Jump to content

Groots succesverhaal: Škoda produceert drie miljoenste SUV


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Share

Recommended Posts

rssImage-86cbb98976155b50467f6592675b6487.jpeg

  • In de fabriek in Kvasiny rolde de drie miljoenste SUV van Škoda van de band: een zwarte Kodiaq Sportline
  • Na meer dan 841.000 gebouwde exemplaren debuteert de tweede generatie Kodiaq over enkele weken
  • Škoda produceert al sinds 2009 SUV-modellen, met de Yeti als grondlegger van het succesverhaal

Škoda viert de productie van zijn drie miljoenste SUV. De eer viel te beurt aan een zwarte Škoda Kodiaq Sportline, die van de productielijn rolde in de Škoda-fabriek in Kvasiny (Tsjechië). Nadat Škoda in 2009 voor het eerst de SUV-markt betrad met de Yeti, zijn SUV’s een integraal onderdeel geworden van het modellenportfolio. Momenteel zijn het de Kodiaq, Karoq en Kamiq die zeer succesvol zijn, met als overtreffende trap Škoda’s eerste volledig elektrische SUV: de Enyaq.

“Het produceren van drie miljoen SUV's sinds 2009 is een fantastische prestatie van ons hele team. De mijlpaal onderstreept de flexibiliteit van Skoda als merk, waardoor we voortdurend aan de veranderende behoeften van onze klanten kunnen voldoen,” vertelt Andreas Dick, bestuurslid van Škoda Auto voor Productie en Logistiek. “Vandaag de dag is bijna de helft van alle voertuigen die we leveren een SUV. De volgende stap is het elektrificeren van onze SUV-line-up, zodat we in de toekomst net zo succesvol zijn als nu het geval is.”

In Tsjechië produceert Škoda haar SUV-modellen in twee fabrieken: de Kamiq, Enyaq en Enyaq Coupé komen uit de fabriek in Mladá Boleslav, terwijl de Karoq en Kodiaq van de productielijn in Kvasiny rollen. Daarnaast bouwt de autofabrikant ook diverse SUV-modellen in China, India, Oekraïne en Slowakije.

De Yeti: de grondlegger van het succesverhaal

In 2009 lanceerde Škoda Auto haar vijfde model, de Yeti. De eerste SUV van de Tsjechische autofabrikant was compact en had typische SUV-eigenschappen zoals een verhoogde zitpositie en veel ruimte, aangevuld met handige eigenschappen als VarioFlex-achterstoelen. De productie van de Yeti eindigde in 2018, na meer dan 684.000 geproduceerde exemplaren. Het succes van de Yeti legde de basis voor Škoda's toekomstige SUV-offensief.

De Kodiaq: het volgende hoofdstuk

In september 2016 maakte de Kodiaq zijn werelddebuut. De sportieve Kodiaq RS, geïntroduceerd in het najaar van 2018, was de eerste SUV in de Škoda RS-familie. Tot op heden zijn er meer dan 841.000 eenheden van de Kodiaq geproduceerd. In de komende weken zal Škoda de tweede generatie Kodiaq onthullen, die ook een plug-in hybride variant zal bieden met een elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer.

Škoda Karoq: sterke speler in het middensegment

In 2017 debuteerde Škoda de Karoq als tweede model in haar SUV-line-up. Deze middelgrote SUV werd al snel de hoeksteen van het huidige portfolio van Škoda, met meer dan 705.000 gebouwde exemplaren tot nu toe. Tegen 2021 was de Karoq verkrijgbaar in 60 landen en stond hij op de derde plaats wat betreft totale leveringen, direct na Škoda’s bestseller, de Octavia, en de kleinste SUV, de Kamiq. De update van 2022 introduceerde een verfijndere ontwerptaal en het gebruik van duurzame materialen.

Škoda Kamiq: compacte SUV maakt een grootse impact

Met de Kamiq voegde Škoda een SUV toe aan het snelgroeiende segment: de compacte SUV. Sinds de lancering in 2019 zijn er meer dan 537.000 eenheden van de Kamiq, inclusief de Kamiq GT in China, van de productielijn gerold. Dit succes maakte van de Kamiq Škoda's bestverkopende SUV in zowel 2021 als 2022. In augustus presenteerde Škoda bijgewerkte versies van de Kamiq, met verbeteringen op het gebied van design, veiligheid en connectiviteit.

De Enyaq en Enyaq Coupé: de elektrische SUV

In september 2020 markeerde Škoda Auto een cruciaal moment in haar duurzaamheidsstrategie met de introductie van de volledig elektrische Enyaq – het eerste productiemodel dat op het modulaire MEB-platform van de Volkswagen Group is gebaseerd. In januari 2022 werd het modellenaanbod uitgebreid met de Enyaq Coupé: een dynamisch ontwerp met sportieve ambities en een ruim interieur. Tot op heden zijn er meer dan 166.000 exemplaren van de Enyaq en Enyaq Coupé geproduceerd in de fabriek van Mladá Boleslav.

De Kushaq: speciaal voor India

De Škoda Kushaq, die in 2021 werd geïntroduceerd, is het eerste lokaal vervaardigde model van Škoda in India. Met bijna 64.000 gebouwde exemplaren sinds de lancering, benadrukt de Kushaq nog eens dat het merk zich in de goede richting bevindt als het aankomt op de behoefte en voorkeuren van haar klanten.

In de nabije toekomst heeft Škoda Auto als missie om SUV’s schoner, efficiënter en duurzamer te maken. Op die manier voldoet de fabrikant niet alleen aan de wensen en behoeften van haar klanten, maar ook aan die van de planeet en het klimaat.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe