Ga naar inhoud

Verboden toegang: hier bouwt ŠKODA geheime prototypes


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-a965c9f16ac320bf1d46c6671fc6b011.jpeg

In een geheime fabriek in Mladá Boleslav bouwt ŠKODA testvoertuigen en prototypes van toekomstige modellen. Dit is verboden terrein, zelfs voor veel ŠKODA-medewerkers.

Het is reuze belangrijk dat testvoertuigen en prototypes van nieuwe ŠKODA-modellen zo lang mogelijk geheim blijven. Dat is een van de redenen waarom de afdeling Prototypes en Modellen sinds kort gebruikmaakt van een gloednieuw ontwikkelingscentrum in Mladá Boleslav. In de video krijg je een uniek kijkje achter de schermen en zie je ook hoe 2,3 kilometer aan kabels (die gaan allemaal in een ŠKODA ENYAQ iV) eruitzien.

Autofabriek in het klein

Het nieuwe ontwikkelingscentrum is een complete autofabriek, maar dan in het klein. Het telt drie verdiepingen. Op de begane grond liggen alle onderdelen opgeslagen, een verdieping hoger worden de carrosserieën gefabriceerd en op de bovenste verdieping vindt het lakken en assembleren plaats. Een vrachtlift verplaatst onderdelen tussen de etages.

Doordat alle afdelingen dicht bij elkaar zitten en de afstanden klein zijn, wordt er op jaarbasis 1.800 liter minder brandstof verspild met van hot naar her rijden. Dat scheelt toch maar mooi vijf ton aan CO2-uitstoot. Bijkomend voordeel is dat nieuwsgierige aagjes die met zoomlenzen in het struikgewas liggen, geen kans krijgen de testauto’s te spotten.

Testen met auto’s die je kunt aanraken

Hoewel supercomputers en virtuele realiteit (met zo’n VR-bril) een steeds grotere rol spelen in het ontwikkelproces, gaat er niets boven een conventionele test met een echt voertuig dat je kunt aanraken. Daarbij ligt de focus op de complexe elektrische systemen waarover moderne auto’s beschikken. Werken alle slimme assistenten van ŠKODA naar behoren en communiceren alle regeleenheden foutloos met elkaar?

Hoe omvangrijk de testfase is, blijkt wel uit de productiecijfers. Het testcentrum gaat 300 testauto’s en 120 prototypes per jaar bouwen. Dit is voor een groot deel handwerk, zij het niet meer zoveel als vroeger. Twee robots doen 45 procent van het productiewerk (voorheen 15 procent). Ze werken snel en nemen weinig ruimte in beslag.

Kritische kwaliteitscontrole

ŠKODA-rijders met een nieuwe OCTAVIA weten dat het kwaliteitsniveau hoog is. Een kritische kwaliteitscontrole is daarbij van essentieel belang en vormt dan ook een belangrijk onderdeel van het productieproces. Dit is een andere belangrijke taak van het testcentrum.

Om ongezien op hoge snelheid te kunnen testen, heeft de fabriek een rollenbank die tot 300 km/h aankan. Dat is snel zat, want daar komt zelfs de 245 pk sterke OCTAVIA RS iV niet aan.

Lees ook: Luister naar de ŠKODA ENYAQ iV

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe