Ga naar inhoud

7 superleuke weetjes over de Škoda Superb


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-24c1a8456c6dcda9d8a6f01dcbf91ac8.jpeg

In november 2023 onthult Škoda de nieuwe generatie Škoda Superb. Die komt als praktische Superb Combi op de markt en ook weer als ruime Superb Hatchback. Een mooi moment om terug te blikken op wat de Superb zo bijzonder maakt. Wist je bijvoorbeeld dat de Superb ooit een sedan en hatchback in één was? En dat er een fraaie coupé bestond?

1: Vier- én vijfdeurs

Met de achterklep van de tweede generatie Superb was iets bijzonders aan de hand. Je kon hem in zijn geheel openen (inclusief de achterruit), maar ook gedeeltelijk (waarbij de achterruit keurig op zijn plek bleef). Hiermee was de Superb een vijfdeurs hatchback en tegelijkertijd een vierdeurs sedan.

Škoda noemde dit foefje de Twin Door. Het idee was dat de passagiers op de achterbank geen koude nek kregen als je alleen de kofferklep opende om bagage te pakken. Een Combi was ook leverbaar.

2: Superb voor de prijs van een Scala

De eerste naoorlogse Škoda Superb werd in het voorjaar van 2002 leverbaar. Deze generatie was er alleen als sedan. De prijs bedroeg ongeveer 25.000 euro. Voor dat geld kreeg je het topmodel van Škoda. Met een beenruimte achterin waar zelfs de peperdure Mercedes S-Klasse niet aan kon tippen. Vier elektrische ramen, cruise control en een handbediende airco waren standaard. De 2.0 benzinemotor leverde 115 pk.

Om je een idee te geven hoe de wereld veranderd is: de Škoda Scala kost nu ongeveer net zoveel als de Superb van toen. Maar de bagageruimte is groter (467-1410 versus 462 liter) en de uitrusting completer. Je krijgt behalve cruise control bijvoorbeeld ook ledverlichting en een systeem dat ervoor zorgt dat je altijd in het midden van de rijbaan rijdt (Lane Assist).

3: Superb is ouder dan je denkt

De Superb die aan het begin van deze eeuw in de showroom stond, is niet de eerste Škoda met die naam. Al in de jaren 30 was er een Superb. Dat was een voor die tijd heel luxe auto met een lengte van 5,20 meter. De wielbasis was eigenlijk nog imposanter: 3,30 meter. Dat is meer dan de huidige Superb heeft. En die kun je al met geen mogelijkheid een kleintje noemen. De oude Superb was uitgerust met een zescilinder benzinemotor en leverbaar met drie zitrijen.

4: Altijd groen geweest

Een bijzondere uitvoering van de Superb was de Greenline. Hierbij draaide alles om een zo laag mogelijk verbruik. Het motormanagement werd aangepast, de auto stond op speciale banden met minder rolweerstand en de carrosserie lag iets lager bij de weg voor een zo gunstig mogelijke stroomlijn. Met de extra zuinige 1.9 TDI-motor haalde je gemakkelijk ruim 1 op 20.

Met de nieuwe generatie is de Superb voor het eerst als mild hybride leverbaar. Een efficiënte 1.5 TSI-motor met 150 pk zorgt in combinatie met een compacte elektromotor/startgenerator voor een zo laag mogelijk verbruik. Zo bekeken, is er eigenlijk niets veranderd.

5: Ruim, ruimer, ruimst

De Škoda Superb is altijd ruim geweest. Toen de huidige Combi in 2015 op de markt kwam, bleek maar weer eens hoe goed Škoda is in het realiseren van zoveel mogelijk bagageruimte. Als je de achterbank neerklapt, kun je 1950 liter kwijt. Hoeveel dit in de nieuwe Superb Combi wordt, is nog niet bekend. Maar als je bedenkt dat de vijfdeurs al 645 liter in zijn kofferbak kan meenemen, zou dit zomaar heel veel meer kunnen zijn.

6: Superb bereikt mijlpaal

In 2017 liep de miljoenste Superb van de band, de klassieke Superb niet meegerekend. Van de eerste moderne Superb zijn bijna 140.000 exemplaren geproduceerd. De tweede generatie was nog veel populairder, mede doordat die ook als Combi leverbaar was. Pas na ruim 600.000 stuks stopte de productie.

7: Superb coupé

De Superb is voorbijgekomen als sedan, hatchback en combi, maar wist je dat er ooit ook een stijlvolle coupé was? Škoda onthulde kort na de introductie van de eerste generatie op de autobeurs van Genève de Škoda Tudor. De rode en fraai gelijnde coupé stal de show maar werd niet in productie genomen. Helaas, want met zijn 2,8-liter V6 moet het een feest zijn om mee te rijden. Overigens komt ook de modelnaam Tudor uit het verleden.

Lees ook: Vierde generatie Škoda Superb opnieuw als hatchback verkrijgbaar

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe