Ga naar inhoud

Zo profiteert ŠKODA FABIA Rally2 van gestroomlijnde FABIA


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-5d811e54b03433fee2ce728cde80878f.jpeg

Elke raceauto is gebaat bij een goede stroomlijn. Hij moet door de lucht snijden als een warm mes door boter, maar ook stevig op het asfalt worden gedrukt voor een goede wegligging. De ontwerpers van rallyauto’s hebben echter niet de ultieme vrijheid. De technische reglementen schrijven voor dat auto’s in de Rally2-groep worden afgeleid van een productiemodel. Dat is goed nieuws voor ŠKODA Motorsport en de FABIA Rally2, want de aerodynamische FABIA vormt een perfect uitgangspunt.

 Gestroomlijnde ŠKODA FABIA als basis

De ŠKODA FABIA voor de openbare weg heeft openingen aan beide kanten van de voorbumper. Deze zogeheten ‘air curtains’ (luchtgordijnen) leiden de luchtstroom op een gecontroleerde manier langs de zijkant van de auto en de wielkasten. Dit draagt bij aan de lage Cw-waarde (0,28) van de FABIA. De techneuten van ŠKODA Motorsport kozen bij de FABIA Rally2 voor een vergelijkbare oplossing. Bij de rallyauto werken de air curtains samen met een windsplitter onder de bumper om de voorkant de beste stroomlijn te geven.

Sommige aerodynamische snufjes van de gewone FABIA zijn tegen de rallyregels. Om de kosten binnen de perken te houden, verbieden de Rally2-voorschriften onderdelen die de stroomlijn actief beïnvloeden. Als gevolg hiervan moet ŠKODA’s nieuwe generatie rallyauto het doen zonder de elektrisch verstelbare luchtklep uit de onderste grille van de FABIA. Die sluit de luchtstroom naar de motorruimte wanneer dat kan, waardoor de auto gemakkelijker door de lucht snijdt.

Grote vleugel en luchtschep voor FABIA Rally2

Twee belangrijke toevoegingen aan de rallyauto zijn de grote vleugel op de achterkant en de ‘scoop’ (luchtschep) op het dak. De gewone FABIA heeft al een verlengde dakspoiler, maar de nieuw ontworpen vleugel van de rallyauto genereert dubbel zoveel downforce. De scoop leidt frisse lucht van boven de voorruit naar binnen én optimaliseert de luchtstroom over het dak. Waarom wordt de lucht zo hoog aangezogen? Bij straatmodellen zit de ventilatieopening meestal onder de voorruit, maar bij rallyauto’s is dat deel van de auto gevoelig voor rondvliegend gravel en opspattend water.

Kortom, dankzij de nieuwe FABIA heeft ŠKODA’s rallyauto méér downforce dan het vorige model en hoeft hij mínder luchtweerstand te overwinnen. Dat is een win-winsituatie.  

Lees ook: Waarom de ŠKODA FABIA de perfecte eerste auto is

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe