Ga naar inhoud

Waarom de eerste moderne Superb nog steeds overtuigt


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-217bc7c758aa8821a661443f19199a83.jpeg

 In 2001 verscheen sinds jaren een gloednieuwe Škoda Superb. Nu de nieuwste generatie Superb in de startblokken staat, kijken de designers van Škoda terug op deze eerste nieuwe moderne Superb. Wist je bijvoorbeeld dat de Superb eerst heel anders heette?

Toen Škoda in 2001 op de autosalon van Genève zijn nieuwste topmodel onthulde, stond er geen Superb op de carrosserie, maar Montreux. Dat was een verwijzing naar de stad die aan het meer van Genève ligt. De statige sedan kwam in de herfst uiteindelijk toch als Superb op de markt.

Schot in de roos

Superb was geen onbekende naam voor Škoda, want al in de jaren 30 van de twintigste eeuw reed de Superb rond. Maar het type auto dat de nieuwe Superb vertegenwoordigde – een grote, ruime en luxe sedan – was wel nieuw voor Škoda. Dat was even peentjes zweten, maar al snel bleek de moderne Superb een schot in de roos.

Complete verrassing

“Voor mij persoonlijk kwam de eerste moderne Superb als een complete verrassing”, vertelt Škoda-designer Jiří Hadaščok. “Het was een autoklasse waarin Škoda tot dat moment niet actief was. Op mijn eerste werkdag bij Škoda zag ik de auto voor het eerst en hij maakte direct een enorme indruk op mij. Vooral omdat-ie zo onverwacht groot was.”

Eenvoudige vormen

Eind jaren 90, toen Škoda de laatste hand aan het design legde, hadden auto’s volle en relatief eenvoudige vormen. De Superb was gebaseerd op het platform dat ook voor de Volkswagen Passat gebruikt werd. “De voorbereidingen begonnen in 1995 in Duitsland”, herinnert designer Zdeněk Cibulka zich. “We hebben een kleimodel laten uitsnijden en zijn hiermee aan de slag gegaan totdat we de ideale proporties hadden gevonden.” De versie van Cibulka kreeg uiteindelijk groen licht voor verdere ontwikkeling.

Iets heel anders

Cibulka: “Europese auto’s hadden in die tijd eenvoudige lijnen en proporties. Ze waren evenwichtig en elegant. Dat was destijds de trend. Toch was de Superb onderscheidend genoeg om boven het maaiveld uit te steken. Klanten konden een veel ruimere auto kopen dan ze gewend waren. Bovendien voelde de auto vertrouwd aan. De eerste moderne Superb voldeed aan hun verwachtingen en bracht tegelijkertijd heel iets anders dan ze van Škoda gewend waren.”

Zonder poespas

De eerste moderne Superb was vooral praktisch en nuchter, zonder poespas. Dat zie je terug in het design. Daarbij liet de technologie in die tijd nog niet veel speelsheid toe zoals tegenwoordig wel het geval is. De ontwerpers waren genoodzaakt om de technologie van de Volkswagen-groep te gebruiken, maar wisten hier desondanks een eigen draai aan te geven.

“Kijk bijvoorbeeld naar het dashboard. Dat komt uit de schappen van Volkswagen maar door voor de bovenkant ons eigen materiaal te gebruiken, heeft het een opvallend luxe uitstraling”, zegt Miroslav Jaskmanicki, die aan het interieurontwerp werkte. “We gebruikten onze eigen decoratieve interieurdelen met een afwijkend houtpatroon zodat de Superb er vanbinnen wel degelijk anders uitzag dan een Passat.”

Kers op de taart

Het belangrijkste verschil was de paraplu in het achterportier, iets wat je toen alleen tegenkwam in een Rolls-Royce. “Dankzij de grote achterportieren voor een extra comfortabele instap was hier voldoende ruimte voor. Geen wegwerpparapluutje, maar een degelijk exemplaar. Het was de kers op de taart, het bewijs dat de Superb een heel luxueuze auto was.”

In alle opzichten een limousine

Alle huidige Škoda-ontwerpers zijn het erover eens: de riante afmetingen, de enorme binnenruimte en de hoge kwaliteit van de eerste moderne Superb spreken nog steeds tot de verbeelding. “Het was in alle opzichten een limousine”, concludeert Jiří Hadaščok. “De overvloedige interieurruimte was onverslaanbaar. Voor mij was het ook altijd een auto die mij een dilemma bezorgde: stap ik zelf achter het stuur, of ga ik toch liever op de achterbank zitten en laat ik mij rijden? De zeldzame keren dat ik zelf reed, miste ik die persoon op de achterbank”, lacht Jiří.

Ook Zdeněk Cibulka koestert warme herinneringen aan de statige sedan. “Het was een heerlijke auto om in te rijden. No-nonsens, groot, elegant en krachtig – vooral de versie met zescilindermotor. Een genot om mee onderweg te zijn.”

Lees ook: Nieuwste generatie Kodiaq en Superb na zware tests klaar voor werelddebuut

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe