Ga naar inhoud

Zo jong is de airbag


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-d5577a4d9ec0f8e00174542cfff1f1c2.jpeg

Je vindt hem tegenwoordig in elke nieuwe auto: de airbag. Maar waar komt de airbag eigenlijk vandaan? En welke auto was het eerst uitgerust met een airbag? 

In het Nederlands heet de airbag een ‘luchtzak’ of ‘plofzak’, alleen hoor je die termen eigenlijk zelden of nooit. Maar het is wel degelijk een zak die in geval van nood wordt opgeblazen en dan als een beschermend kussen fungeert. Vergis je niet in de snelheid waarmee dit gebeurt; dit is in 25 tot 35 milliseconden gepiept. Als de airbag zijn werk heeft gedaan, loopt hij weer leeg.  

Uitvinder van de airbag  

De eerste airbag werd in 1953 gepatenteerd door de Amerikaanse ingenieur John W. Hetrick. Hij wordt gezien als de uitvinder van de airbag. Korte tijd later werd een vergelijkbaar patent verkregen door de Duitse ingenieur Walter Linderer. 

Beide patenten gebruikten een luchtdruksysteem, dat in de praktijk niet helemaal uit de verf kwam. De airbag werd veel te langzaam opgeblazen, waardoor je alsnog met je hoofd op het stuur terechtkwam.  

Airbag krijgt explosief 

De Japanse ingenieur Yasuzaburou Kobori pakte het in 1964 slimmer aan en gebruikte een explosief. Vervolgens introduceerde in 1967 Allen K. Breed een elektromechanische sensor die via een klein explosief de airbag opblies. Dat is de airbag zoals we hem nu nog kennen.

Eerste auto met airbag  

Over de eerste auto met een airbag bestaat discussie. Sommigen noemen de Toronado uit 1973 van het Amerikaanse merk Oldsmobile, anderen hebben het over de Mercedes S-klasse die begin jaren 80 op de markt kwam.  

Eerste Škoda met airbag 

In 1995 werd de eerste Škoda met airbags uitgerust. Dat wil zeggen: een bestuurdersairbag én een passagiersairbag. Ze waren optioneel verkrijgbaar voor de Škoda Felicia, een van de best betaalbare compacte middenklassers uit die tijd. Volgend jaar bestaat de airbag dus 30 jaar in Škoda-modellen.  

Tegenwoordig vind je in een nieuwe Škoda meer dan twee airbags. De nieuwe Škoda Kodiaq heeft ook zij-airbags met gordijnairbags en kan worden uitgerust met een centrale airbag tussen de voorstoelen. Die moet voorkomen dat je bij een zijdelingse aanrijding pijnlijk in contact komt met je passagier.  

Lees ook: Zo slim is de nieuwe Škoda Kodiaq

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe