Jump to content

Elektrische Octavia is hier, maar anders dan jij denkt


Recommended Posts

rssImage-94aa41ddacd8fdaa9627d67356d760e7.jpeg

Škoda is aan het experimenteren geslagen. Dat heeft geresulteerd in een elektrische Škoda Octavia. Maar niet zoals jij denkt.  

Om precies te zijn, is het Škoda Frankrijk dat met de elektrische Octavia op de proppen kwam. Het gaat om zogeheten restomods. Dat zijn bestaande auto’s die behalve gerestaureerd zijn (‘restored’), ook zijn aangepast (‘modified’) aan de moderne tijd. In dit geval gaat het om de eerste Octavia uit de jaren 60 van de vorige eeuw die een elektromotor heeft gekregen.  

De Octavia’s die je op de foto’s ziet, zijn het resultaat van een wedstrijd, uitgeschreven door de Franse importeur van Škoda. De opdracht was de eerste generatie Octavia (1959-1971) te restaureren en om te toveren tot een restomod. Dat wil zeggen: een elektrische Octavia met een actieradius van minimaal 180 kilometer.  

‘Voltavia’ 

Vaak zien restomods er net zo uit als de oorspronkelijke auto, maar daarvan is nu nauwelijks sprake. In de ‘Voltavia’ (van volt, de spanning van elektriciteit) herken je nog het meest de oer-Octavia. De auto is gemaakt door een online magazine dat zich richt op elektrische mobiliteit. De auto is gebaseerd op de Combi-uitvoering. De gladde wielen en de afgedekte wielkasten achter zorgen voor een betere stroomlijn.  

Herken je trouwens de kleur van de Combi? Die heet ‘Explorer Green’ en vind je ook op de Škoda Vision 7S concept, de conceptcar die de voorbode is van een volledig elektrische 7-zitter van Škoda. Ondanks alle aanpassingen mag de Voltavia gewoon de openbare weg op.  

‘Project X’ 

De tweede restomod is nauwelijks meer als Octavia te herkennen. Maar ja, wat wil je ook, als de achterliggende partij een televisieshow is die Turbo heet. Die schakelde de hulp in van een raceteam en een designopleiding met als resultaat de extreem gelijnde ‘Project X’, gebaseerd op de sedan van de eerste Octavia.  

De Project X is maar liefst 40 centimeter breder gemaakt en heeft een vermogen van 450 pk. Nog indrukwekkender is het maximum koppel van 1000 Nm. Er zit meer dan 1000 uren werk in en ook deze carrosseriekleur komt je wellicht bekend voor. Het is ‘Mamba Green’ van de Enyaq Coupé RS.  

Eerste elektrische Octavia 

Wist je trouwens dat de eerste elektrische Octavia in 2010 onthuld werd? Hij heette Green e-Line en was gebaseerd op de tweede generatie van de moderne Octavia. De actieradius bedroeg 150 kilometer. 

Tot 579 km actieradius

Sindsdien is er veel gebeurd. Met de pas vernieuwde Škoda Enyaq en nieuwe Škoda Elroq kom je tot 579 kilometer (WLTP) ver op een acculading. Als volledig elektrisch nog een stap te ver voor je is, kun je terecht bij de Škoda Kodiaq en Škoda Superb. De plug-in hybride versies van deze modellen hebben een efficiënte benzinemotor, maar je kunt ook elektrisch rijden - op een volle accu tot een afstand van ruim 130 kilometer (WLTP).  

Lees ook: Deze voordelen biedt een elektrische auto jou

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe