Ga naar inhoud

Piet van Lunteren
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds 28apr2016 bezit ik een Fabia III HB Ambition Businessline 1.0 MPI 75PK.

Heerlijke vlotte auto, na mijn Fabia II Greenline. Benzine rijdt toch heel anders dan diesel. Was helemaal niks mis met de Greenline, maar na mijn pensioen maak ik veel minder kilometers dus was het een makkelijke keus. Nog maar 650km op de teller. En tot nu toe ben ik bijzonder tevreden en blij met deze uitvoering. Veel standaard opties op de Ambition Businessline. Amundsen navigatie en bijv voice control. Dat lijkt overdreven maar is eigenlijk super handig. Je zegt gewoon waar je naar toe wil.

Onder alle handigheidjes zit ook de speed limiter. Daar heb ik een vraagje over.

Er zit ook cruise control op deze auto. Ik vraag mij af wat dan de bedoeling van de speed limiter is.

Je kunt een snelheid vastzetten, maar je moet wel de voet op het gas houden. Bij iets meer gas geven zal de auto niet harder gaan rijden dan die snelheid. Helemaal tot de plank intrappen (veiligheid) ontgrendelt dit weer.

Maar als de speed limiter aan staat, gaat cruise control eraf. Dat gaat niet samen.

De speed limiter wordt aangezet met een klein knopje aan de onderkant van de linker richting aanwijzer. Dat kan alleen als de tuimelknop boven op deze richtingaanwijzer naar links staat. Die staat bij mij meestal naar links omdat ik eigenlijk elke rit de cruise control gebruik. Maar.....

Als ik de richting aanwijzer naar rechts gebruik, op de snelweg, tijdens het rijden op cruise control, en daarbij per ongeluk het speed limiter knopje in druk, (en dat gaat ongewild vrij makkelijk) dan springt de auto op de speed limiter snelheid van dat moment.

Als je, omdat je op cruise control reed, je voet niet op het gas hebt, dan valt de snelheid meteen terug.

Dat vind ik onhandig. En gevaarlijk!

Ook als je in de stad rijdt, zonder cruise control uiteraard, maar met het tuimelknopje nog op de aan stand, dan springt bij het onbedoeld indrukken van de speed limiter, bij rotondes doe je dat altijd naar rechts, dan gaat de auto op de limiter en zal daarna niet harder gaan rijden na indrukken gaspedaal.

De oplossing is natuurlijk dat je na gebruik de cruise control helemaal uit moet zetten met de tuimelknop. Onhandig!

Of je moet zorgen om dat limiter knopje niet per ongeluk in te drukken. Maar dat laatste blijkt moeilijk. Je drukt hem echt heel makkelijk in bij het naar rechts richting aangeven.

Kortom.... weet iemand of de speed limiter gewoon helemaal uit gezet kan worden? Software matig bijvoorbeeld? Ik zie persoonlijk geen toegevoegde waarde als je ook al cruise control hebt.

Verder niks dan lof voor de Fabia III HB. Ben er erg trots op. Veel betere looks dan de II.

Vriendelijke groeten,

Piet van Lunteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat de speed limiter is bedoeld, als goedkoop alternatief voor de ACC (adaptive cruise control). Bij druk verkeer, past de ACC de snelheid automatisch aan, als er geen ruimte is, en zodra je weer ruimte hebt, gaat ie naar de ingestelde snelheid. Bij de speed limiter, regel je zelf de snelheid ook als ie door druk verkeer varieert, maar voorkomt wel dat je ongewild/ongemerkt de max. snelheid overschrijdt als het verkeer even wat meer doorrijdt.

Mijn ervaring met van die ongewenste activeringen van systemen, dat je er na een poosje geen last meer van hebt, doordat het je (bijna) niet meer overkomt. En je kan natuurlijk altijd even het gaspedaal op de bodem trappen om te ontgrendelen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe