Ga naar inhoud

11 verhelderende weetjes over ruitenwissers


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-749240b09d92c20270039dde3428479f.jpeg

5 weetjes over de geschiedenis van de ruitenwisser

De uitvinding van de ruitenwisser stamt uit 1903. Hij was niet bedacht voor de auto (de eerste auto’s hadden niet eens een voorruit), maar voor de tram. Als het regende, opende de trambestuurder het zijraam en veegde de voorruit met de hand droog. Dit liet koude lucht naar binnen en daar waren de passagiers helemaal niet blij mee. Daar moest een oplossing voor komen…

De ruitenwisser heeft niet één uitvinder, maar drie. Drie knappe koppen die los van elkaar hun idee patenteerden in 1903. Robert Douglass bedacht de ‘Locomotiefcabine-ruitenreiniger’ en James Henry Apjohn kwam met het ‘Apparaat voor het reinigen van wagons, motorvoertuigen en andere ruiten’. Mary Anderson kwam tijdens een tramrit in New York op het idee om een rubber strip, een houten arm en een springveer te combineren tot een ruitenwisser.

Sneu maar waar: pas tien jaar na de uitvinding van de ruitenwisser, werden auto’s echt populair. Tegen die tijd waren de eerste patenten al verlopen …

De eerste ŠKODA met een ruitenwisser was toevallig ook het laatste model van Laurin & Klement: de van 1925 tot 1929 gebouwde L&K-ŠKODA 110. Sindsdien is elke ŠKODA uitgerust met ruitenwissers.

De ruitenwisser bij de achterruit is een relatief nieuwe uitvinding. In de jaren 40 zag je hem voor het eerst, maar pas in de jaren 60 dook de achterruitenwisser vaker op.

6 weetjes over de moderne ruitenwisser

De grootste ruitenwisserfabriek ter wereld staat in België. In het plaatsje Tienen worden elke dag 350.000 ruitenwissers in 700 verschillende soorten gemaakt.

Het mechaniek van de ruitenwissers in jouw ŠKODA is erop berekend om te werken bij temperaturen van -30 tot +70 graden Celsius. Aan de wisserbladen worden ook hoge eisen gesteld: ze moeten minimaal 500.000 keer heen en weer kunnen.

Als ŠKODA een nieuwe auto ontwikkelt, duurt het drie jaar om de ruitenwissers en de bijbehorende techniek in te passen, te bouwen en te testen. Hiervoor werkt ŠKODA nauw samen met de ruitenwisserleverancier.

Ruitenwissers worden aangedreven door een elektromotor. ŠKODA gebruikt hiervan twee verschillende types. Een simpele ruitenwissermotor die wordt aangestuurd door het brein van de auto voor compacte modellen zoals de FABIA en de SCALA. Of een geavanceerde motor die stiller en soepeler loopt en meer mogelijkheden biedt. Deze ruitenwissermotor kan de zwaaibewegingen korter of langer maken, de veegsnelheid variëren en de wissers na gebruik onder de motorkap laten zakken. Kijk maar eens naar de nieuwe ŠKODA OCTAVIA.

Wat is een van de grootste uitdagingen voor de ontwerpers? Het samenspel tussen de wissers en de sproeiers. Dat moet perfect zijn als de auto stilstaat, maar ook wanneer je op topsnelheid over de autobahn dendert. Wanneer is het samenspel perfect? Als de vloeistof een zo groot mogelijk deel van het werkterrein van de wissers bereikt. En graag zo egaal als mogelijk.

Over ruitensproeiers gesproken: ŠKODA gebruikt drie verschillende soorten sproeiers. Een waterpistoolachtige sproeier die op één punt spuit, een brede sproeier zoals een sprinkler voor de tuin en de derde sproeier is een combinatie van beide. Het ‘waterpistool’ wordt alleen gebruikt voor achterruiten, want hij geeft niet de brede spray die nodig is om de voorruit goed schoon te krijgen.

Lees ook: Nooit meer morsen: dop met trechter is Simply Clever

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe