Ga naar inhoud

De voor- en nadelen van gelaagd glas


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-8d45b0ed5e5d6ef1f874ae37e0bc2847.jpeg

Steeds meer mensen kiezen bij hun nieuwe auto voor gelaagd glas in de voorste zijruiten. De belangrijkste reden hiervoor is dat het de auto stiller maakt voor de inzittenden. Dit komt doordat de ruit is opgebouwd uit een aantal lagen. Dit gelaagde of akoestische glas heeft echter ook nadelen: het is niet breekbaar met een veiligheidshamer.

Waarom gelaagd glas

Gelaagd glas - soms ook wel akoestisch glas genoemd - werd voor het eerst gebruikt bij auto’s uit het luxesegment. Het is er tegenwoordig ook voor steeds meer Škoda-modellen: als optie, in een pakket of binnen een bepaald uitrustingsniveau. Klanten kiezen meestal voor gelaagd glas vanwege de geluidsisolatie. Rijgeluiden worden beter buiten het interieur gehouden en het is dus stiller in de auto. Vooral bij elektrische auto’s is dat fijn, omdat er geen motorgeluid is en je windgeruis beter hoort. Gelaagd glas heeft ook een hittewerende functie. Bovendien biedt gelaagd glas betere bescherming tegen inbraak. Je kunt gelaagde ruiten namelijk niet inslaan, dankzij een kunststof folie tussen de glaslagen. Op gebied van veiligheid biedt gelaagd glas het voordeel dat het bij een zijwaartse aanrijding de veiligheid vergroot, vooral in combinatie met airbags. Het vermindert de kans op snijwonden door glassplinters en verkleint het risico dat inzittenden bij een botsing uit het voertuig worden geslingerd.

Veiligheidshamer werkt niet bij gelaagd glas

Elke nieuwe Škoda wordt standaard geleverd met twee veiligheidshamers. Deze worden aan de binnenkant van de voorportieren bevestigd, in of op het deurvak. Op verzoek van de klant kunnen de hamers ook op een andere plek in de auto worden gemonteerd. ‘Normaal’ (gehard) glas kan je met één slag van de veiligheidshamer breken. Bij gelaagd glas lukt dat niet, omdat de ruit uit meerdere lagen glas bestaat met daartussen een kunststof folie.

Gordelsnijder

Overigens hebben die bijgeleverde veiligheidshamers nog andere handige en veilige functies. Zo zijn ze voorzien van een mesje waarmee je, in geval van nood, je vergrendelde veiligheidsgordels kunt doorsnijden. Daarnaast kun je de hamer gebruiken om anderen te helpen. Je kunt er namelijk niet-gelaagde autoruiten ook van buitenaf mee inslaan, om in geval van nood assistentie te verlenen aan andere weggebruikers.

Heeft mijn auto wel of geen gelaagd glas?

Het is dus goed om te weten van welk soort glas jouw auto is voorzien. 

Vooruit: de voorruit van een Škoda is altijd van gelaagd glas, dat je niet kunt breken met een veiligheidshamer. Dit vanwege de veiligheid bij een frontale aanrijding. Een ander voordeel: als de ruit wordt geraakt door een opspattend steentje, zal de ruit niet versplinteren, maar ontstaat er een sterretje of hoogstens een barst.

Zijruiten: Je kunt op twee manieren checken of jouw Škoda gelaagde zijruiten heeft. Ten eerste door goed te kijken. Laat daarvoor de portierruit een stukje zakken. Als de ruit uit meerdere lagen bestaat die op elkaar lijken te zijn geplakt, dan gaat het om gelaagd, akoestisch glas. Je kunt het ook voelen: gelaagd glas heeft vaak een platte bovenkant, met een duidelijk voelbare scheiding tussen twee lagen. Als de bovenrand van de zijruit daarentegen een bolle vorm heeft zonder zichtbare of voelbare naad in het midden, dan is het glas niet gelaagd.

Bij auto’s met gelaagde voorste zijruiten, zijn de achterste zijruiten soms wel en soms niet van gelaagd glas. Dus die moet je ook controleren.

Achterruit. De achterruit is altijd van normaal gehard glas. De achterruit is dus altijd te breken met de aanwezige veiligheidshamer.

Je kunt ook het keurmerk in het glas checken. Het keurmerk is meestal in de onderhoeken van de ruit te vinden. Als er een 'XI' (voor gelaagd) en onderaan een 'A' (voor akoestisch) in het keurmerk staat, is het glas in je Škoda akoestisch en dus gelaagd.

Logo

Check daarom eens de zijruiten van je Škoda. Zo weet je zeker wat voor glas je hebt, en ben je goed voorbereid op onverwachte situaties.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe