Ga naar inhoud

Jouw ŠKODA heeft meer antennes dan je denkt


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-0c08e0fead3cc8fc768914b3e2e8c02e.jpeg

Welke signalen ontvangt en verzendt jouw auto? Radiozenders natuurlijk, maar ook locatiegegevens voor het navigatiesysteem, telefoongesprekken, mobiel internet, noodoproepen in het geval van een aanrijding en ontgrendeling op afstand via de contactsleutel. En de antennes die dit mogelijk maken, zitten heus niet allemaal op het dak van de auto. De meeste zijn uit het zicht geplaatst, en van sommige besef je niet dat het antennes zijn. Kortom: vandaag leer je iets nieuws over je ŠKODA.

Voordelen van de haaienvin-antenne

De klassieke staafantenne, die je van het dak moet schroeven als je door de wasstraat gaat, is vervangen door de haaienvin. Zo’n compacte antenne is mooier en handiger (want je hoeft ’m niet los te draaien) en hij doet drie dingen in één. De haaienvin bevat de LTE-antenne voor mobiel internet, een antenne waarmee de standkachel wordt bediend (als jouw auto die heeft) en een zogenaamde GNSS-antenne. Die laatste ontvangt signalen van satellieten voor het navigatiesysteem en ondersteunt naast GPS ook andere satellietsystemen. Vandaar de gekke naam.

Stel nou dat je een panoramadak bestelt, dan vervalt de haaienvin en worden de antennes opgesplitst. De LTE-antenne wordt onder het glazen dak bevestigd en de navigatie-antenne komt bij de binnenspiegel te zitten. Daar waar ook de lichtsensor en de regensensor zitten.

Je luistert naar de radio via antennes in de achterruit

De antennes voor analoge en digitale radio zitten niet in de haaienvin, maar in de achterruit - geïntegreerd in het glas. Als je goed kijkt, zie je zowel de strepen van de achterruitverwarming als die van de radio-antenne. Via een versterker in de achterklep worden Michael Jackson en Madonna met een coaxkabel naar het audiosysteem van de auto gestuurd.

Het is je misschien opgevallen dat sommige autofabrikanten de antenne in de achterste zijruit van hun stationwagens integreren. ŠKODA kiest voor de achterruit, vooral vanwege het grotere glasoppervlak waardoor het ontvangst beter is.

Heeft jouw achterbumper ook draadloos internet?

Achter de achterbumper van moderne ŠKODA’s zit een set LTE-antennes. De rechter is bedoeld voor mobiele data en werkt samen met de antenne in de haaienvin. Zo’n antenne kan niet tegelijkertijd zenden én ontvangen, dus heb je er twee nodig die de taken verdelen. De LTE-antenne op het dak verstuurt ook de berichten voor het noodoproepsysteem.

De linker antenne bij de achterbumper helpt de Phonebox om het signaal te versterken van de mobiele telefoon die op dat moment draadloos wordt opgeladen in de auto. De Phonebox met draadloos opladen is leverbaar voor bijna alle ŠKODA-modellen – inclusief de nieuwe FABIA.

Over de FABIA gesproken: bijna alle ŠKODA-modellen voor de Europese markt hebben een haaienvin, maar de FABIA niet. De praktische gezinsauto ontvangt radio niet via de achterruit, maar met de vertrouwde staafantenne. Zie je nou dat die antenne op een voetstuk staat, dan heeft de auto een ingebouwd navigatiesysteem en zit daar de GNSS-module in.

Bluetooth, wifi en KESSY

Dan zijn er ook nog de antennes die je telefoon laten communiceren met de auto. Via bluetooth kun je draadloos bellen en muziek afspelen. Wireless SmartLink tovert apps van je telefoon op het grote touchscreen van de auto. Hoewel het koppelen gebeurt via bluetooth, worden de data via wifi verstuurd. De antennes die hiervoor nodig zijn, zitten in het infotainmentsysteem.

Moderne auto’s kun je ontgrendelen en vergrendelen met een knop op de sleutel. En bij ŠKODA’s met KESSY gaan de portieren automatisch van het slot als je in de buurt komt. De antenne die het signaal opvangt en computerchip die snapt dat het jouw sleutel is, zitten onder het dashboard in de buurt van de pedalen. Ben jij zo’n nieuwsgierige ŠKODA-rijder die nu ondersteboven in zijn auto gaat hangen om het kastje te vinden?

 Lees ook: Waarom ŠKODA anno 2022 nog fanatiek met klei werkt

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe