Jump to content

Deze plek is een horrorlocatie voor ŠKODA-designers


Recommended Posts

rssImage-a8c3ffb0eaa34601fe3351a7d657e8ea.jpeg

Er is een plek in Tsjechië die ŠKODA-ontwerpers liever mijden. En als ze er zijn, komen ze met betraande ogen terug. Het is dan ook niet niks om met eigen ogen te zien dat het fraaie ontwerp van een ŠKODA-model met één klap tot moes geslagen wordt.

De plek waarover we het hebben, is het ultramoderne testlaboratorium van ŠKODA nabij de ŠKODA-fabriek in Mladá Boleslav, Tsjechië. Hier worden uiteenlopende botsproeven uitgevoerd. Nu begrijp je vast waarom ŠKODA-ontwerpers deze plek liever mijden. De auto’s die hier getest worden, komen er gebotst en gedeukt uit. Ai, dat doet pijn. Een waar horrorscenario voor autodesigners.

Crashen voor een goed doel

Dat ŠKODA-modellen bewust worden gecrasht, is – zoals je ongetwijfeld weet – voor een goed doel. Dat is omdat ŠKODA er zeker van wil zijn dat jouw huidige én volgende ŠKODA tot de veiligste auto’s op de weg behoren. De hal waarin de crashtests zich voltrekken, is 200 meter lang. Dat is lang genoeg voor de meest uiteenlopende botsproeven. Hierbij enkele voorbeelden:

·       Frontale botsproef van 40 procent van de breedte van de auto tegen een vervormbaar obstakel bij 56 km/h.

·       Dezelfde botsproef als hierboven maar dan met een snelheid van 64 km/h voor Euro NCAP.

·       Frontale botsing van de volledige breedte van de auto tegen een vast obstakel bij 50 km/h.

·       Crashtests met een lagere snelheid om het juiste moment te bepalen waarop de airbags in werking treden.

·       Aanrijding van opzij tegen een pilaar met een snelheid van 32 km/h.

·       Aanrijding van opzij door een vervormbare barrière (trolley van 1400 kg) bij 60 km/h.

·       Botsing met een trolley die met 30, 50 en 80 km/h tegen de achterkant van een stilstaande auto aanrijdt.

Zo veilig mogelijk onderweg voor jou en je gezin

ŠKODA voert al deze proeven uit om er zeker van te zijn dat dat jij en je gezin zo veilig mogelijk onderweg zijn. Daarom gebruikt ŠKODA niet alleen ‘mannelijke’, maar ook ‘vrouwelijke’ crashtestdummy’s. Al met al zijn de testen van ŠKODA zelf nóg strenger dan die van Euro NCAP. Dit resulteert steevast in de ultieme veiligheidsscore van 5 sterren. Zulke tests zijn ook een vereiste om typegoedkeuring te krijgen voor de openbare weg.

Voor het blok zetten

De meeste ŠKODA-modellen die voor het blok worden gezet, bevinden zich nog in hun ontwikkelingsfase. Op die manier is er een mogelijkheid om het ontwerp aan te passen voor een nog beter resultaat. Dat gebeurt in goed overleg met de ŠKODA-designers. Zolang ze zelf maar geen getuige hoeven te zijn van het moment waarop hun ontwerp in elkaar gedrukt wordt. En dat snappen we volledig.

Lees ook: met deze slimme rijassistenten van ŠKODA ben je nóg veiliger onderweg

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe