Ga naar inhoud

Dit trucje maakte de tweede Superb zo bijzonder


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-6fe92f953221a18f5243652d8036b170.jpeg

In aanloop naar het werelddebuut van de nieuwe Škoda Superb, blikken Škoda-designers terug op eerdere generaties. Dit keer is dat de tweede generatie. Toen was de Superb voor het eerst leverbaar als Combi. Maar ook met de sedan was iets bijzonders aan de hand.

“De tweede generatie Superb is de meest onderscheidende”, begint Škoda-designer Peter Olah. “Voor de eerste keer was de Superb ook te koop als stationwagon. Niet uniek in zijn klasse, maar dat was de TwinDoor-achterklep van de sedan absoluut wel. Met dit trucje veranderde de Superb in een liftback. Het stijlvolle exterieurdesign kreeg een vervolg in het interieur en tilde het model naar een klasse hoger.”

Een hele kluif

Zdeněk Cibulka is het roerend eens met zijn collega: “We kregen de opdracht een grotere auto op het PQ35-platform te ontwikkelen, dat ook gebruikt werd voor de Octavia. Een hele kluif, kan ik je zeggen. Want tegelijkertijd moest de Superb ruimer en markanter zijn dan zijn voorganger. Bovendien moest hij herkenbaar zijn als een Škoda, maar zich ook onderscheiden ten opzichte van de andere Škoda-modellen én de concurrentie.”

Dat het designteam hierin slaagde, is duidelijk. De tweede generatie Superb is ook nu nog een heel herkenbare auto met een eigen design. Dit is vooral te danken aan de unieke achterklep van de sedan. Je kon óf alleen de achterklep openen, zoals bij een vierdeurs sedan, óf de achterklep inclusief de achterruit, zoals bij de huidige Škoda Octavia.

“We moesten de dubbele opening ontwerpen en bedenken waar de kentekenplaat zou komen te zitten”, herinnert Zdeněk zich. “Uiteindelijk belandde de nummerplaat op de achterbumper, een nogal ongebruikelijke plaats. Maar gek genoeg viel hiermee alles op zijn plaats en versterkte dit juist de visuele aantrekkingskracht van de Superb. En deze oplossing was nog goedkoper om te produceren ook.”

De Škoda Superb Combi is gebaseerd op de sedan, maar vanaf de B-stijl opnieuw ontworpen. Het resultaat is een uiterst stijlvolle stationwagon, die volgens Zdeněk een nieuw hoofdstuk van fraai gelijnde Škoda Combi’s aankondigde.

Vooruitstrevend

Behalve onderscheidend is de tweede generatie Superb ook vooruitstrevend. “Škoda begon in die tijd meer nadruk te leggen op het ontwerp van de wielen. En omdat de koplamptechnologie weer een stap verder was, konden we meer fraaie verlichtingsdetails toepassen”, herinnert Petr Nevřela zich die aan het faceliftmodel werkte.

“Zo werkten we voor de facelift van 2013 met ledverlichting, toen nog een nieuwe technologie. De koplampen kregen dagrijverlichting die het oogmotief van de lichtunits versterkte. En ook de achterlichten werden gemoderniseerd met led-techniek. Toen ontstond ook het idee van de C-signatuur van alle Škoda-modellen. De Superb kreeg drie lichtstrepen terwijl de Škoda Fabia er één kreeg en de Škoda Octavia twee.”

Hoogwaardige uitstraling

Ook het interieur werd met de facelift aangepakt. Petr: “Hiervoor gebruikten we nog steeds mechanische en elektronische onderdelen van Volkswagen, maar nieuw was dat bepaalde delen van het dashboard van Škoda zelf waren.

We wilden dat het dashboard de breedte van het interieur zou accentueren. Dit hebben we gerealiseerd door het dashboard visueel simpel te houden en op te bouwen uit verschillende lagen. De hoge middenconsole en de decoratieve strip die over de volledige breedte van het dashboard liep, deden de rest. De chromen omlijsting van onder meer de ventilatieopeningen gaf het interieur een hoogwaardige uitstraling.”

De Simply Clever-paraplu in het achterportier van de eerste Superb keerde terug, maar op een andere plek. “De tweede Superb is langer en bood achterin meer beenruimte, maar toch vroegen we ons af of de paraplu niet beter in het voorportier kon zitten. Op die manier lag die beter onder het handbereik van de bestuurder. Hiervoor moesten we wel de binnenkant van het portier opnieuw ontwerpen”, weet interieurontwerper Miroslav Jaskmanicki nog.

Heel bescheiden

“Wat ik geweldig aan de tweede generatie vind, is dat je als het ware in een limousine rijdt, maar dan minder opzichtig. Deze Superb kon je gebruiken als ruime, praktische gezinsauto maar ook als chauffeursauto als je naar een feest ging. Een auto met de ruimte en het comfort van een veel duurdere auto. Terwijl die eigenlijk heel bescheiden is”, zegt Petr Nevřela.

Jiří Hadaščok geeft zijn collega gelijk: “Toen ik met de auto voor zaken van Tsjechië naar München reed, werd ik aangenaam verrast. Ik vertrok heel vroeg in de ochtend en toch arriveerde ik na uren rijden fris en uitgerust. Mijn kinderen waren toen nog klein en de auto was zo ruim dat ik ze niet kon aanraken als ze in hun kinderstoeltje op de achterbank zaten.”

Lees ook: Waarom de eerste moderne Superb nog steeds overtuigt

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe