j0p3Y_NL

Iemand een aftersales achteruitrijcamera op Columbus gekoppeld?

Recommended Posts

Hallo. 

Ik heb de parkeersensoren maar zou daar graag een camera bij voegen. 

Heb onderstaande camera op Ali gevonden, de vraag is alleen of en hoe dat te koppelen valt aan mijn Columbus. Mijn Škoda Superb is uit 2011 (Dec)

€ 15,42  30%OFF | Car Rear View Camera for Skoda Roomster Fabia Octavia Yeti superb for Audi Dynamic Trajectory Car Reverse Trunk Handle Camera
https://a.aliexpress.com/_BPD1FH

Tsja als ik naar de Ali link ga en al zie hoe het er uit ziet dan vraag ik me al af of je het moet bestellen deze !?
Heb zelf bij me Fab 3 ook de achteruit camera ingebouwd achteraf en er zijn toch wat dingen vooraf waar rekening mee te houden.
De plek van de camera eerst de deurgrendel verwijderen en gat opmeten of deze camera gaat passen.!?
Zijn al wat Skodarijders die uiteindelijk met een dremel in hun achterklep stonden te slijpen om de camera passend te krijgen..

Ikzelf ben uiteindelijk voor een OEM versie gegaan en heeft uiteindelijk ook nog eerst een jaar op de plank hier gelegen voor ik hem heb laten inbouwen.
Dit heb ik uiteindelijk laten doen door Mark van Lowering ( https://www.lowering.nl/Shop/  )

Dat ik hem laten inbouwen had ook te maken dat daar me schokdemper set werd ingebouwd en ik vroeg wat het koste om camera ook die dag meteen in te bouwen ?En dit wat voor mij zo'n aantrekkelijke prijs dat ik besloten had om het Mark te laten doen.
Deze heeft de door mij aangeleverde camera met bedrading dus ingebouwd en aangesloten en tevens met VCDS de camera aangemeld zodat je uiteindelijk ook beeld hebt.
Tevens heeft hij de door mij aangeleverde ruitenwisser slang gelegd en aangesloten op de sproeikop van de camera en meesproeiend op de achteruit wissersproeier.

Mark bouwt alleen met meegeleverde OEM camera's in en doet geen Ali camra's meer daar hij hiermee vaak genoeg problemen mee heeft ondervonden.

www.cars-equipment.com  heb ik uiteindelijk mijn OEM set gekocht.
Maar er zijn nog wel wat meer plekken (e-bay ) die ook de OEM versie met kabelboom leveren.
Ja wat duurder dan Ali, maar uiteindelijk zeker werkend en te verkopen als OEM bij inruil !

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By PC-fre@k
      Voor wie tijdens het rijden gebruik wil maken van de DVD-speler kan gebruik maken van de VCP kabel om via ZDC het VIM limiet van 1 km/uur naar 255 km/uur te zetten.
      Getest op Skoda Octavia III (met en zonder DAB+), Seat Leon III (met DAB+), Superb III (met DAB+)
      Benodigdheden
      VCP (onmogelijk met VCDS) ZDC: VIM bestand voor de Discovery Pro - Let op DAB verschil! Wat is VCP?
      Geschikt voor
      Discovery Pro (met en zonder DAB+) Columbus II (met en zonder DAB+) Seat Media System Navi Plus (met en zonder DAB+) Stappenplan
      Start VCP Ga naar "Guided Functions" Selecteer "Other" rechts onder Kies "Upload parameter data" (in oudere versies staat hier iets over ZDC bestanden) Zorg dat de auto aan is, maar niet gestart. Kies de juiste controller, 5F is voor het infotainment system Klik op "Open ZDC file" Browse naar het juiste bestand. Kies nu het juiste ZDC bestand voor deze auto.
      Met of zonder DAB maakt verschil! Eventueel is er ook default file voor de sufferds onder ons... (foute file = weg DAB+) Kies "Upload selected data" Selecteer het juiste model uit de lijst en klik op "Select and Close"
      Het kan voorkomen dat jouw auto er niet tussen staat, kies dan de auto die er het meeste op lijkt (eigen risico). Heb dit zelf ondervonden bij een Seat Leon III, werkt wel gewoon naar behoren Links onderaan zie je nu de status. Als alles geslaagd is herstart je navigatie direct.
      Bij de Seat Leon III klonken een aantal irritante klikjes in de speakers, niet van schrikken. Maak de wizard af en sluit VCP voor je de kabel er uit trekt en VIM test.  
    • By PC-fre@k
      Stappenplan
      Open: Controller 5F - Information Electr. Kies: Coding - 07 Kies: Longcoding Byte 18
      Bit 0-7, kies '01 Startup Screen: vRS [PR-A8F]'
    • By PC-fre@k
      Instructieboekje/handleiding voor de Columbus II
      Eventuele oudere versies zijn beschikbaar via het "Wijzigingslogboek"
    • By PC-fre@k
      Skoda Columbus II Instructieboekje
      View File Instructieboekje/handleiding voor de Columbus II
      Eventuele oudere versies zijn beschikbaar via het "Wijzigingslogboek"
      Submitter PC-fre@k Submitted 29-02-16 Category Skoda Radio/Navigatie
    • By Sneeuwmonstertje
      Vraagje over firmware versie van de Columbus in de Yeti.
      Als ik de setup knop langere tijd indruk dan zou er een hidden menu naar voren moeten komen waarop te zien is welke firmware er geïnstalleerd is. Ik zie echter alleen de AM en FM opties verschijnen?
      is er nog een andere manier om te zien welke firmware geïnstalleerd is? Of moet er eerst met VCDS getweaked worden?
      Nederlandse stembediening wordt nu niet ondersteund en zou dit graag aan de gang krijgen. Wil dus eerst achterhalen welke versie er nu op staat, voordat ik überhaupt aan upgraden ga denken (dealer erg ontwijkend en begon al dat het niet kan omdat de Yeti oorspronkelijk uit Duitsland komt....)
      Alvast bedankt voor jullie reacties.
      Groet, Remco