kan vroeg of laat gewoon weer optreden. En aangezien dat grapje rond de €260 euro kost is die nieuwe definitieve oplossing

Alle dealers hebben dus op basis van het VIN nummer van de auto de verplichting gekregen om 2 draden in de zekeringkast om te wisselen. Heel specifiek moet men de draad op aansluiting 40 overzetten naar de nog lege aansluiting 27. Het overzetten kost slechts enkele minuten aangezien nr. 27 standaard al was gevoed.

post-2-0-39437200-1326878289_thumb.jpg

Volgens de handleiding van de fabia zit op nr. 40: "Verwarmde ruitensproeiers/voorruit, ruitensproeierinstallatie (15 ampere)", deze gaat naar 27 welke beschreven staat als: "Niet bezet". De ventilator zit dus ook op 40, sterker nog, de Greenline heeft helemaal geen verwarmde (voor)ruit(ensproeiers).

Er is dus geen terugroepactie gestart maar slechts een preventieve verplichte actie zodra de auto naar de werkplaats moet. Dit kan bijvoorbeeld zijn bij het wisselen van je winterbanden of een als je auto een beurt nodig heeft. Let ook op, dit is dus NIET bij elke auto vereist, enkel die specifiek zijn opgegeven door de fabriek.

* BCM is de Body Control Module, ofwel de centrale computer van je auto. Ook wel Central Control Unit genoemd.

aangepast door PC-fre@k
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze actie is vanmorgen bij mij uitgevoerd. Het aan- en afmelding van de wagen en het binnen rijden duurt langer dan het onderhoud.

De monteur duikt onderin het zekeringsvak, haalt de kap eraf, zekering eruit, prikt het draadje om, zekering erin. Zo dat was het :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook bekend (los van de nummers) waar het verschil nou in zit tussen Fabia's die wel en Fabia's die niet deze handeling nodig hebben? Is bij de Fabia's waarbij dit niet hoeft de electronica van meet af aan anders aangesloten, of zit er bijvoorbeeld verschil in de ventilatoren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat gevraagd, en vooralsnog is daar geen pijl op te trekken. Hun systeem begint vanzelf te piepen dat ze die kabel moeten omprikken, helaas verteld Skoda er niet bij wat de afhankelijkheden zijn. De nummers van de BCM is dus maar ter informatie. Heb net even bij de artikelnummers van de ventilator gekeken, maar kom hier geen type nummers tegen (slechts 1 artikel, zonder nummer).

Vooralsnog op VIN nummer dus. Mogelijk voornamelijk de Greenlines omdat deze wat andere electronica hebben i.v.m. start-stop systeem. De mijne is van 02-2011. Ik meen te herinneren dat FredV in het verleden last heeft gehad van zijn BCM en het storingslampje. Wie weet heeft dat hier ook mee te maken, zijn Fabia is nog weer iets ouder, dus ja who knows.

Je komt er sowieso vanzelf achter wanneer je hem voor onderhoud wegbrengt, naar mate meer auto's in behandeling zijn genomen zal duidelijker worden welke auto's het specifiek betreft.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om daar nu een discussie over te willen beginnen, maar is het niet zo dat de centrale unit BCM de koelventilator stuurt en daardoor een stroompiek te verduren krijgt i.p.v. een spanningspiek. Je zult bij het inschakelen van zo'n ventilator eerder een spanningsduik krijgen, omdat hij zoveel aanloopstroom trekt. In dat geval zou je toch denken dat zo'n aansturing via een relais gaat. Of zit ik nu ouderwets te denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm, goede vraag Gerardus. De dealer legde het zo uit dat het probleem pas optreed als de fan in werking treedt, dit omdat ze dezelfde voeding delen. Er is niet gesproken over het aansturen en daardoor een piek krijgen ja of nee. Want, CANBUS stuurt de fan waarschijnlijk aan en heeft zijn eigen circuit.

Maar wie weet heb je gelijk, geen idee. Het draadje moet iig gewisseld worden, merk er verder niks van tot op heden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe