Ga naar inhoud

Beleef de iconische modellen uit 120 jaar ŠKODA Motorsport


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-bd6e507d1a8806c5caa3568899622011.jpeg

Het begon allemaal 120 jaar geleden, met bloedstollende races op motorfietsen in 1901. Vijf jaar later werden de eerste overwinningen voor autoraces binnengesleept. Sindsdien heeft ŠKODA Motorsport ontelbaar veel prijzen gewonnen met tientallen verschillende auto’s in allerlei disciplines.

LAURIN & KLEMENT FC: 118 km/h in 1908

In de video schittert (en rookt en ploft) een LAURIN & KLEMENT FC uit 1908, een van eerste racewagens uit Mladá Boleslav. “Ermee rijden is een heel bijzondere ervaring”, vertelt Jan Kopecký. Deze extra sportieve uitvoering is 95 pk sterk en vestigde een snelheidsrecord van 118,72 km/h op de omloop van Brooklands in het Verenigd Koninkrijk. Voor wie het bericht over graaf Saša heeft gelezen: toen hij op het treinstation nergens de houten kist met zijn racewagen kon vinden, was hij op zoek naar zo’n LAURIN & KLEMENT FC.

ŠKODA SPORT: schittert op Le Mans in 1950

De ŠKODA SPORT is de simpele sportwagen waarmee ŠKODA in 1950 op de 24 Uur van Le Mans hoge ogen gooide. Hij was gebaseerd op ŠKODA’s eerste naoorlogse model, de ŠKODA 1101 ‘Tudor’. De aanpassingen hadden weinig om het lijf, afgezien van de nieuwe vederlichte carrosserie van aluminium. Daarmee woog de ŠKODA SPORT nog maar 590 kilo. De race op Le Mans ging geweldig, totdat de borgveer van een zuigerpen brak en de motor in de soep liep. Een droom viel in duigen. 

 

ŠKODA 130 LR: rallyheld uit de jaren 80

“Ik heb net voor de eerste keer in m’n leven in een ŠKODA 130 LR gereden, en het was echt geweldig. De auto stuurt spectaculair. Erin rijden is zo verslavend dat ik er ook wel een wil hebben”, vertelt een opgewekte Kopecký. De 130 LR uit 1986 is de onbekende opvolger van de legendarische ŠKODA 130 RS uit de jaren zeventig. Achter het stuur van de 130 pk sterke rallyauto boekte coureur John Haugland zijn grootste successen.

ŠKODA FAVORIT 136 L/A: het Monte Carlo-monster

Met de komst van de ŠKODA FAVORIT 136 L/A in 1989, brak voor ŠKODA een nieuw autosporttijdperk aan. De 118 pk sterke rallyauto won de Monte Carlo Rally vier jaar op rij in de klasse tot 1300 cc. Van 1991 tot en met 1994 was de FAVORIT onverslaanbaar. Als je ziet hoe Jan Kopecký ermee drift en springt, begrijp je hoe dat kon. 

ŠKODA FABIA Rally2 evo: meer dan 1000 keer goud

De ŠKODA FABIA Rally2 evo is misschien wel de meest succesvolle rallyauto aller tijden. Raceteams van over de hele wereld hebben er de afgelopen jaren meer dan 1000 overwinningen en 3000 podiumplaatsen mee behaald.

In de motorsport geldt stilstaan is achteruitgaan, dus ŠKODA Motorsport blijft de FABIA Rally2 evo steeds sneller en betrouwbaarder maken. Als testrijder is Jan Kopecký hierbij nauw betrokken. Hij ziet de toekomst positief tegemoet. “Motorsport en ŠKODA gaan hand in hand en deze traditie is wat het merk zo aantrekkelijk maakt. En ik weet zeker dat dat de aankomende 120 jaar zo blijft.”

Lees ook: Welke rallytechniek zit in jouw ŠKODA?

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe