Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 06/28/21 in Berichten

  1. Ik gebruik de site en live-timing al jaren, maar nog steeds niet de moeite genomen om de app te installeren. Het beloofde stukje over DRS: Uitleg over het DRS (Drag Reduction System). Drag is eigenlijk aerodynamic drag oftewel luchtweerstand, de luchtweerstand voor een auto wordt bepaald door het frontaal oppervlak en een coëfficient voor de vormgeving, vaak genoemd als cd (drag) of cw (wind)-waarde. De uiteindelijke luchtweerstand is een vermenigvuldiging van de coëfficient met het frontaal oppervlak. Je kunt de Drag dus op twee manieren verminderen: óf door de vormgeving te verbeteren, óf door het frontaal oppervlak te verminderen, DRS doet beiden. Het verminderen van het frontaal oppervlak kun je mooi zien bij beelden recht vóór of recht áchter de auto: je ziet dan ineens een rechthoek waar je gewoon door de achtervleugel heen kunt kijken, doordat de achtervleugel plat wordt gelegd. In onderstaande foto zie je op de voorgrond een auto waarbij de DRS is geactiveerd en meer op de achtergrond een auto waar dat niet zo is. Je ziet dat het frontaal oppervlak kleiner is, maar tegelijk verkleind het zog (=luchtweerstand) achter de auto omdat de lucht rechtdoor kan door de achtervleugel in plaats van omhoog gestuurd te worden door de achtervleugel. Die lagere drag zorgt ervoor dat de auto sneller een hogere snelheid haalt, maar door de veel lagere downforce is het ook lastiger om een bocht te nemen en hard af te remmen. DRS wordt door de wedstrijdleiding alleen geactiveerd (enabled) in 'standaard'omstandigheden, dat wil zeggen pas na 2 volle rondes na de start, en niet tijdens safetycars (of 2 rondes na einde safetycar), bijzondere natte omstandigheden of andere zaken waar DRS gevaarlijk/onwenselijk kan zijn. DRS kun je alleen activeren als dit door de wedstrijdleiding enabled is, én je minder dan 1 seconde achter een voorganger zit op het meetpunt. Per circuit verschilt het aantal DRS-zones (1-3) en de lengte van de zones. Ook de invloed van DRS verschilt per circuit, je kunt je voorstellen dat op een kort en bochtig parkoers zoals Monaco de invloed van DRS beperkt is, waar het bijvoorbeeld in Baku met lange rechte stukken weer heel veel invloed heeft. Voor de Grand Prix van Oostenrijk hoeven we geen herhaling van deze week te verwachten, de bandencompounds zijn een stapje zachter dan vandaag (C1 t/m C3), dus dat betekent ook meer bandenslijtage en misschien wat meer 2-stoppers. Dus wat deze week de medium gele band (C3)heette, is volgende week de witte harde band, wat deze week de zachte rode was (C2) is volgende week de gele medium, en de C1 die deze week niet is gebruikt, wordt de zachte rode band, en volgende week blijven de compounds C4 en C5 dus ongebruikt. Ook is het de vraag welk weer het volgende week wordt, regen of minder warm weer kan ook een heel andere race betekenen. Veel teams zullen de race van dit weekend uitgebreid bestuderen, om te voorkomen dat ze eenzelfde fout maken als deze week.
    2 punten
  2. Twee planningen die niet afgestemd zijn. Gaat nooit automagisch en vanzelf, dat afstemmen van planningen. 🙂
    1 punt
  3. De eerste race op het Red Bull circuit dit jaar. Vooraf hoge percentages opgegeven met kans op regen tijdens de race, maar daar werd ook al een kanttekening bij gemaakt: door de bergen is het op de Red Bull Ring voorspellen van regen net zo lastig als op Spa-Francorchamps. Dan de race, aan het eind van de 'formation lap' zie je dat Hamilton probeert een flink gat naar Max te laten vallen, zodat Max lang stilstaat voor de start, en zijn banden en remmen verder afgekoeld zijn, Max vangt dit op door als ie halverwege de grid is, heel langzaam te rijden en steeds even kort aan te zetten en te remmen om extra temperatuur in banden en remmen te krijgen. Dan gaat het veld van start, Max en Lewis zijn goed weg, Max steekt over om Lewis te blokken zodat ie er bij de 1e bocht achter zit, en zij gaan netjes door bocht 1. Op de 2e startrij tussen Norris en Perez is het al meer echte strijd, maar ondanks dat beiden op een zachtere compound staan dan rij 1, geen kans om het Lewis of Max lastig te maken. Verder naar achteren is het op verschillende plekken dringen, waarbij LeClerc probeert om Gasly te verschalken, maar als dat niet lukt, en hij Gasly moet laten gaan, stuurt ie te vroeg naar rechts waardoor ie zijn eigen voorvleugel kapot rijdt en de achterband van Gasly. Gasly krijgt dan ook nog een tik van Giovinazzi, die probeert buitenom Gasly te rijden maar dan te snel instuurt, waardoor ie tegen de voorvleugel van Gasly rijdt. Gasly rijdt op de lekke band wat te hard terug naar de pitt, waardoor de wielophanging breekt (door onbalans kapotte band). De race van Gasly is dus al snel over. Norris weet Perez en Bottas de eerste ronden netjes achter zich te houden, en zet een nette prestatie neer. Ook Russell weet zijn Willams op plek 8 te krijgen, terwijl LeClerc en Latifi ver terugvallen door de malaise van het eerste rondje. Het middenveld zit steeds kort bij elkaar, en dat is eigenlijk de enige plek op het veld waar je echte gevechten om plaatsen ziet. Dan na een rondje of 10, klaagt Ricciardo ineens via de radio over 'low-power' en in een mum van tijd is ie 4 plekken kwijt, voordat het vermogen weer terug is. Een paar rondjes later is het Norris die ineens de snelheid kwijt is, en komen Perez en Bottas hem voorbij. Mogelijk een vergelijkbaar probleem als Ricciardo, al geeft Norris bij een interview na de wedstrijd aan, dat dit het verschil is tussen een McLaren en een Mercedes of een Red Bull. Ondertussen is de wedstrijd een rondje of 15 onderweg, en begint men naar elkaar te kijken of er al coureurs op rode banden naar binnen gaan voor een wissel, en rond ronde 20 beginnen de radioberichten over slechte grip, versleten banden enz. Rond de 25e (van 71) rondes heeft Hamilton een moment, waar ie met een achterband even in het grind zit, en ondanks een forse zwabber de schade beperkt weet te houden. Russel komt binnen voor een bandenwissel, en een eerder wat geheimzinnig radiobericht lijkt te gaan over een pneumatisch probleem: er wordt tijdens de stop ook perslucht in de auto gepompt, dat is normaal als er een probleem is met de pneumatische bediening van de versnellingsbak. Dit kost Russel een tiental extra seconden en hij valt dan ook een stuk terug in positie. Ook Perez komt binnen in ronde 27 om zijn banden te wisselen, waar Bottas net daarvoor al naar binnen was gegaan. Helaas loopt de bandenwissel van Perez niet lekker en in plaats van zo'n 2 seconden, staat ie 4,6 seconden stil. Bottas doet direct in de volgende ronde zijn stop, en door zijn stop van 2,5 seonden zit ie na het verlaten van de pitt, een paar seconden voor Perez, en dat verschil is net te groot om door beter opgewarmde banden (al 1 rondje gedaan) Bottas direct terug te pakken. Vervolgens komt Hamilton binnen en daarna ook Max. Russel is ondertussen uitgevallen de extra perslucht heeft er niet voor kunnen zorgen dat ie serieus de strijd aan kon gaan met de concurrentie. Voor de wissel naar de harde band had Max een voorsprong van een seconde of 5 op Lewis, na de bandenwissel zo'n 4,5 seconden. Lewis begon vervolgens wat tijd goed te maken op Max, waar Max het radiobericht kreeg 'Lewis loopt iets in, maar laat hem maar even, deze banden moeten nog 42 rondjes mee'. Met andere woorden, laat Lewis zijn banden maar oproken, hij houdt dit toch niet vol tot het eind van de race (en er was bekend dat er geen nieuwe set witte of gele banden meer was voor Lewis). In de tussentijd was Perez niet in staat om Bottas onder dtuk te zetten, zo als ik vorige week al schreef, lijkt het er op dat Perez moeite heeft om snelle tijden neer te zetten met een zware auto. Verder naar achteren op de baan binden een paar Ferrari motoren de strijd aan met elkaar. LeClerc en Raikkonen zijn volop in gevecht, en LeClerc tikt nu met zijn achterband de voorvleugel van Kimi aan, waardoor de wing-end-plate van Kimi het luchtruim kiest. Ondertussen her en der in het middenveld groepjes die de strijd aan gaan voor posities. Rond lap 50, staat nog steeds de snelste ronde op naam van Hamilton, een stukje daarachter rijdt Bottas en daarachter Perez die eindelijk een klein beetje inloopt op Bottas, en een heel stuk daarachter pas Norris. Perez wordt binnengehaald om op een nieuwe gele band de snelste rondetijd weg te halen bij Hamilton, en kan dat doen, omdat ie na de stop nog ruim voor Norris zit. Perez zit na zijn 2e bandenwissel zo'n 22 seconden achter Bottas, en lijkt nu eenzelfde scenario te krijgen als Max vorige week, maar nu gaat het om plaats 3 en is het tussen Bottas en Perez. Perez weet direct de snelste rondetijd te pakken, om die het rondje daarna al weer te verbeteren, en loopt ondertussen snel in op Bottas met nog een rondje of 15 te gaan. Als de voorsprong van Valteri is teruggebracht naar 10-12 seconden, stokt het inhaalproces een beetje, Checo Perez pakt nog maar een paar tienden per rondje. Ondertussen aan kop is het gat tussen Lewis en Max gegroeid naar een seconde of 8, en is het duidelijk dat Lewis geen kans heeft om Max bij te halen op eigen kracht. Dan 2 rondjes voor het eind gaat Lewis naar binnen om een setje rode banden te halen, en zo alsnog het punt voor de snelste ronde te kunnen pakken. Ook deze taktiek is van Red Bull gejat: Max kan dan niet meer naar binnen, omdat ie dan een ronde te kort komt om de snelste rondetijd neer te zetten, en als Max eerder gegaan was, was Lewis doorgereden en had het hoogste treetje op het podium opgeëist. Kortom weer een race waarbij taktieken tussen verschillende teams worden gekopieerd, en waarbij Max onbedreigd de overwinning opeiste. Opvallend dat LeClerc ondanks dat ie 2 auto's heeft aangereden door te kort achter/voor de auto in te voegen, toch 'driver of the day'. Perez bleef uiteindelijk op anderhalve seconde achter Bottas steken. Bij de finish gaf Max nog een kleine show weg, door extra langzaam naar de finish te rijden, en dan het laatste stukje flink op het gas te gaan, zodat ie nog even strepen trok naar de finish waarbij de kont van de Red Bull nog even van links naar rechts zwabberde door de wielspin. Hamilton wist het extra punt voor de snelste ronde te pakken, terwijl Bottas kans zag Perez voor te blijven. Norris eindigde op een verdienstelijke 5e plek, terwijl Sainz onopvallend maar stabiel de 6e plek veroverde voor Ferrari. Het lukt Charles DeVlerk niet om de auto's van Stroll en Alonso te beschadigen, maar hij pakte wel de 7e plek. Dat is al weer even geleden dat we 2 Ferrari's in de punten zagen finishen. Stroll reed een vrij kleurloze maar goede race met plek 8, plek 9 voor Alonso en Yuki Tsunoda wist het laatste punt voor Alpha Tauri te pakken (Gasly was al door DeVlerk uitgeschakeld).
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe