Ga naar inhoud

Warmbloedige Škoda-rijder: “Hoe ijskoud water je leven kan verbeteren.”


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-af4e55326581ac66ddda6f6dfca51e2e.jpeg

Zwemmen in ijskoud water: je moet er misschien niet aan denken, maar de 46-jarige Josef, die eerder het Kanaal overzwom, ziet alleen maar voordelen. Hij heeft veel ervaring met ijszwemmen. In juli 2021 legde hij in 38 minuten al zwemmend een afstand van ruim 1500 meter af. Appeltje-eitje denk je misschien, maar de temperatuur van het water was maar 0,23 graden Celsius! Het bleek een wereldrecord dat ook nu nog geldt.

Josef heeft al meer dan 5000 amateurzwemmers de fijne kneepjes van het vak geleerd. Volgens hem is het niet alleen gezond voor lichaam en geest maar heeft het ook sociale voordelen. In de onderstaande video zie je wat hij bedoelt.

Momenten van pure gelukzaligheid

Net als Josef dompelen ook de Zaterdagfamilies van Škoda zich onder in ijskoud water, zoals je kunt zien in de nieuwste Škoda-televisiecommercial. Alleen doet Josef het iets vaker, soms wel drie tot zes keer per dag. “Op die momenten ervaar ik totale vrijheid en verdwijnen gedachten, problemen en zorgen als sneeuw voor de zon”, vertelt hij. “Als je je concentreert op de manier waarop de kou je lichaam en geest beïnvloedt, is dat zowel ontspannend als opbeurend. Het zijn momenten van pure gelukzaligheid.”

Minder vermoeid en lusteloos

“IJszwemmen is goed voor het lichaam”, gaat Josef verder. “De gezondheid van je huid verbetert en de kou heeft een positief effect op de bloeddruk en de algehele conditie. Je immuunsysteem gaat er met sprongen op vooruit. Je voelt je simpelweg veel beter omdat het lichaam meer dopaminen aanmaakt. De waarden hiervan zijn na een ijskoud bad tot tweeënhalf keer hoger dan normaal. Hierdoor voel je je minder vermoeid en lusteloos”, vertelt Josef die dagelijks in een sportieve rode Škoda Karoq rijdt.

Niet direct afzien

Amateurzwemmers die een cursus van Josef volgen, hoeven niet direct het ijskoude water in. Josef: “De eerste twintig minuten kletsen we gewoon. Ik wil eerst de mensen leren kennen en weten of ze al ervaring met ijszwemmen hebben. Dan vertel ik op welke manier het menselijk lichaam op kou reageert, welke signalen het afgeeft en wat mensen kunnen verwachten zodra ze het koude water in gaan. Pas hierna gaan we echt het water in.”

Zwem in een groepje

Hoe langer je in het ijskoude water bent, hoe langer het opwarmen erna duurt. “Voor je eigen veiligheid is het belangrijk om de blootstelling aan ijskoud water geleidelijk te verlengen”, tipt Josef. “En zwem niet alleen, maar in een groepje; dat is nog gezelliger ook. Bovendien kun je dan je ervaring en kennis delen. Van alle mensen die mijn cursus volgden, vond slechts een handjevol mensen het niet leuk. En negen van de tien keer stonden deze mensen er niet voor open.”

Koud kunstje

Net als met het ijszwemmen, viel Josef als een blok voor de Škoda Karoq. “Je kunt direct wegrijden, zonder eerst de handleiding te moeten bestuderen, zo intuïtief is-ie. Al na enkele meters voelde ik me vertrouwd met de auto. Hij presteert geweldig, ook in de bergen waar ik woon. Dankzij de vierwielaandrijving (niet leverbaar in Nederland, red.) is het rijden over besneeuwde wegen een koud kunstje”, lacht Josef.

Aha, vandaar!

Josef is vooral te spreken over een bepaald detail van de Škoda Karoq. “Dat is de mogelijkheid om de kleur van de sfeerverlichting in het interieur te veranderen (standaard op de Sportline Business, red.) Als je het koud hebt, moet je niet omringd zijn door de kleur blauw, maar juist door warmere kleuren zoals geel, oranje of rood. Dan voel je je binnen no-time weer helemaal top!” Aha, vandaar dat de Škoda Karoq van Josef uitgevoerd is in de kleur Velvet Red!

Ontdek de Škoda Karoq

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe