Jump to content

Deze fietsendragers zijn geschikt voor elektrische fietsen


Recommended Posts

rssImage-1329227f9574eacc27dcaccd8ffca974.jpeg

Een elektrische fiets is een stuk zwaarder dan de gemiddelde stadsfiets. Tijdens het fietsen merk je daar weinig van, maar probeer maar eens een e-bike op te tillen. De elektrische hulpmotor en de batterij zijn niet wat je noemt vederlicht. Zijn de fietsendrager en de trekhaak van jouw ŠKODA daarop berekend?

Het gewicht van een elektrische fiets

Een elektrische fiets weegt 20 tot 26 kilo en dan komt de accu van pakweg 3 kilo er nog bij. Al met al is een elektrische fiets zo’n 5 tot 8 kilo zwaarder dan een normale Gazelle of Union.

Wanneer je een fietsendrager gaat kopen, moet je erop letten dat hij geschikt is voor het hogere gewicht van de elektrische fiets. Aangezien één e-bike minder weegt dan twee gewone fietsen, voorzien we daar weinig problemen. Ga je gezellig samen op pad en wil je twee elektrische fietsen meenemen, dan beginnen de extra kilo’s te tellen.

Het laadvermogen van een fietsendrager

Stel dat je twee elektrische fietsen wilt vervoeren: een van 22 kilo en een van 24 kilo. Dan ga je op zoek naar een fietsendrager met een laadvermogen van minimaal 46 kilo, zoals de Thule VeloCompact 925. Met het gewicht van de accu’s hoef je geen rekening te houden, want die haal je eraf.

Heb je toch de allerzwaarste fietsen gekocht, kies dan een klasse zwaardere drager. Bij de Thule EasyFold XT mag elke fiets 30 kilo wegen en bedraagt het totale laadvermogen 60 kilo. Beide Thule-fietsendragers zijn trouwens kantelbaar: je drukt op het pedaal om de drager met fietsen en al weg te klappen, zodat de achterklep van de auto kan openzwaaien.

Om het laden en lossen van de fietsen gemakkelijker te maken, kun je investeren in een oprijgoot. Deze helling koppel je aan de fietsendrager en dan rol je de zware fietsen er soepel op en af. Let er wel op dat de oprijgoot en de fietsendrager compatibel zijn. Het mag duidelijk zijn dat e-bikes simpelweg te zwaar zijn om ze op de dakdragers van je auto te tillen. 

De toegestane kogeldruk van de trekhaak

Juich niet te vroeg wanneer je een geschikte fietsendrager hebt gevonden: de maximale kogeldruk van je auto kan nog roet in het eten gooien. Met andere woorden: is jouw trekhaak wel berekend op het gewicht van twee elektrische fietsen plus de fietsendrager? Een kogeldruk van 50 kilo is niet ongebruikelijk, terwijl de fietsen uit ons rekenvoorbeeld al 46 kilo wegen en de fietsendrager zelf 14,3 kilo. Dan ga je ruimschoots over de toegestane kogeldruk heen.

De toegestane kogeldruk verschilt per ŠKODA-model en varieert van 50 tot 75 kilo of nog meer. Deze waarde staat in de handleiding van je auto en als je nog geen trekhaak hebt, kun je in de webshop opzoeken wat de kogeldruk van een bepaalde trekhaak is. Zit je liever op de fiets dan op het internet, vraag dan de ŠKODA-dealer om advies. Veel fietsplezier! 

Lees ook: Ik ga op vakantie en neem mee: alles

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe