Hoogte
Meestal komen de vliegtuigen die op schiphol willen landen op ongever 1500 meter hoogte over Almere. Zoals eerder genoemd op z'n laagst 500 meter (ook wel eens daadwerkelijk gezien). Op een bepaalde plek, zo ongeveer dezelfde afstand zullen de vliegtuigjes van Lelystad dat dus ook doen
Desondanks gaat dat prima samen met zowel de nieuwe regel <120 meter als de oude <300 meter. Zeer waarschijnlijk hebben ze die regels op elkaar afgestemd
Opmerking: We kunnen alleen maar raden of de wetgever gedacht heeft aan aanzuiging van drones, of dat dit gewoon getoetst is en daarom de cijfers zijn zoals ze zijn.
Locatie
Zoals in post 1, alinea 2 aangekaart (lol) moeten alle modelbouwvliegers zich houden aan de CTR's. https://nl.wikipedia.org/wiki/Control_Region
Een kaart met CTR's is zeer snel te vinden, niet alleen in post 1 maar ook gewoon op google. http://images.lmgtfy.com/?q=ctr+kaart
Beste kaart die ik zo snel kan vinden: http://www.drone.aeret.nl/ (hebben ook een app)
Zolang je buiten deze CTR's en EHP's vliegt voldoe je aan de regels. Kortom dit gaat ook samen met het overige vliegverkeer.
Anders dan @EdK schijnbaar deed met de vliegers (België heeft geen officiële lijst/gebieden meen ik)
Het geen Joost aangeeft over de Meerkoet gaat helemaal niet over drones, maar over alles wat de meerkoet kan (ver)storen. Ik ga er vanuit dat er hier nog tig andere voorbeelden van zijn.
Opmerking: Aanvullend dus niet bij gebouwen, wegen, etc, etc. Waarom niet: http://www.dronewatch.nl/2016/04/08/op-hol-geslagen-drone-crasht-door-raam-kantoorgebouw/
Gewicht
Alle genoemde drone regels zijn alleen van toepassing bij drones die de overheid classificeert als <4 kg. Alles anders dan dit getal doet er niet toe voor deze regels.
Uiteraard speelt het wel mee met wegwaaien, op je kop krijgen, overige schade, etc. Alleen botst het niet met regels, ook niks aan de hand dus.
Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-07-01
http://www.vliegjedroneveilig.nl/dos-en-donts/
http://www.drone.aeret.nl/
http://www.aeret.nl/wp-content/uploads/2015/06/Handleiding-Drone-PreFlight-1.06.pdf << Aanrader!
Korte samenvatting (filmpje is van April 2016)
Wat mis ik nog?
Zijn er verder nog potentiële zaken die ik over het hoofd gezien heb als het gaat om regels?
Of zijn alle andere argumenten enkel gevoelens die niks te maken hebben met regels?
Krijg namelijk het gevoel dat ik iets sta uit te leggen wat er eigenlijk niet toe doet. Het gevoel van onveiligheid of risico's ga ik niet weg kunnen nemen ook al zou iedereen zich aan de regels houden