Dat is inderdaad herkenbaar. Het (denken te) snappen en je kennis niet kunnen overbrengen. Het heeft deels met het empatische vermogen te maken (je doelgroep) en deels met de volgordelijkheid van de processen die je gaat beschrijven. Dit laatste is een grote valkuil van veel vakidioten die vrij snel de essentie kwijt raken. Vaak omdat ze volledig willen zijn in de beschrijving (=vooral laten zien wat ze allemaal weten en waar ze allemaal rekening mee houden) en dan het doel van de oplossing waarvoor het te beschrijven "iets" dient uit het oog verliezen. Ze spuien hun overvloedige informatie maar belanden in een moeras van bijzaken die zij vaktechnisch misschien belangrijk achten maar irrelevant zijn voor de doelgroep. Het grappige is dan nog eens, dat de man/ vrouw met de meeste kennis soms (vaak?) als onkundig te boek komt te staan omdat hij/ zij niet snapt "waarom het nu echt gaat". En zo zijn we weer bij het empatisch vermogen. Dit fenomeen kom je overigens overal (techniek of niet) en op alle niveau's tegen. Mensen die ergens veel van weten maar volledig doordraven en het dus niet kunnen overbrengen. Mooie oplossing en waar is nu het probleem waar we het voor gaan gebruiken ....