Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 10/31/17 in Berichten

  1. Dat hoge koppel bij lage toeren is dus precies waar het om gaat: dat levert weinig vermogen (pk's). Dat heeft niets met redenering te maken, gewoon met natuurkundige wetten. Ik zal het duidelijk maken met een voorbeeld: een dieselmotor heeft bij 2000 rpm een koppel van 400 Nm, een benzinemotor heeft bij 4000 rpm een koppel 250 Nm. Dat betekent dat de benzinemotor gewoon 25% meer vermogen heeft, en vermogen heb je nodig om een aanhanger (of gewoon een auto) in beweging te krijgen en te houden. Alleen doordat bij een diesel al bij een laag toerental veel koppel beschikbaar is, betekent dat ie in eerste instantie de boel wat makkelijker in beweging krijgt, maar als een benzinemotor de boel eenmaal in beweging heeft en op toeren kan komen (en houden) dan presteert ie beter. Daarnaast is het zo dat er alleen naar het motortoerental wordt gekeken, maar niet naar de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak. Stel gemakshalve dat een benzineauto een overbrengingsverhouding van 1:1 heeft, voor een dieselmotor moet je om een vergelijkbare eindsnelheid te kunnen halen (en gemakshalve zelfde aantal versnellingen) een overbrengingsverhouding hebben die zo'n 25-30% langer is. Dus bij gelijke snelheid draait bijvoorbeeld het dieselblok 2000 rpm, terwijl de benzineversie dan 2500-2600 rpm draait. Dus als je al koppel gaat vergelijken moet je dan het koppel van de diesel bij 2000 rpm vergelijken met een benzinemotor die 2500/2600 rpm draait. Als je dan koppel-toerencurves gaat vergelijken en daar het verschil in overbrengingsverhouding in meeneemt, dan krijg je al een heel ander verhaal. @CaseyBasey Wat verkocht wordt als een plus (bij laag toerental al max. koppel) is dat eigenlijk alleen bij specifieke situatie, zoals wegrijden uit stilstand met een caravan, maar doordat het koppel van een diesel met toenemend toerental dan weer afneemt, neemt op een gegeven moment het vermogen zelfs af bij toenemend toerental, daarom heeft een vergelijkbare dieselmotor ook een grotere cilinderinhoud dan een benzine, om zo toch voldoende vermogen te kunnen leveren. Sterk vereenvoudigd heeft een diesel dus een behoorlijk constant vermogen over een bepaald toerengebied, waar een benzine met hoger toerental juist meer vermogen levert.
    1 punt
  2. Nou.... om nu te stellen dat je niets aan dat extra koppel hebt is óók weer een beetje eh... getutoyeerd.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe