Alle activiteit
Deze stream update zichzelf
- Vandaag
-
Dit heb ik ook gehad met de Fabia 1 en 2 en inderdaad het kwam vaker voor. Hallo lukte me wel om zelf de ramen omhoog gedrukt te krijgen.
-
Laat vooral op deze dag je Škoda eens staan
Cordoba reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Dat 'bespaarde reisgeld' met fietsen naar je werk, wordt wel enorm hoog ingeschat, de fietskosten (afschrijving, onderhoud, eventueel elektrische lading, verzekering) wordt allemaal vergeten mee te nemen, en de kosten voor met de auto naar het werk gaan blijkbaar uit van een nieuwe auto van flink formaat, wat voor veel mensen helemaal niet van toepassing is. - Gisteren
-
Vandaag had de Fabia een vervelende verrassing in petto, ook al was het optimaal weer voor dit probleem. Vandaag had ik even het passagiersraam open gedaan om vanuit de auto even iets tegen iemand in de parkeergarage. Vervolgens wilde het raam met geen mogelijkheid meer dicht, en was compleet in de deur verdwenen. Bij proberen het raam te sluiten (zowel vanuit passagiersdeur als bestuurdersdeur) geen respons en geen geluid. Zekeringgroepen nagezocht, alle ramen zitten op dezelfde zekering, dus geen kapotte zekering. Vervolgens besloten om Vag Car Service in Bergschenhoek te bellen of nog mocht langskomen (het was half vier geweest), want op dat tijdstip nog uitzoeken hoe ik de deurpanelen loskrijg bij de F3 en het raam dicht krijgen zag ik even niet zitten. Tegen vier uur was ik bij VAG car service en binnen 5 minuten later stond de auto in de werkplaats. Na loshalen van het deurpaneel bleek uiteindelijk de raammotor het probleem. Raam handmatig dichtgezet en motor teruggeplaatst, zodat de auto gewoon gebruikt kan worden tot de raammotor vervangen is. Komende week komt het spul binnen en kan ik een afspraak maken. Dit is een mankement dat bij de huidige generatie VAG-auto weinig meer voorkomt, waar het 20 jaar terug standaard was dat rond de 100k km je problemen kreeg met de raammechanismen. Mijn Fabia heeft er ondertussen 120k km op zitten, dus is iets verder, maar zeker voor een passagiersraam is dit wel snel. Voorlopig knopje passagiersdeur afgeplakt met extra stuk plastic boven de knop en ook bij de bestuurdersdeur, om lastige foutjes te voorkomen.
-
Alle ruimte voor sportiviteit: de nieuwe Škoda Enyaq RS
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Dynamische topmodellen: twee elektromotoren, vierwielaandrijving, een vermogen van 250 kW/340pk en 0-100 km/u in slechts 5,4 secondenSportieve standaard: sportonderstel, Matrix LED-koplampen, sportstoelen met massage- en geheugenfuncties, hoogwaardige veiligheidsvoorzieningenSpecifieke RS-features maken sportiviteit zichtbaarMedio mei te bestellen vanaf € 56.490* (Coupé: vanaf € 58.990*) inclusief 5 jaar onderhoudMet de Enyaq RS en Enyaq Coupé RS krijgt sportiviteit alle ruimte. Dankzij aparte elektromotoren op de voor- en achteras vertrouwen de nieuwe topmodellen op vierwielaandrijving en daarmee maximale grip en stabiliteit. In combinatie met een vermogen van 250 kW (340 pk) accelereren ze in amper 5,4 seconden van 0-100 km/u. Met 185 kW snelladen gaat ook het opladen heel snel. Samen met de nieuwe Elroq RS zijn de nieuwe Enyaq RS-modellen de snelst accelererende Škoda-modellen tot dusver. Naast een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 5,4 seconden, klokken ze een topsnelheid van 180 km/u. De 84 kWh accu (79 kWh netto) is in de Enyaq Coupé RS goed voor een range van maximaal 568 km* volgens de WLTP-cyclus (561 km* voor de Enyaq RS). Dankzij een laadvermogen van maximaal 185 kW vergt het laden van de accu van 10-80% slechts 26 minuten. Laden van 0-100% bij een 11 kW laadpunt duurt 8,5 uur. Ook heel praktisch: een Enyaq RS is geschikt voor het trekken van aanhangers met een gewicht tot 1.200 kg. In alles dynamischDe nieuwe Škoda Enyaq RS-modellen bieden veel rijplezier, wat met name te danken is aan het verlaagde sportonderstel (voor -10 mm, achter -15 mm). Op verzoek is er het DCC adaptieve onderstel met een extra dynamische set-up. Hiermee hebben rijders keuze uit 15 verschillende demperinstellingen. Daarbij biedt Driving Mode Select een specifieke rijmodus die perfect aansluit bij de standaard vierwielaandrijving. Vergeleken met de andere Enyaq-modellen hebben de RS-versies extra krachtige remmen inclusief remklauwen met twee zuigers op de vooras. Via het infotainmentmenu zijn de Sport en Futuristic exterieursound te selecteren. Sportieve looksMet Cw-waarden van respectievelijk 0,251 en 0,239 zijn de nieuwe Enyaq RS en Enyaq RS Coupe zeer gestroomlijnd. Die gunstige aerodynamica combineren ze met het nieuwe Modern Solid-design. Dé eyecatcher is het in hoogglans zwart uitgevoerde Tech-Deck, waarin naast diverse (radar)sensoren ook een opvallende lichtstrip in de vorm van een verticale grille is geïntegreerd. Matrix LED-koplampen en LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers zijn standaard. Veel zwarte accenten (buitenspiegels, dakrails, afwerking van de motorkap en raamstijlen) dragen net als opvallende, reflecterende strips in de bumpers en het donkere Sunset-glas achter bij aan de kenmerkende Škoda RS-look. 20 inch lichtmetalen Draconis-velgen met matzwarte inserts zijn standaard, 21 inch Vision-velgen zijn optioneel. De RS-modellen zijn als enige in de Enyaq-reeks leverbaar in de opvallende kleur Mamba-Green. Hightech interieurDe Enyaq RS wordt standaard geleverd met het RS Lounge interieur, waarbij de elektrisch verstelbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en massagefunctie en de andere zitplaatsen zijn bekleed met een combinatie van zwarte stof en Suedia microvezel. Limoengroene stiksels zorgen voor een sportief accent. Het optionele RS Suite interieur valt op door gedeeltelijk lederen bekleding, afwerkingsaccenten in carbon-look en het met geperforeerd leder beklede sportstuur. Verder heeft elke Enyaq RS een Digitale Cockpit (5 inch) en een 13 inch infotainmentdisplay. In het optionele Advanced Package komen een Augmented reality head-up display, Area View camera en CANTON sound system (635 W,12 speakers) samen. Simply CleverVeel Simply Clever-functies maken het reizen met de Enyaq RS nog aangenamer. Standaard zijn bijvoorbeeld 4 USB-C poorten (45 W) waarmee mobiele apparaten snel zijn te laden en een Phonebox met ventilatie voor draadloos opladen met 15 W. De elektrisch bedienbare achterklep is te openen met een voetbeweging. KESSY Advanced ontgrendelt de deuren van de Enyaq RS zodra de bestuurder binnen 1,5 meter van de auto komt. Bij het weglopen worden de deuren automatisch weer vergrendeld (Walk Away Locking). Het navigatiesysteem verzorgt realtime meldingen over bijvoorbeeld ongelukken, pechgevallen en slipgevaar in de directe omgeving. Een elektrisch wegklapbare trekhaak is optioneel. Intelligent en veiligMet het oog op de veiligheid beschikken de nieuwe Enyaq RS-modellen standaard over de nieuwste versie van Travel Assist, waarin Adaptive Lane Assist, de vooruitziende Adaptive Cruise Control, de fileassistent, Emergency Assist en Side Assist samenkomen. Door data van andere auto’s die dezelfde route hebben afgelegd te gebruiken, functioneert Travel Assist nu nog beter. Dankzij Plug & Charge wordt een Enyaq RS bij een laadpunt automatisch herkend. De verbeterde MyŠkoda-app ondersteunt nieuwe functies van het optionele Intelligent Park Assist-systeem. Zo is het met het optionele Remote Park Assist mogelijk om een Enyaq RS via de smartphone in te parkeren. De bestuurder dient daarbij dicht bij de auto te zijn en gebruik te maken van een Bluetooth-verbinding tussen smartphone en de Enyaq RS. Na het kiezen van de gewenste parkeeractie verzorgt de auto zelf de besturing, het remmen en de juiste bewegingen. Ook de Remote Training Parking-functie is via de app aan te sturen. De bestuurder kan hiermee tot wel vijf parkeermanoeuvres uitvoeren en opslaan in het geheugen. De Enyaq RS kan deze parkeeracties daarna zelfstandig uitvoeren. De Enyaq RS is er vanaf € 56.490*, voor de Coupé begint de prijslijst bij € 58.990*. De modellen zijn per medio mei te bestellen, prijslijsten en uitgebreide specificaties zijn vanaf dan te vinden op skoda.nl. De eerste nieuwe Škoda’s Enyaq RS en Enyaq RS Coupé worden eind juni in Nederland verwacht. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. Lees hier het volledige artikel -
Het liefst wil je elke dag in je Škoda zitten, zo lekker zit-ie. Toch is het slim om de auto eens te laten staan. Vooral op 15 mei 2025. Dan is het namelijk de Fiets naar je werk Dag. Op deze dag wordt iedereen aangemoedigd om de auto te laten staan en op de fiets naar het werk te gaan. Als dat te doen is uiteraard. In 2024 hebben meer dan 30.000 deelnemers zich ingeschreven op de website van de Fiets naar je werk Dag. Dit is niet verplicht, maar wel leuk. Je maakt kans op mooie prijzen en je kunt zien hoeveel je bespaart op je dagelijkse reiskosten door óp de fiets te stappen in plaats van ín de auto. Vervolgens kun je dit bedrag aan een goed doel schenken. De voordelen van fietsen Fietsen levert meer voordelen op dan geld besparen. Het is goed voor het milieu. Dat je in een elektrische Škoda rijdt, is geen goede reden om niet mee te doen, want wie op de fiets stapt, werkt tegelijkertijd aan zijn conditie en kweekt sterkere spieren. En wist je dat fietsen de bloedtoevoer naar je hersenen stimuleert? Hierdoor verbetert je denkvermogen. Wat ook goed is, is dat je in de buitenlucht bent. Als de zon dan ook nog schijnt, is het helemaal slim de auto een keer te laten staan. Zonlicht zorgt ervoor dat het stresshormoon cortisol minder wordt aangemaakt. Hierdoor val je makkelijker in slaap en slaap je beter. Kortom: redenen genoeg om mee te doen aan de landelijke Fiets naar je werk Dag. En onthoud: die is op 15 mei 2025. De kans is dus groot dat het zonnetje schijnt. Lees ook: Waarom ook jij op de fiets moet stappen De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
- Afgelopen week
-
Veel Škoda’s zijn uitstekende caravantrekkers. Maar rijden met een caravan blijft voor sommigen altijd een beetje spannend. Vooral in de bergen. Nu de zomervakantie eraan komt, is het slim om de volgende 6 tips door te nemen. 1 – Veel toeren maken Bergop wil je motorvermogen, géén lage toerentallen. Soms moet je meerdere versnellingen terugschakelen om de gang erin te houden. Gewoon doen, ook al neemt het motorgeluid dan toe. Tijdens het bergopwaarts rijden, merk je vanzelf bij welke versnelling je een veilige constante snelheid kunt aanhouden. Check het instructieboekje bij ‘maximaal koppel’ voor de ideale toerentallen. 2 – Laat de koppeling niet slippen Vanuit stilstand omhoog? Laat de voorwielen gerust even spinnen. Beter wat rubber kwijt dan een verbrande koppelingsplaat. Of – als de ruimte dit toelaat – laat de caravan een stukje achteruitrollen in een bocht en rijd dan gemakkelijker weg. 3 – Motor (te) warm? Zet de verwarming aan Dat klinkt gek, maar werkt wel. Als de motor te heet wordt, zet je juist de verwarming aan en de blower op vol vermogen om overtollige warmte af te voeren. Om te voorkomen dat jezelf overkookt, zet je alle ramen van je Škoda open. 4 – Afdalen? Denk aan de remmen Eenmaal boven op de berg weet je dat je ook weer naar beneden moet. Dan kunnen de remmen van een caravan oververhit raken. Rijd rustig naar beneden en rem af en toe stevig af om daarna (in een lagere versnelling) kort te accelereren – zo koelen de remtrommels wat af. Als er ruimte is, kun je de auto ook even aan de kant zetten. 5 – Bergop heeft voorrang Op smalle wegen geldt: stijgend verkeer mag eerst. Tip: laat je passagier goed om de bocht kijken of er verkeer omhoog komt. En schakel vóór een haarspeldbocht alvast terug naar een lagere versnelling. Dan kun je je in de bocht focussen op het sturen. 6 – Pluis de kaart uit Die goeie ouwe wegenkaart is zo slecht nog niet. Op een gedetailleerde wegenkaart staan vaak de steile hellingen voor caravans aangegeven. Hiermee voorkom je verrassingen en kun je vooruitplannen. Lees ook: Deze Škoda’s trekken een caravan van 1500 kg of meer De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
- Eerdere
-
Hoe jouw feedback Škoda helpt nog betere auto’s te maken
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Bij Škoda luisteren we graag naar onze klanten. Hierdoor kunnen we onze auto’s nóg beter maken. Neem nou het volgende voorbeeld. Hoe uitgebreid nieuwe Škoda’s ook getest worden, pas in de dagelijkse praktijk ontdek je hoe goed een auto écht is. Dat bleek onlangs maar weer eens met de Škoda Enyaq. Het probleem Enyaq-rijders van het eerste uur gaven aan dat ze iets misten: ze zochten in het scherm naar de actuele temperatuur van de hoogvoltaccu, maar tevergeefs. Die actuele temperatuur is voor EV-rijders belangrijk. Als-ie te laag is, laadt de batterij minder snel op. De ideale bedrijfstemperatuur is rond de 21 graden Celsius. Maar dat was nergens af te lezen. Met als gevolg dat Enyaq-rijders met een te koude batterij begonnen te laden en tot de ontdekking kwamen dat dit langer duurde dan ze gedacht hadden. En om nou nóg een belegd broodje te eten, is ook zo wat. Škoda nodigde onlangs een aantal Enyaq-rijders uit op het hoofdkantoor Wat volgde, waren brainstormsessies van verschillende afdelingen met de vraag hoe ze dit dachten op te lossen. De oplossing De oplossing kwam in de vorm van een nieuwe app die nu beschikbaar is in het infotainment van de Enyaq (softwareversie ME3). Hiermee verschijnt de bedrijfstemperatuur van de batterij van de laatste vijf minuten op het centrale display. Škoda gaat nog een stapje verder, want je krijgt ook advies. Als de batterij nog te koud is, lees je dat laden wellicht langzamer gaat dan je verwacht en dat je misschien beter kunt doorrijden tot het volgende snellaadpunt. De kans is groot dat de batterij daar dan wel de ideale temperatuur heeft. Uiteraard als de overgebleven actieradius dit toestaat, maar dat kun je dan weer in de routebegeleiding zien. Hoogste baas bij Škoda Škoda nodigde de Enyaq-rijders nog een keer uit, maar deze keer buiten, op een afgesloten terrein. Hier was ook Klaus Zellmer present, de hoogste baas bij Škoda – om maar aan te geven hoe serieus Škoda feedback van klanten neemt. Klaus zorgde voor blije gezichten bij de Enyaq-eigenaren, want nu konden ze wel de actuele bedrijfstemperatuur van de batterij aflezen. En dat scheelt ze kostbare tijd tijdens een laadstop. Zo zie je maar, Škoda neemt de feedback van zijn klanten serieus. Ja, bloedserieus. Zij rijden immers bijna dagelijks met de auto, onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Dus als je denkt dat jouw Škoda nog beter kan, geef het gerust aan bij jouw Škoda-dealer. De koffie staat klaar. Lees ook: Laadpiek bij een elektrische auto, wat betekent dit? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Met dit trucje wordt monteren van banden appeltje-eitje
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Als je de productielijn van Škoda goed bekijkt, vraag je je misschien af of sommige fabrieksmedewerkers over superkrachten beschikken. Ze verplaatsen grote en zware onderdelen zonder ook maar één druppel zweet op het voorhoofd te krijgen. Hoe doen ze dat? Wie ooit een autoband heeft verwisseld, weet hoeveel moeite dit kost. Neem bijvoorbeeld het 21-inch lichtmetalen wiel ‘Supernova’ van de Škoda Elroq (Business Edition en Sportline). Een fraai staaltje design, maar inclusief de band weegt dit wiel meer dan 30 kilo. Dat is zwaarder dan een volle zak cement! Toch kost het monteren van de wielen de fabrieksmedewerkers slechts enkele seconden. De manier waarop de mannen en vrouwen in de Škoda-fabriek de wielen optillen en bevestigen, lijkt bijna in strijd met de wetten van de zwaartekracht, zo snel en gemakkelijk gaat het. Gelukkig krijgen ze hierbij ondersteuning van een robotarm, aangedreven door perslucht. Dit betekent niet dat fabrieksmedewerkers met hun eigen armen over elkaar achterover kunnen leunen. Er komt nog altijd fysieke kracht bij kijken. Maar dit hulpmiddel neemt wel een groot deel van de benodigde kracht voor zijn rekening. Dat gaat als volgt: de medewerker stuurt het apparaat aan, waarbij sensoren de druk en de richting van de beweging registeren. Vervolgens wordt de werking van de robotarm hierop aangepast. Op die manier kan de fabrieksmedewerker zich focussen op wat écht belangrijk is, de nauwkeurigheid waarmee de wielen op hun plek worden gemonteerd. Dat gebeurt zonder dat er ook maar één krasje op de velg komt. Zware belasting De robotarm kan wielen/velgen optillen van 16 tot 21 inch. “Een wiel weegt zomaar tussen de 20 en 35 kilo, afhankelijk van het Škoda-model”, weet Lucie Vacková, coördinator werkplek-ergonomie bij Škoda. “Omdat de wielen op pallets gestapeld zijn, zou het optillen van de onderste exemplaren betekenen dat medewerkers diep moeten bukken. Dit is een zware belasting voor het lichaam, met name voor de onderrug. Zeker als je het meermaals per dag moet doen.” Bij elk werkstation monteert een medewerker twee wielen aan zijn of haar kant van de auto. Tijdens één dienst worden tot 440 auto’s van wielen voorzien – dat zijn 880 wielen in totaal. Het gezamenlijke gewicht ligt dan tussen de 20 en 25 ton! Meer veiligheid en comfort “Volgens de wet mag een werknemer tijdens een werkdag van 8 uur in totaal 10 ton tillen,” vervolgt Lucie. “Daarom is assistentie zo belangrijk. De robotarmen zorgen voor een betere ergonomie op de werkvloer, voorkomen blessures én verhogen de veiligheid en het comfort van medewerkers.” Zodra de wielen zijn bevestigd, volgt een handeling waarbij alle wielbouten in één keer vastgedraaid worden. Dit doet een beetje denken aan een pitstop van een Formule 1-race. Al ziet het 5-armige onderdeel uit de Škoda-fabriek er futuristischer uit dan de sleutels waarmee Formule 1-monteurs moeten werken. Moeiteloos op zijn plek Ook elders aan de lopende band krijgen fabrieksmedewerkers ondersteuning. In de bovenstaande video zie je ook hoe het volledige dashboard moeiteloos op zijn plaats ‘glijdt’. En ook hoe soepel de portieren met uiterste precisie in de carrosserie worden gehangen. Dat terwijl het dashboard zo’n 60 kilo weegt, en de portieren zomaar 35 tot 40 kilo aantikken. Optimale houding Hoe zwaar een onderdeel ook is, de maximale kracht die nodig is om bijvoorbeeld de robotarm te bedienen, bedraagt slechts 80 newton – vergelijkbaar met het optillen van 8 kilo. “In de meeste gevallen is de benodigde kracht zelfs nog lager. Bovendien werken medewerkers op deze manier altijd vanuit een optimale houding. Zo houden ze meer energie over voor hun vrije tijd”, besluit Lucie. Lees ook: In deze geheime ruimte ontstaat jouw nieuwe Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Bij de Fabia I heb ik net voor 12 jaar de originele accu moeten vervangen, ik doe eigenlijk altijd lang met accu's. Bij mijn eerste auto (Golf D uit 1979) heb ik de accu vervangen toen de auto 6 jaar oud was, dat was destijds ook voor een diesel een respectabele leeftijd, ik geloof dat de km-stand van die Golf iets van 180k km met de 1e accu was, maar ook genoeg auto's gehad waar ik nooit een accu heb vervangen. Korte afstanden valt volgens mij nog wel mee voor de levensduur van de accu (als je ritten tenminste lang genoeg zijn om wel de auto warm te rijden, dus meer dan 10 km), langere tijd stilstaan is volgens mij slechter voor een accu. Mijn auto staat wel eens een paar dagen of een weekje stil, maar gemiddeld rijdt ie toch wel 4-5 dagen per week.
-
Dat is best een groot verschil. Met de Fabia twee heb ik 7 jaar met een accu gedaan en met de Fabia 1 Vijf jaar. Ik reed toen meer korte afstanden.
-
Masselkonten zijn jullie ! Ik heb 3,5 jaar met me accu gedaan in de Fab3.. En toen was het over en uit.....
-
Mijn Fabia 3 had ook een start stop en de accu is de hele periode dat ik die auto had dat id 7.5 jaar meegegaan. Maar ik weet niet of alle Fabia 3 auto's een start stop hebben.
-
Waarom de Superb ook als Hatchback overtuigt
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
De Škoda Superb is leverbaar als Hatchback en Combi. Nederland is gek op stationwagons vanwege de extra bagageruimte, maar er zijn genoeg redenen om juist voor de Superb Hatchback te kiezen. Hatchback, ik kijk toch naar een sedan? Ja en nee. De Superb Hatchback heeft inderdaad het design van een sedan, maar is uitgerust met een grote achterklep en een riante kofferbak. En dan heb je in de autowereld toch echt te maken met een hatchback. De Superb Hatchback heeft logischerwijze niet zo’n grote kofferbak als de Superb Combi, maar het verschil is kleiner dan je misschien denkt: 645 tot 1795 liter tegenover 690 tot 1950 liter. Daar moet je in beide gevallen 180 liter afhalen wanneer je kiest voor de Superb plug-in hybride – met een elektrische actieradius tot 136 kilometer (WLTP). Dat is in veel gevallen meer dan voldoende voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Altijd 1000 euro goedkoper Of je de Škoda Superb nu met of zonder stekker koopt, de Hatchback is altijd 1000 euro voordeliger dan de Combi. Dit prijsverschil geldt voor alle uitvoeringen: Edition, Business Edition en Sportline Business. De goedkoopste Superb Hatchback is de 42.990 euro kostende 1.5 TSI PHEV met 204 pk. Voor de Superb Combi met zo’n zelfde plug-in hybride aandrijflijn ben je dus minimaal 43.990 euro kwijt. Nóg gestroomlijnder De Superb Combi-rijder kan opscheppen over het feit dat zijn auto de meest gestroomlijnde Škoda-stationwagon ooit is, maar de Superb Hatchback is nóg aerodynamischer. Kijk maar naar de Cw-waardes: 0,25 versus 0,23. Hierdoor levert de Hatchback iets betere prestaties. Zo sprint de Superb Hatchback 1.5 TSI mHEV (mild hybrid) vanuit stilstand iets sneller naar 100 km/h (9,1 versus 9,2 seconden). En zijn topsnelheid ligt een fractie hoger (225 versus 222 km/h voor de Combi). Het brandstofverbruik ligt juist een fractie lager: 5,2 versus 5,3 l/100 km. Bij de PHEV zorgt het lagere verbruik voor 3 kilometer extra EV-range (136 vs. 133 km). Standaard met Dynamic Chassis Control Tot slot iets wat in het voordeel van de Hatchback spreekt. De plug-in hybride versie wordt standaard geleverd met Dynamic Chassis Control (DCC). Dat pakket omvat adaptieve schokdempers én progressieve besturing. Hierdoor rijd je altijd en overal net iets extra lekkerder. Maar daar zet de Superb Combi dus wel een grotere bagageruimte tegenover. De Business Edition en de Sportline Business zijn overigens wel uit te rusten met DCC. Lees ook: De Škoda Superb is 90 jaar geworden De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Wat is het verschil tussen kW en kWh bij een elektrische auto?
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Wie zich verdiept in elektrische auto’s, komt al snel twee afkortingen tegen: kW en kWh. Ze lijken op elkaar, maar betekenen iets totaal anders. Beide afkortingen zijn belangrijk als je wilt weten hoe krachtig een elektrische auto is en hoe ver je ermee kunt rijden. Met andere woorden: het vermogen en de actieradius van een elektrische auto. De afkorting kW (kleine letter k, hoofdletter W) staat voor kilowatt en geeft het vermogen van de elektromotor aan. Hoe hoger het aantal kilowatts, hoe krachtiger (en vaak sneller) de auto. Je kunt het vergelijken met het aantal pk’s (paardenkrachten) bij een benzineauto. kW en pk Het vermogen van een elektrische auto wordt vaak ook met pk aangeduid of een combinatie van kW en pk. Dat komt omdat veel mensen een beter beeld hebben bij pk, omdat deze afkorting jarenlang gebruikelijker was. En eigenlijk nog steeds. In de prijslijst van elektrische Škoda’s wordt het vermogen van de elektromotor alleen in kW aangegeven. Je kunt 1 kW zien als 1,36 pk. Een elektrische auto met een motor van 150 kW is dus ongeveer even sterk als eentje met 204 pk. Als je dit rekensommetje toepast op de Škoda Elroq 85 kom je uit op 210 kW en 286 pk. De afkorting kW geeft ook aan hoe snel een elektrische auto kan laden. Hoe hoger de waarde, hoe sneller de accu vol kan zijn. Maar de gebruikte laadpaal moet een dergelijk laadvermogen wel kunnen leveren, anders heb je er nog niks aan. De Elroq 85 kan maximaal 175 kW aan. Hiermee zit de batterij in 28 minuten weer vol (80 procent). Capaciteit van de accu Dan de tweede afkorting: kWh. Die staat voor kilowattuur en geeft iets heel anders aan, namelijk de capaciteit van de accu. Ook belangrijk, want dit bepaalt hoe ver je kunt rijden op een volle batterij. Zie het als de grootte van de brandstoftank van een benzineauto, zoals de Škoda Fabia. Met een grotere brandstoftank kom je over het algemeen een stuk verder. Dat geldt ook voor een grotere accu. Meer kWh betekent dus meestal een grotere actieradius. Om de Elroq er weer bij te halen: met de batterij van 77 kWh kom je verder dan met het accupakket van 59 kWh, namelijk 579 versus 427 kilometer (Elroq 60 en 85, Business Edition). Simpel toch? Kort samengevat: kW = kracht van de motor (hoe snel of sterk de auto is) kWh = energie in de accu (hoe ver je kunt rijden)Let dus goed op beide getallen als je een elektrische auto overweegt. Ze vertellen je iets heel anders, maar samen geven ze een compleet beeld. Op die manier kun jij de elektrische auto kiezen die het best bij jouw situatie past. Lees ook: Waar moet ik opletten bij een elektrische proefrit? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
@Fabia123Ja, en staat eigenlijk altijd gewoon aan, een paar weken terug met die nachtvorsten merkte ik voor het eerst dat af en toe de motor bleef lopen voor stoplichten/in files. Volgens mij heeft iedere Fabia III uit de EU gewoon start/stop.
-
Dat is voor een accu niet verkeerd, 8 jaar. Heb je start stop op de Fabia?
-
Waarom zou je nog voor een handbak kiezen?
Fabia123 reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
En omdat je met schakelen zelf de momenten kan kiezen wanneer je naar een andere versnelling gaat, en dan gaat rijden prettiger. -
Waarom zou je nog voor een handbak kiezen?
NakHarry reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Waarom zou je eigenlijk nog voor een handgeschakelde versnellingsbak kiezen? Omdat zolang er externe bedrijven een dikke boterham verdienen met het repareren en tunen van DSG bakken dit genoeg zegt over de kwaliteit van sommige DSG varianten met hoge reparatie kosten tot gevolg van deze "producteigenschappen" -
De Škoda Scala bewijst dat je helemaal geen stationwagon nodig hebt als je regelmatig veel te vervoeren hebt. Sterker: de Scala biedt de meeste bagageruimte in zijn klasse. De bagageruimte van de Scala heeft een inhoud van 467 liter. Dat is gemeten met de achterbank rechtop. Je kunt dus nog gewoon twee of zelfs drie passagiers achterin meenemen. En die hebben ook nog eens genoeg beenruimte om er comfortabel bij te zitten. Om je een idee te geven hoe groot de bagageruimte van de Scala is: er passen met gemak ruim 20 trolleys in, rolkoffers die ook in de bagagebakken van vliegtuigen passen. Wie een tot drie weken op reis gaat, heeft vaak een middelgrote tot grote rolkoffer bij zich, met een inhoud van pak ‘m beet 70 liter. Een snel rekensommetje leert dat je in dit geval zes van deze koffers achter in de Scala kunt meenemen. En dan houd je ook nog ruimte over, bijvoorbeeld voor een tas. Perfect als je je familie na een vakantie van Schiphol moet ophalen. Ruimste in zijn klasse Wat Škoda hiermee wil zeggen: de bagageruimte van de Scala is groot. Zelfs de ruimste in zijn klasse. In ieder geval voor wie op zoek is naar een hatchback met een zuinige benzinemotor tot een aanschafprijs van 30.000 euro. Sla de online autozoekmachines er maar op na; je vindt in dit segment geen ruimere auto voor hetzelfde geld. Het ontbreekt je aan niets Die 30.000 euro is nog ruim genomen, want je rijdt voor minder in een nieuwe Scala – vanaf 27.490 euro. Met Škoda Private Lease is dit vanaf 469 euro per maand, met een geruststellende 10.000 kilometer per jaar. Met de basisuitrusting Essence ontbreekt het je aan niets. Een digitaal instrumentarium, 8,25-inch centraal scherm, airco, cruise control, parkeersensoren achter, ramen die je elektrisch kunt bedienen; het zit er allemaal standaard op. Scala Selection: meer vermogen, extra versnelling Voor meer uiterlijk vertoon kun je terecht bij het tweede uitrustingsniveau, de Selection. Dan staat je Scala op fraaie 16-inch lichtmetalen velgen. De Scala Selection is er vanaf 30.490 euro (private lease: 489 euro). Behalve meer uitrusting, is de 1.0 TSI-benzinemotor sterker (115 i.p.v. 95 pk) én beschik je over een zesde versnelling. Goed voor het verbruik en rustiger op de snelweg omdat de motor in zijn zes minder toeren draait dan in zijn vijf. Welke Škoda Scala het ook wordt, weet dat je de hatchback van Nederland hebt met de grootste bagageruimte. Helemaal als je de leuning van de achterbank neerklapt, want dan kan er zelfs 1410 liter aan bagage mee. Zo dan, dat zijn wel héél veel rolkoffers. Lees ook: Hoe de Škoda Scala jou in 60 seconden in weet te pakken De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Zal dit jaar waarschijnlijk wel de originele accu moeten vervangen, maar de auto is ook al meer dan 8 jaar oud.
-
Sinds kort kun je de vernieuwde Škoda Enyaq en Škoda Enyaq Coupé bij de dealer bewonderen. Vooral doen, en vergeet dan niet op de volgende 4 dingen te letten. 1 – Begin bij de neus De grootste vernieuwing vind je aan de voorkant. Geen grille meer met hierboven het ronde Škoda-logo, maar het zwarte Tech-Deck Face, geïntroduceerd op de Škoda Elroq. Vraag aan de dealer of de verlichting aan mag, want dan zie je de fraaie dagrijverlichting die over de volle breedte van de auto loopt nog beter. Die verlichtingsband geeft de Enyaq een onderscheidende uitstraling. Het Škoda-logo heeft plaatsgemaakt voor de merknaam, uitgespeld in het midden van de motorkap. Een voordeel van een tijdloos design, is dat je niet veel hoeft te veranderen bij een volgende vernieuwingsronde. De Škoda-designers hebben de achterzijde dan ook vooral met rust gelaten. 2 – Stap in Kijk eens goed om je heen als je achter het stuur zit. Zie je verwarmbare stoelen, een verwarmbaar stuurwiel en klimaatregeling met niet één, twee, maar zelfs drie zones? Dan kan je zomaar in de Selection zitten. Dit is niet het hoogste uitrustingsniveau, maar de instapversie. De zojuist genoemde comfortverhogende uitrusting is dus standaard. Daarbovenop krijg je ook adaptieve cruise control. Hiermee is de nieuwe Enyaq completer dan zijn voorganger. Neem vooral ook op de achterbank plaats, want alleen dan ervaar je de enorme beenruimte van de Enyaq. Spot je twee USB-C aansluitingen? Dan zit je in de Enyaq Business Edition of Sportline. Die laatste herken je aan zijn grotere 20-inch lichtmetalen wielen. 3 – Open de achterklep Ook als je de achterklep kunt openen zonder hierbij je handen te gebruiken, weet je dat je te maken hebt met een Business Edition of Sportline. Deze uitvoeringen hebben standaard een elektrisch bedienbare achterklep. Eenmaal open, zie je hoe ruim de Enyaq is. Met de achterbank rechtop past er maar liefst 585 liter in de bagageruimte (Enyaq Coupé: 570 liter). Klap gerust de leuning van de achterbank neer (dit kan vanuit de bagageruimte), want dan ontdek je hoeveel bagageruimte 1710 liter nou precies is. En nu je toch onder de geopende achterklep staat; spot je de verstopte ijskrabber? 4 – Laat je informeren De Škoda-dealer vertelt je graag meer over de toegenomen actieradius van 579 kilometer (WLTP). De meer gestroomlijnde Enyaq Coupé komt op een volle batterij nog verder, namelijk 589 kilometer. En als je hem toch spreekt, informeer dan eens naar de nieuwe digitale functies en alle rijassistentiesystemen van de Enyaq en hoe die jou helpen om nog veiliger te rijden. Tot slot rest er nog maar één vraag: kan ik een proefrit maken? Natuurlijk kan dat. Alleen dan kom je erachter hoe stil en comfortabel een elektrische auto rijdt. Lees ook: Waar moet ik op letten bij een elektrische proefrit? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Ziet er weer prachtig uit, en kan zo nog jaren mee.
-
Dinsdag had ik even een paar uur verlof opgenomen als gedeeltelijke compensatie voor de extra uren die ik de laatste vrijdagen voor cursussen heb gedraaid en de uurtjes gebruikt om in het zonnetje een ontspannende wasbeurt voor de Fabia te doen (geen velgen en geen autoramen gedaan, wat ik normaal wel apart doe bij een wasbeurt), onder het motto dat komt wel als het uitkomt. Vorige week na de cursus vanuit Apeldoorn naar huis en rondom Utrecht was het verkeer een behoorlijk drama, dus besloten om na de cursus niet direct naar huis te rijden en even in de buurt te blijven hangen, zo ben ik even naar Teuge gereden om weer eens bij de paraclub te kijken. (zo'n 20 jaar terug dat ik zelf nog heb gesprongen) Op het pad naar de dropzone even een paar plaatjes gemaakt omdat de Fabia zo lekker in het zonnetje stond te shinen: Op de voorruit duidelijk de streep vuil te zien die de wissers aan de kant geveegd hebben, zaterdag de ruiten even gereinigd.
-
Škoda is niet de enige die in 2025 een jubileum viert. De Škoda Superb is ook jarig. 90 jaar geleden – in maart 1935 – rolde het allereerste exemplaar van de band. Na een tijdje verdwenen te zijn geweest, keerde de grote, ruime Škoda in 2001 terug. Škoda heeft tegenwoordig fabrieken in meerdere landen, maar begin jaren 30 bestond er nog maar één, in het Tsjechische Mladá Boleslav. Dit was de plek waar de eerste Superb de straat opreed. Toen al maakte de Superb indruk met zijn comfort, complete uitrusting en ruimte. Plaats voor 7 inzittenden Het eerste exemplaar, de 640 Superb, was een flinke jongen, met zitplaatsen voor 7 inzittenden. Het model was ontwikkeld voor de meest veeleisende klanten van Škoda. Vandaar de soepele 6-cilinder benzinemotor met, lach niet, 55 pk. Dat stelt nu niks voor, maar toen was het heel wat. Ook bijzonder in die tijd: de onafhankelijke wielophanging, hydraulische remmen en het 12 volt elektrisch systeem voor onder meer de bediening van de ruitenwissers. Kortom: een vlaggenschip. De Superb kon je kopen met verschillende wielbases en ook de carrosserie verschilde. Zo kwam er een cabriolet, maar ook een variant bedoeld voor het leger, waaronder een 4x4-versie. Voor wie de 6-cilinder lijnmotor te min was, werd blij van de latere 4,0-liter V8 met 96 pk. Tegen het einde van 1949 stond de teller op ongeveer 890 personenauto’s en 1630 militaire voertuigen op basis van de Superb. Niet Máxima, maar Wilhelmina Dat is een peulenschil ten opzichte van de 926.600 nieuwe modellen die Škoda in 2024 wereldwijd afleverde, maar zoals gezegd: het waren heel andere tijden. Om je een beeld te geven: niet Máxima, maar Wilhelmina was de koningin van Nederland. En de eerste paal voor een nieuw voetbalstadion gaat de grond in, te weten De Kuip in Rotterdam. Terug naar de Superb. Die verdween ruim 50 jaar van de markt, maar kwam in september 2001 terug, beter dan ooit. Van de enorme ruimte die de sedan bood, vielen monden open. De beenruimte op de achterbank oversteeg die van de toenmalige Mercedes S-klasse. De topversie had een 2,8-liter V6 met 193 pk gekoppeld aan een automatische transmissie, maar in de prijslijst stonden ook versies met minder vermogen, te beginnen bij 115 pk. Geen koude nek Met de tweede generatie was de Superb voor het eerst leverbaar als Combi en de sedancarrosserie werd verruild voor een hatchback. De achterklep hiervan kon zowel mét als zónder de achterruit geopend worden. In het eerste geval was de toegankelijkheid beter, in het tweede geval kregen de passagiers achterin geen koude nek als de bestuurder spullen inlaadde. Alsmaar populairder Met elke generatie werd de Superb populairder. De eerste generatie ging 137.000 keer over de toonbank, zijn opvolger al 618.000 keer. Overigens koos het merendeel (65 procent) voor de versie met de slimme Twindoor. De derde generatie, geïntroduceerd in 2015, deed het nog beter met 805.000 verkopen, waarvan 56 procent voor rekening kwam van de Combi. Ook als plug-in hybride De huidige, vierde generatie is nog maar net op de markt (2024) en wordt wereldwijd nog dagelijks verkocht. Dat is inmiddels al ruim 65.000 keer gebeurd. In Nederland kun je kiezen uit een mild hybride en een plug-in hybride met een elektrische actieradius die tot de grootste van al zijn concurrenten behoort, namelijk tot 136 kilometer. En zo blijft de Superb bakens verzetten. Lees ook: Zo snel weet de Škoda Superb jouw hart te veroveren De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Krachtige elektrische prestaties en vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren met vermogen tot 250 kW (340 pk). Rijbereik meer dan 550 km** (WLTP)Sportieve RS-styling met zwarte accenten, lichtmetalen velgen en exclusieve RS-kleur Mamba Green, geprijsd vanaf € 52.990* Zes maanden na de lancering van de Škoda Elroq introduceert Škoda de Elroq RS: de sportieve topversie van de elektrische compacte SUV. Deze RS-variant van de Elroq beschikt over twee elektromotoren met een totaalvermogen van 250 kW, vierwielaandrijving en een rijbereik van ruim 550 kilometer* (WLTP). De Elroq RS is te onderscheiden door een aangepast exterieurdesign met RS-specifieke kenmerken. De Elroq RS is Škoda’s snelst accelererende productiemodel tot nu toe en wordt aangedreven door twee elektromotoren – één op de vooras en één op de achteras. Samen leveren ze een systeemvermogen van 250 kW (340 pk) en voorzien ze de auto van vierwielaandrijving. Dankzij de 84 kWh-accu (79 kWh netto) bedraagt het rijbereik ruim 550 kilometer (WLTP). Zwarte exterieurdetails en exclusieve lichtmetalen velgen onderstrepen het dynamische uiterlijk van de Elroq RS. Het sportonderstel en de progressieve besturing zorgen voor een superieure rijdynamiek. De sportiefste Elroq wordt geleverd met een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder geavanceerde LED Matrix lichtbundels en LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers. Een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie wordt standaard meegeleverd, uitbreiding voor de passagiersstoel is mogelijk als onderdeel van het optionele Maxx Pakket. Er is al een Škoda Elroq RS er vanaf € 52.990* Modern Solid designDe volledig nieuwe Elroq RS is het eerste RS-model van Škoda waarop de nieuwe Modern Solid designtaal is toegepast. Net als alle Elroq-modellen is de voorzijde opgebouwd uit het Tech-Deck Face, in dit geval voorzien van specifieke RS-kenmerken in de vorm van verlichte verticale elementen. LED Matrix koplampen, aan elkaar verbonden door een Light Band, en LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers zijn ook standaard. Als onderdeel van de Coming/Leaving Home-animatie creëert de Light Band een lichtsequentie wanneer de bestuurder de auto op slot doet, ontgrendelt of gewoon nadert met de sleutel op zak. De verlichte segmenten lichten geleidelijk op wanneer de auto wordt ontgrendeld en vervagen langzaam wanneer de auto wordt vergrendeld. Johannes Neft, Hoofd Technische Ontwikkeling bij Škoda, zegt: “De Elroq RS combineert dynamische prestaties, een sportief uiterlijk en praktische bruikbaarheid op grensverleggende wijze. Met de introductie van de Modern Solid designtaal voor RS-modellen herdefinieert Škoda de verwachtingen die bij een sportieve SUV horen.” Onmiskenbaar RSVerder komt de sportieve RS-uitstraling terug in zwarte accenten, dakrails en spiegelkappen, evenals RS-badges rondom. De Elroq RS is beschikbaar in alle standaardkleuren en tevens de exclusief aan de RS voorbehouden kleur Mamba Green. Getint akoestisch glas verbetert de privacy en het comfort, trekhaakvoorbereiding is standaard; een elektrisch wegklapbare trekhaak is optioneel. Het interieur is uitgevoerd in de RS Lounge Design Selection, met een overwegend zwarte kleurstelling, Suedia-microvezelbekleding en limoengroen contrasterende stiksels. Het driespaaks verwarmde sportstuur en de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen versterken het dynamische karakter. De bestuurdersstoel is standaard elektrisch verstelbaar en heeft een massage- en geheugenfunctie. Driezone-climatronic is eveneens standaard. Technisch hoogstaand, rijk uitgerustBinnenin beschikt de Elroq RS over een 13 inch infotainmentscherm, een 5 inch Digital Cockpit en optioneel over een head-up display met augmented reality (onderdeel van het Advanced Pakket), allemaal met RS-specifieke graphics.Een warmtepomp is optioneel. Standaard zijn eveneens vier USB-C-poorten met 45 W vermogen, een draadloze Phone Box met 15 W laadcapaciteit. Optioneel is het CANTON-geluidssysteem (12 luidsprekers en 675 W), evenals handbediende zonneschermen voor de achterramen, beide als onderdeel van het Advanced Pakket. De elektrische achterklep biedt toegang tot een bagageruimte van 470 tot 1.580 liter. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden en een topsnelheid van 180 km/u levert de Elroq RS bijbehorende sportieve prestaties. Dankzij de 185 kW DC-snellaadcapaciteit kan de accu in 26 minuten van 10 naar 80 procent worden geladen. Bij AC-laden met 11 kW duurt een volledige laadsessie acht uur. Sportonderstel en rijtechnologieHet sportonderstel met Progressieve besturing en Driving Mode Select verbetert de rijdynamiek aanzienlijk. Optioneel is de Elroq RS te voorzien van Dynamic Chassis Control (DCC). Het adaptieve onderstel biedt configureerbare rijmodi voor desgewenst meer comfort of meer sportiviteit. Tevens biedt de Elroq RS tot wel 15 instelbare parameters in de Individual modus, en zijn de voorremmen met dubbele zuigers extra krachtig. De nieuwe stuurafstelling, specifiek afgestemd op het RS-chassis, versterkt de sportieve rijbeleving. Bovendien beschikt de RS over een verlaagd sportonderstel – 15 mm vooraan en 10 mm achteraan. Twee externe geluidssimulaties, Sport en Futuristic, kunnen via het infotainmentsysteem worden geselecteerd. Veiligheid vooropSlimme assistentiesystemen verhogen de veiligheid en het gebruiksgemak. Het navigatiesysteem geeft real-time waarschuwingen, en de nieuwste versie van Travel Assist combineert Adaptive Lane Assist, Predictive Adaptive Cruise Control en Side Assist. KESSY Advanced ontgrendelt de auto automatisch wanneer de sleutelhouder binnen 1,5 meter komt. De MyŠkoda-app ondersteunt Intelligent Park Assist, waarmee de auto via een smartphone parallel en loodrecht kan inparkeren. Met Remote Trained Parking kan de auto zichzelf naar een eerder opgeslagen parkeerplek rijden, terwijl de bestuurder het proces op afstand volgt. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. *Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl **Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. Lees hier het volledige artikel