Ga naar inhoud

Koetsiers haatten dit! ŠKODA lanceerde autotaxi in 1907


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-ee48fa6d7aeb1f4ba9694fb2a40e56f0.jpeg

Hoe verander je een stad in een metropool? Door er autotaxi’s te introduceren. Dat had Václav Klement, een van de oprichters van ŠKODA, gezien in westerse steden. Door Praag van autotaxi’s te voorzien, zou het ook uitgroeien tot een wereldstad. En zo geschiedde.

Het einde van de paardentaxi

Het grote nieuws komt tijdens de internationale autobeurs van Praag in 1907: ŠKODA (toen nog LAURIN & KLEMENT) gaat een taxidienst beginnen. Op hun stand, de grootste van de hele autobeurs, staat de toekomst van mobiliteit: een moderne automobiel met ongeveer 10 pk en een taximeter. Op 7 september 1907 gaat de eerste autotaxi aan het werk, een LAURIN & KLEMENT B2. Hij krijgt al snel gezelschap van een C2-model en binnen een week hebben de inwoners van Praag vier taxi’s tot hun beschikking.

De pers is enthousiast over het nieuwe fenomeen: “De autotaxi’s in straten en op pleinen geven Praag het gevoel van een grote stad. Ze vertegenwoordigen het veilige verkeer van de toekomst en wanneer ze goedkoper worden, zal alle concurrentie van gewone paardentaxi’s tevergeefs zijn. Wat vandaag een sensationele noviteit lijkt, wordt al snel dagelijks gebruik en onmisbaar voor het publiek.”

Van en naar het treinstation

De taxi’s bewijzen hun nut vooral in de stad, waar ze mensen van en naar het treinstation brengen. In die tijd zijn de wegen zo slecht en de auto’s zo koud, dat de gegoede burgerij voor grote afstanden de ruime en verwarmde trein pakt. Een van de vaste taxistandplaatsen is dan ook bij het station van Praag te vinden.

In advertenties uit die tijd lezen we dat LAURIN & KLEMENT de autotaxi aanprijst met lage tarieven, maar ze noemen geen exacte bedragen. We weten wel dat de opbrengst van de eerste dagen naar het goede doel gaat – de armen van de stad. Een mechanische teller in de auto houdt het tarief bij en de term ‘taximeter’ wordt al snel gebruikt om alle autotaxi’s aan te duiden.

ŠKODA-taxi’s in Boedapest, Sint-Petersburg en Parijs

De afgebeelde taxi met het bordje ‘frei’ erop, is een LAURIN & KLEMENT GDV. Dit model verschijnt in april 1910 op de weg en is bijzonder betrouwbaar en zuinig. In acht jaar tijd worden 333 exemplaren gebouwd en ze duiken overal op als autotaxi: in Boedapest, Sint-Petersburg en zelfs in Parijs.

In Praag wordt de autotaxi positief ontvangen, maar de vraag naar taxi’s stijgt niet meteen explosief. Dertien jaar en één wereldoorlog later, in 1920, rijden er in Praag nog maar 40 geregistreerde autotaxi’s. Daarna gaat het snel: in 1925 staat de teller op 470 auto’s en in 1933 zijn dat er 1156. Tegen die tijd is de concurrentie van gewone paardentaxi’s inderdaad tevergeefs, daarvan zijn er nog maar veertig. Praag is tegenwoordig een van de meestbezochte steden van Europa, dus Václav Klement had het bij het rechte eind.

Lees ook: Deze ŠKODA 120 GLS is Grand, Luxe en Super

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe