Ga naar inhoud

Hoe de productie van auto’s niet zonder deze mensen kan


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-a7044a7e17f004cc6ca70f4903a75043.jpeg

Bij Škoda werken veel mensen achter de schermen. Hoewel ze onmisbaar zijn voor de ontwikkeling en productie van nieuwe Škoda-modellen, blijven ze onbekend bij het grote publiek. Tijd om deze werknemers voor het voetlicht te brengen. Deze keer is dat de afdeling metrologie.

Zonder te meten, is het niet mogelijk om aan de ene kant van de wereld een onderdeel te produceren, dat aan de andere kant van de wereld naadloos in een auto gezet moet worden. Tot 1875 werden over de hele wereld verschillende eenheden gebruikt waardoor dit zelfs bijna onmogelijk was.

Op 20 mei van dat jaar werd in Frankrijk een internationaal verdrag van kracht met uniforme standaardeenheden. Met deze meterconventie kwam een einde aan de wirwar van lengte-, breedte- en hoogtematen. Nederland ondertekende dit verdrag in 1929. De handtekening van Amerika en Engeland ontbreekt, deze landen werken met een eigen systeem.

Elke millimeter telt

Als we zeggen dat elke millimeter telt voor de mensen op de afdeling metrologie van Škoda, doen we ze eigenlijk nog tekort. Hier werken specialisten die ervoor zorgen dat elk onderdeel perfect past en daardoor goed functioneert. Dat een Škoda niet rammelt of kraakt, heb je aan deze afdeling te danken.

Ondřej Košťák werkt sinds 2012 bij Škoda. “Voor mijn bacheloropleiding schreef ik op verzoek van Škoda een scriptie over de modernste methoden van contactloze metingen. Dat zijn metingen waarbij bijvoorbeeld van microgolven gebruikgemaakt wordt. Ze vonden mijn werk zo goed, dat ik een baan aangeboden kreeg en die heb ik met beide handen aangegrepen.”

Metrologie is een integraal onderdeel van het ontwikkelings- en productieproces. Het zorgt ervoor dat auto’s correct en veilig functioneren, maar ook dat ze er goed uitzien, zonder lelijke ongelijke kieren of naden. De belangrijkste taak van de mensen die hier werken, is om ervoor te zorgen dat elk onderdeel, van het kleinste schroefje tot het grootste carrosseriepaneel, als gegoten zit en voldoet aan de strengste eisen met het oog op het verlijmen en monteren van de auto.

Aan meetlinten doet Škoda niet

Hoe gek het misschien ook klinkt, op de afdeling metrologie vind je geen enkele rolmaat, liniaal of geodriehoek. Die zijn niet nauwkeurig genoeg. Hier wordt gewerkt met een meetinstrument dat op de nanometer nauwkeurig is. En om aan te geven hoe exact dat is: een nanometer is een miljoenste deel van een millimeter! “Het is een van de meest precieze meetinstrumenten van Europa”, zegt het hoofd van de afdeling Jan Urban met gepaste trots.

Een nieuwe Škoda wordt als het ware vanaf een blanco vel papier ontworpen. En al vanaf dat prille begin komt de afdeling metrologie om de hoek kijken. De meetspecialisten van Škoda werken nauw samen met de ingenieurs om ervoor te zorgen dat elk afzonderlijk onderdeel ook daadwerkelijk in de auto geïntegreerd kan worden. Maar daar blijft het niet bij.

Geen afwijking blijft onopgemerkt

Gedurende het productieproces in de fabriek worden regelmatig controles uitgevoerd om er zeker van te zijn dat elk onderdeel nog steeds perfect past. Dit wordt gedaan met geavanceerde technologieën, zoals laserscans en tomografie die dwarsdoorsneden maken van de driedimensionale onderdelen. Hypermoderne microscopen meten de coördinaten van de onderdelen zo precies dat geen afwijking onopgemerkt blijft, hoe petieterig deze ook is.

Nog preciezer

Metrologie is dus een belangrijk onderdeel van de productie van auto’s en zal dit altijd blijven. Nieuwe technologieën, geavanceerde elektronica en rijassistentiesystemen vragen om nieuwe, nog preciezere meetmethoden.

“Škoda werkt momenteel aan nieuwe technologie die automatisch en zonder tussenkomst van een persoon heel specifieke en ultrasnelle meetopdrachten kan uitvoeren. Hiermee zijn we nog beter in staat afwijkingen op te sporen die zich tijdens de productie kunnen voordoen. Tegelijkertijd geeft het ons meer tijd voor andere dingen, zoals een manier bedenken om nóg exacter te kunnen meten”, besluit Ondřej Košťák glimlachend.

Lees ook: De inhoud van een kofferbak opmeten is net Tetris

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe