Ga naar inhoud

Ontdek de ENYAQ iV-batterij op Internationale Batterij Dag


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-fa9af867ff7999e56887afbb1585c880.jpeg

Internationale Batterij Dag valt op 18 februari en is in het leven geroepen om het recyclen van batterijen te promoten. Een slimme zet, want van de 118 batterijen in elk Nederlands huishouden worden er 81 actief gebruikt in allerlei huishoudelijke apparaten. De overige batterijen zijn nieuw of leeg of zitten in een afgedankt apparaat dat ergens ligt te verstoffen. Gooi ze niet bij het grofvuil, maar lever ze in bij een van de ruim 25.000 inleverpunten.

Een batterij van bijna 500 kilo

De batterij van de ŠKODA ENYAQ iV 80 is een beest. Hij heeft een bruikbare capaciteit van 77 kWh, bestaat uit twaalf modules en weegt zo’n 500 kilo. Het resultaat is een actieradius van maar liefst 537 kilometer WLTP*. De ENYAQ iV 60 is goedkoper en heeft een WLTP-actieradius* van 390 kilometer. Zijn bijna 400 kilo wegende batterij bevat negen modules en heeft een capaciteit van 58 kWh. Al die kilo’s zitten onder de voeten van de inzittenden en geven de elektrische SUV een lekker laag zwaartepunt. Dat is gunstig voor zijn wegligging.

 

Het accupakket binnenstebuiten

Het accupakket is het grootste en zwaarste onderdeel van het MEB-platform. Een frame van massief aluminium beschermt de batterijmodules en geeft zowel de batterij als de auto eromheen meer stevigheid. In de vloer van het accupakket zit een koelsysteem. Dit zorgt ervoor dat de modules het hoofd koel houden op een snikhete zomerdag of tijdens veelvuldig snelladen. De oranje hoogspanningsconnector verbindt de batterij met de elektromotor(en) en de laadpoort.

Over opladen gesproken: bij een laadpaal in de wijk of met een wallbox thuis kun je de iV 60 en iV 80 in een nacht opladen. Dankzij een laadvermogen van 11 kW ga je ’s ochtends altijd met een volle accu van huis. Snelladen langs de kant van de snelweg doet de ENYAQ iV 60 met maximaal 100 kW en de iV 80 ondersteunt zelfs 125 kW. Dat betekent van 5 tot 80 procent snelladen in 42 respectievelijk 38 minuten. Wat niet wil zeggen dat elke laadstop zo lang hoeft te duren. Als je maar 40 procent nodig hebt om op je bestemming te komen, ben je zo weer weg. Tip: hier zijn 8 dingen om te doen tijdens het snelladen.

Veel ruimte én lekker hoog zitten

Op de foto bij dit bericht zie je hoe de carrosserie en de bodemplaat samenkomen. Het rechthoekige accupakket tussen de voor- en achterwielen is eenvoudig te herkennen. Hoewel het direct onder de passagiers zit, gaat er geen kostbare binnenruimte verloren. De zitpositie is gewoon wat hoger. In de ŠKODA ENYAQ iV zit je ongeveer tien centimeter hoger dan in de nieuwe ŠKODA OCTAVIA. Dat zorgt voor een goed zicht rondom, net als in andere SUV’s van ŠKODA.

Het hoge gewicht van het accupakket heeft gevolgen voor de auto en de fabriek waarin hij gebouwd wordt. De ENYAQ iV 60 weegt niet minder dan 1923 kilo, de iV 80 is ruim honderd kilo zwaarder. Hierom heeft ŠKODA de apparatuur van de autofabriek in Mladá Boleslav moeten verzwaren. Ook zijn delen van het pand verstevigd.

Tot slot het doel van Internationale Batterij Dag: batterijen recyclen. Dat is bij de ENYAQ iV nog lang niet relevant, want op elke hoogvoltaccu van ŠKODA zit een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer. Dat geldt ook voor de batterij van de plug-in hybrides, zoals de OCTAVIA iV en de SUPERB iV. Je kunt dus met een gerust gevoel een heleboel comfortabele en uitstootvrije kilometers afleggen.

Lees ook: ŠKODA breidt ENYAQ iV-serie uit met sportieve SPORTLINE

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe