Ga naar inhoud

Wat doet de ŠKODA-fabriek met 2 elektrische vrachtwagens?


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-dbac7da3f5df8647b079f650bb666481.jpeg

Op dit moment worden de elektrische vrachtwagens gebruikt voor intern transport. Met een gewone oplegger vervoeren ze onderdelen over het fabrieksterrein in Mladá Boleslav. Het is een test. Als de elektrische vrachtwagens bevallen, gaan ze vanaf mei 2022 de dieseltrucks vervangen. Op die manier stoot ŠKODA op jaarbasis 60 ton minder CO2 uit.

Zoveel stroom verbruiken elektrische vrachtwagens

De elektrische vrachtwagens hebben een actieradius van 80 kilometer en het duurt 4,5 uur om de batterijen op te laden. Schrik niet van het stroomverbruik: 200 kWh per 100 km. De volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV is elf tot twaalf keer zuiniger. Maar die is ondanks zijn forse trekgewicht tot 1200 kilo, niet bedoeld voor dit zware werk.

Door zelf het groene voorbeeld te geven op het fabrieksterrein, hoopt ŠKODA dat toeleveranciers in de directe omgeving ook overstappen op elektrische vrachtwagens. Die verandering gebeurt niet vandaag of morgen, maar het streven is dat alle onderdelen die van dichtbij komen, over niet al te lange tijd uitstootvrij worden afgeleverd bij de productielijn.

Vrachtwagens brengen accu´s voor ENYAQ iV

Waarom deze vrachtwagens per se elektrisch moeten zijn, heeft niet alleen te maken met het milieu. Ook met wát ze vervoeren. Vanaf juni 2022 gaan ze accupakketten voor elektrische ŠKODA´s rondbrengen. Dat kan natuurlijk niet met een dieselvrachtwagen – alsof een veganist naar de markt rijdt op een koe. De uitstootvrije trucks krijgen trouwens speciaal ontworpen, kortere opleggers aangemeten. Die zijn voorzien van lopende banden voor het automatisch laden en lossen van pallets.

De accupakketten wegen 400 tot 500 kilo en zijn nodig voor de productie van de volledig elektrische ENYAQ iV. Die rolt in Mladá Boleslav van de band en is het enige op het MEB-platform gebaseerde model van de Volkswagen Group in Europa dat buiten Duitsland wordt geproduceerd. Sowieso speelt ŠKODA een bijzonder rol binnen de groep, want het maakt ook alle accupakketten voor de plug-in hybrides van het concern.

15 miljoen ŠKODA´s uit Mladá Boleslav

Fun fact: 60 procent van alle ŠKODA´s ter wereld komt uit de fabriek in Mladá Boleslav. In maart 2021 bouwde de hoofdfabriek zijn 15 miljoenste auto. De teller voor het aantal accu´s voor plug-in hybrides zoals de SUPERB iV en de OCTAVIA iV, was de 100.000 stuks toen al gepasseerd. En in Mladá Boleslav zijn ze nog steeds beretrots op de hypermoderne lakstraat met struisvogelveren; een van de meest milieuvriendelijke van Europa. De elektrische vrachtwagens zijn hopelijk ook een blijvertje. 

Lees ook: Zo haal je in de winter de meeste kilometers uit je ENYAQ iV

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe