Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 08/16/14 in Berichten

  1. Niks immigreren, zeker niet in een huisje dat zo groot is als mijn huidig tuinhuisje Dashcam NIET verboden in Belgie. Steeds vaker duiken op het internet filmpjes op die met dashcams gemaakt zijn. Als een persoon kan worden geïdentificeerd op basis van de beelden, moet die zijn toestemming geven voor verspreiding van de beelden (zie themadossier "recht op afbeelding"). Maar wat zijn de andere regels voor dashcams? 1.DASHCAM VOOR RECREATIEF GEBRUIK 2.DASHCAM VOOR GEBRUIK ALS BEWIJSMATERIAAL BIJ AANRIJDING 3.DASHCAM VOOR GEBRUIK IN HET INTERIEUR VAN EEN TAXI 1.Dashcam voor recreatief gebruik Een particulier kan een dashcam bijvoorbeeld gebruiken om zijn autovakantie-traject te filmen. Als hij de beelden van deze autotrip thuis opslaat en enkel en alleen gebruikt voor « persoonlijke of huishoudelijke doeleinden » (bv. het herbekijken van de beelden thuis of in familieverband) zal de Privacywet niet van toepassing zijn en hoeft hij de regels van deze wet dan ook niet na te leven. Zodra diezelfde persoon de beelden echter publiek maakt (bv. op internet of deelt met een groot aantal mensen, zoals bv. tijdens een infoavond), zal de Privacywet wel van toepassing zijn en dient de betrokkene de verplichtingen van deze wet na te leven. Hij zal beschouwd worden als een verantwoordelijke voor de verwerking. Als verantwoordelijke zal hij onder andere het proportionaliteitsbeginsel dienen te respecteren, moeten voldoen aan de informatieplicht,de nodige veiligheidsmaatregelen moeten nemen en een aangifte moeten verrichten. Voor meer informatie kan naar analogie verder verwezen worden naar de "aanbeveling uit eigen beweging inzake de verspreiding van beeldmateriaal". 2.Dashcam voor gebruik als bewijsmateriaal bij aanrijding Iemand kan een dashcam aankopen om bewijsmateriaal te vergaren in geval van een aanrijding. In dit kader spreken we niet over gewone persoonsgegevens (zoals een naam, adres en telefoonnummer), maar over gerechtelijke persoonsgegevens. De verwerking van dergelijke gerechtelijke persoonsgegevens is door de Privacywet in principe verboden. Op dit verbod bestaan echter enkele uitzonderingen. Een mogelijke uitzondering waarop men hier een beroep zou kunnen doen, is indien de verwerking noodzakelijk is voor het beheer van eigen geschillen. In dit geval zou een dashcam mogelijk zijn, mits inachtneming van de verdere bepalingen van de Privacywet. De betrokkene zal aangezien worden als een verantwoordelijke voor de verwerking. Als verantwoordelijke zal hij onder andere het proportionaliteitsbeginsel dienen te respecteren (bv. de beelden 's avonds wissen als er overdag niets problematisch gebeurd is), moeten voldoen aan de informatieplicht (praktisch gezien zal dit bij een eerste contactname moeten gebeuren, bv. vlak na het ongeval als er met de tegenpartij wordt gesproken), de nodige veiligheidsmaatregelen moeten nemen en en een aangifte moeten verrichten. 3.Dashcam voor gebruik in het interieur van een taxi Als een taximaatschappij om veiligheidsredenen beslist om een camera in een taxi te installeren om het interieur te filmen ( bijvoorbeeld om vandalisme of diefstal tegen te gaan of om de veiligheid van de chauffeur te verhogen), zal niet de Privacywet van toepassing zijn, maar wel de Camerawet omdat we hier kunnen spreken over een bewakingscamera. De Camerawet zal deze camera aanzien als een vaste bewakingscamera in een besloten plaats voor het publiek toegankelijk (met name het interieur van een taxi). Meer informatie over bewakingscamera’s en de verplichtingen van de Camerawet vindt u in onze rubriek "bewakingscamera's". De voornaamste verplichtingen zijn een pictogram plaatsen om passagiers in te lichten over de camerabewaking en een aangifte verrichten. Bron:Privacycommissie Belgie.
    2 punten
  2. FYI: http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/andere-verkeersregels/dashcam-verboden Dashcam verbodenHet gebruik van een dashcam (dashboard camera) is verboden in België, Frankrijk, Oostenrijk, Portugal en Luxemburg. Het gebruik is wel toegestaan in de volgende landen: Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Noorwegen (de bestuurder mag door het gebruik niet worden afgeleid), Spanje, Zweden en Zwitserland (alleen als het zicht niet wordt belemmerd). Het gebruik wordt afgeraden voor Denemarken en Zwitserland. In de meeste landen is er geen specifieke wetgeving die het gebruik van een dashcam verbiedt of toestaat. In het algemeen geldt wel dat er moet worden opgelet dat het zicht op de weg niet (extra) wordt belemmerd. Daarnaast mag de bestuurder niet worden afgeleid. Omdat met een dashcam andere weggebruikers worden vastgelegd, kan het publiceren van opnames op internet, bijvoorbeeld op social media, niet zijn toegestaan. Dit heeft te maken met de privacywetgeving. 07 januari 2014 - Zowel in Oostenrijk als in Portugal is het opnemen van beelden met dashboardcamera’s (dashcams) in de auto verboden. De boetes voor het gebruik van een dashcam zijn hoog: in Portugal kan het u 500 tot 2500 euro kosten en in Oostenrijk maar liefst 10.000 euro. In Oostenrijk is het de Datenschutzkommission die deze regel heeft ingesteld en in Portugal is dat de Comissão Nacional de Protecção de Dados (CNPD). Deze commissies zijn tegenhangers van het Nederlandse CBP (College Bescherming PersoonsGegevens). De regel staat niet in de wet. De commissies voor de bescherming van persoonsgegevens zijn echter bevoegd om boetes uit te delen. Elk Europees land heeft een dergelijke commissie voor de bescherming van de persoonsgegevens, zoals dat is voorgeschreven in de Europese Privacyrichtlijn 95/46/EG. Bovenop de hoge boete kunnen mensen die zijn gefilmd door een dashcam in Oostenrijk en Portugal een flinke schadevergoeding eisen.
    1 punt
  3. Het is da een kont moet men in het echt zien Nog eventjes geduld en men kan hem aanschouwen.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe