Ga naar inhoud

25 jaar ŠKODA OCTAVIA COMBI: de eerste was paars


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-b832e5ff4b0b6266239b2a07bae174b8.jpeg

De ontwikkeling van de moderne ŠKODA OCTAVIA begint in 1992, kort nadat het Tsjechische automerk onderdeel wordt van de Volkswagen Groep. Aanvankelijk zou de ruime gezinsauto zijn techniek delen met de Volkswagen Golf van de derde generatie, maar voor het nieuwe vlaggenschip uit Mladá Boleslav is alleen het beste goed genoeg. ŠKODA is er dan ook als de kippen bij om het compleet nieuwe A4-platform van de Golf IV en Audi A3 te gebruiken.

ŠKODA OCTAVIA COMBI steelt de show

De hatchbackversie van de ŠKODA OCTAVIA wordt in 1996 eerst onthuld. ŠKODA-klanten vallen als een blok voor het tijdloze en elegante ontwerp van Dirk van Braeckel. Een kwarteeuw later is de Belgische auto-ontwerper nog altijd content met de proporties van de auto.

Als hatchback biedt de OCTAVIA al bergen bagageruimte, maar tijdens de IAA in Frankfurt van 1997 laat de ontwerpstudie van de nog te verschijnen OCTAVIA COMBI de overtreffende trap zien. Op de autoshow schittert een paars studiemodel met een kofferbak van 548 tot 1.512 liter (met neergeklapte achterbank). De aanwezige autojournalisten zien in de praktische OCTAVIA ‘een moderne middenklasser die de strijd met de meeste Europese topmerken aankan’. De paarse auto op de foto bestaat nog altijd en wordt veilig bewaard in het magazijn van het ŠKODA Museum in Mladá Boleslav.

Zijkant carrosserie uit één stuk gemaakt

ŠKODA stelt niet alleen hoge eisen aan de techniek van de auto zelf, er wordt ook flink geïnvesteerd in de moderne machines die de OCTAVIA produceren. Een nieuw te bouwen productiecomplex in Mladá Boleslav huisvest onder meer een lasfabriek die in drie ploegen werkt en honderden carrosserieën per dag maakt. ŠKODA installeert zijn grootste pers ooit om het zijpaneel van de vierenhalve meter lange stationwagen uit één stuk te kunnen maken. De stampmatrijs alleen weegt al 63 ton en is op een tiende millimeter nauwkeurig.

Nederland is een stationwagenland

Serieproductie van de OCTAVIA COMBI start in februari 1998 en de officiële wereldpremière vindt plaats op 5 maart 1998 tijdens de Autosalon van Genève. De eerste auto’s worden uitgeleverd in mei van dat jaar.

In het eerste jaar is 15 procent van de verkochte OCTAVIA’s een COMBI. In 1999 stijgt het aandeel naar 36 procent en in 2001 loopt het op tot ruim 40 procent. Ondertussen zijn we toe aan de vierde generatie OCTAVIA. In Nederland is de COMBI al jaren veruit het populairst, maar wij zijn dan ook een echt stationwagenland.

Lees ook: Waarom je met spoed naar het ŠKODA Museum moet

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe