Ga naar inhoud

FABIA S2000: succesvolle rally-comeback voor ŠKODA


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-8433669a3c105ddcd8350af4fcb06d8f.png

De regels voor de nieuwe S2000-rallyklasse zijn glashelder. Elke rallyauto heeft permanente vierwielaandrijving, een atmosferische tweelitermotor (dus zonder turbo’s) en minimale elektronica. Dat is andere koek dan de technologisch geavanceerde ŠKODA FABIA WRC uit 2003 met turbomotor. Toch hoeft de FABIA S2000 zich nergens voor te schamen: hij weegt weinig en levert 280 pk. Dat is maar 20 pk minder dan zijn 300 pk sterke voorganger.

FABIA S2000 voor privéteams

De S2000-categorie is vooral gericht op klantenteams. Autofabrikanten ontwikkelen rallyauto’s die goedkoop in gebruik zijn en krijgen gegarandeerd media-aandacht, want alle WRC-rondes van de nieuwe Intercontinental Rally Challenge (IRC) worden uitgezonden op televisie. ŠKODA wil vanuit een sportief oogpunt meedoen aan geselecteerde IRC-rally’s, en klantenteams promoten door de FABIA S2000 aan privéteams te verkopen. ŠKODA Motorsport bouwt in totaal 63 exemplaren.

FABIA S2000 sleept 50 keer goud binnen

De FABIA S2000 maakt zijn debuut tijdens de Rally van Monte Carlo in 2009, met het fabrieksteam van ŠKODA Motorsport en coureurs Jan Kopecký en Juho Hänninen. De nieuwe rallyauto doet meteen het nodige stof opwaaien met zijn goede resultaten en grote successen. Zo winnen Juho Hänninen en Mikko Markkula de Rusland Rally en halen Jan Kopecký en Petr Starý overwinningen tijdens de Barum Rally en de Rally Costa Brava. ŠKODA behaalt ook een keurige tweede plaats in het fabrikantenkampioenschap – hoewel het team bewust niet aan alle rally’s van het seizoen deelneemt.

In 2010 wint ŠKODA de IRC en kaapt Juho Hänninen de rijderstitel voor de neus van Jan Kopecký weg. Ondanks de hevige concurrentie, weet ŠKODA nog twee jaar lang het merkkampioenschap veilig te stellen met Andreas Mikkelsen achter het stuur. In 2011 winnen Juho Hänninen en Mikko Markkula de allereerste Wereldkampioenschapstitel in het SWRC voor ŠKODA. Vanaf 2013 neemt de auto deel aan het Europese Rallykampioenschap, waar hij drie jaar lang de dienst uitmaakt.

De kroon op het werk van de ŠKODA FABIA S2000 is de overwinning van Jan Kopecký en Pavel Dresler in het Asia-Pacific Rally Championship in 2014. De FABIA S2000 wint tussen 2009 en 2014 in totaal 50 nationale en internationale titels. Het markeert het begin van ŠKODA’s huidige succesverhaal in de autosport. Een verhaal waaraan sindsdien een heleboel succesvolle hoofdstukken zijn toegevoegd.  

 Lees ook: ŠKODA presenteert FABIA RS Rally2

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe