Ga naar inhoud

6 eigenschappen die de Škoda Hispano-Suiza zo bijzonder maken


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-8483214bfaf466dd7df0a69a6caf78a8.jpeg

1: een kolos van een Škoda

Alles aan de Škoda Hispano-Suiza is groot. De benzinemotor telt zes cilinders en heeft een kloeke inhoud van 6,6-liter. De hoogte van de auto bedraagt meer dan twee meter. Ter vergelijking: het huidige topmodel van Škoda, de elektrisch aangedreven Škoda Enyaq iV, is ‘slechts’ 1,60 meter hoog. De lengte is zo mogelijk nog indrukwekkender: meer dan vijf meter. Dan komen deze handige inparkeertips beslist van pas. Verder weegt de Škoda Hispano-Suiza meer dan twee ton.

2: what’s in a name?

In de beginjaren bouwde Škoda auto’s onder licentie. Dat wil zeggen: met toestemming van een ander. Die ‘ander’ was in dit geval de vroegere autofabrikant Hispano Suiza. Het gerenommeerde bedrijf had een fabriek in Spanje (Hispano) en een hoofddesigner die uit Zwitserland (Suiza) kwam. De Škoda Hispano-Suiza is gebaseerd op het model H6B.

3: van personenauto naar brandweerwagen

In de tijd van de Škoda Hispano-Suiza was het gebruikelijk om personenauto’s met krachtige motoren en een hoge topsnelheid om te bouwen tot brandweerwagen. Dat is ook gebeurd met het exemplaar uit het Škoda Museum dat ooit toebehoorde aan de Tsjechische industrieel Robert Mandelík. Hierbij moest de oorspronkelijke achterkant van het ooit zo prestigieuze statussymbool wijken voor banken aan weerszijden van de carrosserie, waarop de brandweerlieden konden zitten.

4: uiterst exclusief

De Hispano-Suiza is een van de meest exclusieve Škoda-modellen ooit. In vier jaar tijd werden slechts 100 stuks geproduceerd. Om een idee te krijgen hoe weinig dat is: in 2022 leverde Škoda het duizelingwekkende aantal van 731.300 auto’s af.

Van die 100 exemplaren heeft slechts een handjevol de tand des tijds overleefd. Een Škoda Hispano-Suiza moet je tegenwoordig dan ook met een vergrootglas zoeken. Het exemplaar uit 1928 dat in het Škoda Museum staat, is een van de mooiste die zijn overgebleven en heeft chassisnummer 469.

5: van de grond af aan

Het Škoda Museum begon in 2019 de Škoda Hispano-Suiza grondig te restaureren. Het doel was om de auto in zijn oorspronkelijke vorm te herstellen. Een enorme klus, waarbij gebruik is gemaakt van oude foto’s, filmbeelden en belangrijke documenten van de familie Mandelík. Ook het historisch archief van Škoda kwam hierbij goed van pas. De meest ingrijpende aanpassing was dat de auto weer zijn oorspronkelijke achterzijde moest krijgen. De restauratie was zo grondig dat-ie pas dit jaar is afgerond.

6: beroemde eigenaren

De kers op de taart van de minutieuze restauratie zijn de replica’s van de kentekenplaten met Č-26.960 erop gedrukt. De originelen behoorden toe aan een van de beroemdste eigenaren van de Škoda Hispano-Suiza, namelijk de eerste president van Tsjecho-Slowakije.

Lees ook: Waarom je met spoed naar het Škoda Museum moet

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe