Ga naar inhoud

Voor bij het haardvuur: terugblikken op 125 jaar ŠKODA


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-b07aca97637970dd2d8e1f7eacc1ebbe.jpeg

Precies 125 jaar geleden – vlak voor Kerstmis 1895 – leggen monteur Václav Laurin en boekverkoper Václav Klement de eerste steen voor het huidige ŠKODA. Ze hebben een passie voor fietsen en willen hoogwaardige tweewielers bouwen om die voor een betaalbare prijs te verkopen. Het bedrijf begint klein, met een compacte werkplaats en drie medewerkers. Een jaar later werken 21 medewerkers aan niet minder dan vijf verschillende modellen. De fietsen worden verkocht onder de naam SLAVIA. Het assortiment wordt al snel uitgebreid met kinderfietsen, damesmodellen en tandems. De driewielers zijn ideaal om goederen of mensen te vervoeren.

Het tijdperk van de motorfietsen

Laurin en Klement zitten niet stil en presenteren hun eerste L&K-motorfietsen op 18 november 1899. Er zijn twee modellen: de SLAVIA A en B. Met het oog op de stabiliteit en het bedieningsgemak, plaatsen ze de motor onder in het frame. Dit werkt zo goed, dat het al snel de internationale standaard wordt. Een geweldige prestatie voor de vindingrijke Václav Laurin.

Het bedrijf dankt zijn snelle groei aan de visie en het ondernemerschap van Václav Klement. Hij slaagt erin grote orders binnen te slepen niet alleen uit het eigen land, maar ook uit geïndustrialiseerde landen als Duitsland en Groot-Brittannië. Dat ze een hoogwaardig product verkopen, blijkt uit de racesuccessen die de gemotoriseerde tweewielers boeken. Het eerste voorbeeld daarvan is de race van Parijs naar Berlijn in 1901, waarbij Narcis Podsedníček na 1.196 kilometer als eerste over de finish komt. Met een enorme voorsprong. Het hoogtepunt uit het motorfietstijdperk is de overwinning van de L&K CCR tijdens het officieuze wereldkampioenschap in Dourdan bij Parijs op 25 juni 1905. 

Van de eerste auto tot de grootste autofabrikant

Eind 1905 onthult het bedrijf uit Mladá Boleslav zijn eerste auto: de Laurin & Klement Voiturette A. Het lichte en wendbare model heeft een tweecilindermotor en haalt snelheden tot 40 km/h. Minder dan een jaar na zijn debuut, groeit het aanbod met verschillende twee- en viercilindermodellen. Het jonge automerk stijgt in 1907 in aanzien met de bouw van de eerste achtcilinderauto van Europa: de Type FF. Het bedrijf doet goede zaken en L&K groeit uit tot de grootste autofabrikant van Oostenrijk-Hongarije. Het exporteert auto’s naar tientallen landen over de gehele wereld. Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit.

L&K wordt ŠKODA en bouwt legendarische modellen

In 1925, drie decennia na de oprichting van het bedrijf, fuseert L&K met een sterke strategische partner: de mechanische engineering groep Škoda. Beide partijen profiteren hiervan en het biedt kansen voor de toekomst. Vanaf dat moment staat de gevleugelde pijl in het merklogo symbool voor snelheid en vooruitgang. Automerk ŠKODA bouwt zijn autofabriek in Mladá Boleslav snel om en productie aan de lopende band doet zijn intrede. De lancering van een nieuwe generatie modellen geldt als een mijlpaal. Het succes van de POPULAR, RAPID, FAVORIT en SUPERB zorgt ervoor dat ŠKODA vanaf 1936 de leidende autofabrikant van het land is – een positie die het merk tot op de dag van vandaag bekleedt.

Na de Tweede Wereldoorlog wordt het bedrijf genationaliseerd, maar ŠKODA stoomt door. De omstandigheden mogen dan uitdagend zijn, de productiecapaciteiten van de fabrieken in Kvasiny en Vrchlabí worden uitgebreid en het bedrijf blijft op eigen houtje nieuwe modellen ontwikkelen. De legendarische eerste OCTAVIA uit 1959 en de begeerlijke FELICIA cabriolet zijn het rijdende bewijs. De opening van een nieuw fabrieksterrein in Mladá Boleslav in maart 1964 zorgt ervoor dat er veel meer auto’s gebouwd kunnen worden. Dat jaar brengt ŠKODA ook de 1000 MB op de markt. De sedan met de motor achterin is reuze geavanceerd voor zijn tijd. De iconische ŠKODA 110 R uit 1970 is een ander hoogtepunt. De daarvan afgeleide ŠKODA 130 RS groeit vanaf 1975 uit tot een van de succesvolste race- en rallyauto’s in zijn klasse en krijgt de bijnaam ‘Porsche van het Oosten’.

Nieuwe start onder de paraplu van de Volkswagen Group

In 1989 begint het Oostblok uiteen te vallen. ŠKODA heeft een geheim wapen: de FAVORIT. De in 1987 onthulde hatchback valt in de smaak met zijn strakke Italiaanse lijnen en is modern van opzet met de motor overdwars voorin en voorwielaandrijving. Het eigentijdse model is een belangrijke reden voor de Volkswagen Group om ŠKODA over te nemen. Op 16 april 1991 wordt de Tsjechische autobouwer het vierde merk dat zich bij de grootste autofabrikant van Europa aansluit. En net als in 1925, maakt de sterke strategische partner het mogelijk om door te groeien. Dankzij de samenwerking gaat het kwaliteitsniveau omhoog, kan ŠKODA auto’s gaan bouwen voor het hogere segment en verovert het terrein met de SUV. 

Met de plug-in hybride SUPERB iV en de volledig elektrische CITIGOe iV, waagt ŠKODA zich in 2019 aan elektrisch rijden. De onthulling van de ENYAQ iV, de eerste ŠKODA op basis van het MEB-platform, is een mijlpaal. De ENYAQ iV is trouwens het tiende model in de merkcollectie. De auto’s worden allang niet meer alleen in de drie Tsjechische fabrieken geproduceerd. ŠKODA bouwt ook auto’s in China, Rusland, India, Slowakije en Oekraïne en is actief in meer dan 100 landen wereldwijd. Voor de Volkswagen Group beheert ŠKODA de activiteiten in Rusland, India en Noord-Afrika. Als onderdeel van ‘Strategie 2025’ transformeert de autofabrikant in een Simply Clever-bedrijf dat mobiliteit breder ziet, met slimmigheden die het dagelijks leven nog gemakkelijker maken. Hierbij volgt ŠKODA consequent de koers die 125 jaar geleden is ingeslagen door visionairs Laurin en Klement. 

Lees ook: Hoera! De eerste auto van ŠKODA bestaat 115 jaar

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe