Ga naar inhoud

ŠKODA FABIA de meest gestroomlijnde in zijn klasse


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-a7eb8eee887f844c419d4c1f78f0a4a0.jpeg

  • Cw-waarde van slechts 0,28 voor vierde generatie van de succesvolle FABIA
  • Talrijke slimme details dragen bij aan een lager brandstofverbruik en lagere emissies
  • Virtuele verfijning van aerodynamica met behulp van supercomputers

De rol van aerodynamica in de auto-industrie is de afgelopen jaren aanzienlijk in belang toegenomen. ŠKODA heeft dan ook fors geïnvesteerd om de lat op gebied nog hoger te leggen. Terwijl twintig jaar geleden slechts drie aerodynamicaspecialisten verantwoordelijk waren voor het volledige gamma van ŠKODA, zijn dat er nu drie voor de FABIA alléén. De ŠKODA FABIA stelt daardoor nieuwe maatstaven in het segment van kleine auto's.

Tienduizenden supercomputer-uren

De afdeling Aerodynamics van ŠKODA werkte tijdens de ontwikkeling van de nieuwe FABIA grotendeels virtueel. Omdat het optimaliseren van de aerodynamica van auto’s een uiterst veeleisende taak is en zelfs de kleinste wijziging op andere gebieden tal van gevolgen kan hebben, gebruikten de ingenieurs supercomputers om zoveel mogelijk variaties te testen door middel van zogeheten CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics). In ongeveer drie en een half jaar tijd voerden de supercomputers meer dan 3.000 simulaties uit, ongeveer 80 procent virtueel, waarvoor tienduizenden uren rekentijd nodig waren. Een gewone pc zou meer dan 2000 jaar nodig hebben gehad om hetzelfde werk te doen.

Actieve lamellen in het koelsysteem besparen tot 0,2 l/100 km

Talloze individuele maatregelen hebben ertoe bijgedragen dat de nieuwe ŠKODA FABIA zo’n lage Cw-waarde heeft behaald. Een primeur in het segment zijn de innovatieve koelgaten in de onderste luchtinlaat. Wanneer er weinig koeling nodig is, gaan de actieve lamellen dicht, waardoor de aerodynamica verbetert. Bij een constante snelheid van 120 km/u maakt dit een brandstofbesparing tot 0,2 l/100 km mogelijk. De FABIA stoot dan ook tot vijf gram minder CO per kilometer uit. Wanneer de koelbehoefte hoog is, of tijdens korte stops, opent het systeem de lamellen om een ​​maximale luchtstroom mogelijk te maken. 

Daarnaast zijn er tal van componenten die bijdragen aan het minimaliseren van de luchtweerstand. De neus van de FABIA is bijvoorbeeld voorzien van openingen in de voorbumper, bekend als Air Curtains. Die leiden de luchtstroom op een zeer gecontroleerde manier langs de zijpanelen en wielkasten van de carrosserie wat voor een optimale aerodynamische efficiëntie zorgt. De luchtstroom onder de auto is verder geoptimaliseerd – nu twaalf in plaats van drie bodempanelen - wat in combinatie met de lange achterspoiler de luchtweerstand en turbulentie aan de achterzijde van de nieuwe FABIA vermindert. De vorm van de buitenspiegels leidt de lucht rechtstreeks naar de scheidingsranden op de achterlichten. Omdat alleen de wielen verantwoordelijk zijn voor ongeveer 25 procent van de luchtweerstand van een auto, introduceert ŠKODA als primeur voor de FABIA speciale plastic inzetstukken die de lichtmetalen velgen aerodynamischer maken.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe