Jump to content

Met deze betaalbare Škoda was je in de jaren 30 spekkoper


Recommended Posts

rssImage-c6f1f2fd4a273ba66e5b989d1dc48443.jpeg

In de jaren 30 van de vorige eeuw kampt de wereld met de grootste economische crisis tot nu toe. Het antwoord van Škoda hierop is de Škoda 420 uit 1933: een betaalbare ‘volksauto’ die desondanks zijn tijd ver vooruit is. Dit jaar mag de 420 negentig kaarsjes uitblazen. Die innovatiekracht zit vooral in het lichte, maar juist extra stijve chassis in combinatie met de onafhankelijke wielophanging. Een primeur voor Škoda, want eerdere modellen moeten het doen met een ladderchassis.

Spekkoper

De Škoda 420 weegt zo’n 730 kilogram. Dat is 200 kilogram minder dan zijn voorganger, de Škoda 422. Het is dat je toen nog geen wegenbelasting had, anders was je spekkoper geweest. Het ingenieuze ontwerp levert belangrijke voordelen op. De onafhankelijk geveerde achterwielen volgen het wegdek beter dan een starre as. Hierdoor biedt de Škoda 420 aanmerkelijk meer rijcomfort. Bovendien gaat de constructie veel langer mee.

In 1934 komt Škoda met de opvolger van de 420, de Škoda Popular. De rechthoekige chassisbalk vervangt Škoda door een buisvormig exemplaar dat de aandrijfas beter beschermt. Alle vier de wielen zijn al onafhankelijk geveerd.

Zes wielen

De nieuwe constructie is heel flexibel. Dit zorgt ervoor dat hij kan worden toegepast op modellen waarvan de wielbasis verschilt. Een voorbeeld is de Škoda Superb 4000 met een wielbasis van 3,40 meter. Om maar een idee te geven hoe lang dat is: de huidige Škoda Superb Combi komt tot 2,84 meter. Maar het kan nog gekker, want ook de Škoda 903 uit 1936 staat op het platform. Dat is een lang militair voertuig met zes wielen!

Reis rond de wereld

Het innovatieve chassis van de Škoda 420 heeft zich vaak genoeg bewezen, zelfs onder de meest zware omstandigheden. Zoals tijdens een reis rond de wereld met de Škoda Rapid uit 1936 en gedurende uitdagende autoraces. Reden voor Škoda om het chassis ook te gebruiken voor de Škoda 1200 sedan uit 1952 en zijn opvolger, de Škoda 1202 die tot 1973 gebouwd is.

Met de stationwagon Škoda 1202 komt er een einde aan de langdurige en succesvolle carrière van het chassis. Wie had dat kunnen denken toen het zijn debuut maakte bij de alledaagse Škoda 420 die in 1933 onthuld werd? Vanaf 1964 stapt Škoda over op zelfdragende carrosserieën.

Lees ook: Welke klassieke Škoda vind jij het mooist?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe