Ga naar inhoud

Aftermarket navigatie voor Superb I?


Eddie
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allen! Ik heb vorige week een Superb I (bj 2006) gekocht en ben erg tevreden. Inbouw navigatie zou de auto naar mijn mening wel 'af' maken. Nu ben ik druk aan het zoeken geweest, maar ik vraag mij af of er hier al iemand ervaring heeft met zelf inbouwen/in laten bouwen van grootbeeld navigatie in een Superb I.

Er zijn diverse aanbieders, waaronder inbouwnavigatie.com. Daarover kom ik nogal wat slechte verhalen tegen. Een andere aanbieder is caraudioexpert.nl. Die biedt ook inbouwen aan (prijs onbekend). Over die partij zie ik geen slechte dingen terug, maar ik wacht ondertussen al 4 dagen op een reactie op mijn e-mail, wat niet de allerbeste eerste indruk biedt. Daarnaast zijn er nog verschillende aanbieders op ebay die voor minder geld een Android inbouw navigatie aanbieden.

Het komt er op neer dat ik vol twijfel zit. De originele navi in de Superb I is achterhaald en niet bijzonder mooi. Een nieuwe zal ik waarschijnlijk zelf moeten inbouwen en daarvan zijn diverse modellen. Zijn er andere (ex-)Superb I bezitters die weten hoe lastig/gemakkelijk het inbouwen is en/of ervaring hebben met dergelijke navigatie? Ik besef mij overigens dat dit Chinese import navigatie is, maar een mooi alternatief voor de Superb I ben ik niet tegengekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed Als je iets verder zoekt hier op het forum moet je toch echt het één en ander tegenkomen over 2 Dins inbouw navigatie.

Ikzelf heb in de Yeti nu de Zenec NC1100d zitten en dit echt naar aller tevredenheid.
Dit gekocht in Tilburg bij de Tijger, terwijl ikzelf in Noord Holland woon had ik de rit er voor over om naar hun te rijden.
Ze bouwen ook in voor je als je daar tegenop zou zien, maar als je een beetje rechterhanden hebt dan is dit zeker zelf te doen.
Mocht de Zenec bij jou niet passen dan hebben ze zeker nog alternatieven in hun zaak als Demo aan de wand hangen.

Hun uitleg is zeker objectief en men heeft zeker alle tijd voor je is mijn ervaring.
Ook mbt de prijs, ikzelf heb toendertijd toch een  €100,00 van de prijs afgekregen na wat onderhandelen.

Bij de Zenec zit alles er ook meteen bij, USB stick voor het updaten, stuurmodule voor als je een stuur met bedieningsknoppen hebt, en een kaartupdate voor de unit zodat je na aanschaf er zeker van bent dat je het nieuwste kaartmateriaal van dat moment op je unit hebt staan.
En dit zijn toch 3 dingen die bij andere merken nog eens apart aangeschaft moeten worden.

Kaartupdate's etc betaal je wel voor naderhand, maar zijn zeker niet zo duur als de VAG update's op van Kenwood /JVC etc
Voor mezelf sprekend heb ik laatst na 2 jaar eens een update aangeschaft en was ook nog net een aanbieding en was dus voor een € 70,00 klaar.

Website de Tijger: https://www.autoshopdetijger.nl/

website Zenec : http://www.zenec.com/

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie EdK.
Op het forum had ik uiteraard ook gezocht voordat ik het topic opende. Ik heb verschillende topics gezien, maar niet zozeer voor de Superb I. Zou fysiek elke 2 din inbouw moeten passen? En heb jij ervaring met het aansluiten? Is dit een beetje universeel of zijn er converters/verloopstukjes nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Algemeen is het met verloopstekkers ( indien nodig ) aan te sluiten.
En dan kom ik weer bij de Tijger , die weten voor 99% van de gevallen wel of je ze nodig hebt en welke dan.
Maar kwa inbouw moet elk 2Dins unit in je Superb passen.
Kan zijn dat je een subframe nodig hebt, maar kan goed wezen dat deze er ook zonder probs inpast.
Afdekraam die aansluit met de unit en je skoda is soms ook nodig maar is via de dealer in algemeen te verkrijgen

Voorbeeld bij mijn Yeti was dat ik een swing er in had zitten en na inbouw van de Zenec had ik een opbouwrand nodig van de columbus.
Na deze aangeschaft te hebben was het geheel af.

De GPS antenne kun je in algemeen gewoon kwijt achter de NAVI en dus onder het dashboard.
Microfoon heeft genoeg lengte om bij je hemelverlichting te komen via de A stijl.
Zelf heb ik hem geplaatst tussen de tellers achter het stuur dus.
Kunt hem ook geheel laten vervallen daar de Zenec's een ingebouwde microfoon ook hebben

Voor antenne heb je soms een verloopstekker nodig , maar ook dat zijn de kosten niet.
Maar een goede winkel moet dit zonder meer weten.
Maar je kunt bv ook je oude unit al eens losschroeven en dan een foto maken van de stekkers die er achter zitten.
Aan de hand van de foto weet een goede verkoper precies wat je dan nog nodig hebt om de unit aan te sluiten die jij wil kopen.

 

Maar bij aanschaf van een Navi, let goed op wat je koopt en vooral of de kaart updates goed geregeld zijn en wat de prijzen hiervan zijn.
Is namelijk erg lullig als je een goedkopere unit aanschaft maar dat de kaartupdates ruk zijn en de unit na 2 jaar sterk is verouderd omdat je met oude kaarten rijd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed te weten dat elke 2 din in principe moet passen. De vorige eigenaar heeft er een BDO radio ingezet en hopelijk is er niet teveel gekloot met de bedrading. Ik zal de opbouwrand er eens afhalen en hopen dat ik de radio er uit kan schuiven.

Meest aftermarket radio's zijn overigens gebaseerd op Android en een zeer gangbare navigatiesysteem (veel hebben Sygic kaarten) die makkelijk te updaten zijn via de SD kaart. Omdat navigatie het belangrijkste is let ik daar met name op. Van de BDO radio zit al een GPD antenne gemonteerd, dus waarschijnlijk kan ik die gewoon aansluiten op de nieuwe unit.

Meeste zorgen maar ik mij om aansluitkabels af op de foto.. Ik ben niet onhandig met een soldeerbout, maar liefst niet direct op de kabels van de auto.. Dan zou ik er een stekker op solderen..

Prijsverschil tussen een Zenec en ander systeem is overigens wel erg groot! De Zenec gaan richting OEM navigatie. Het is niet dat ik geen geld overheb voor fatsoenlijke navigatie, maartussen € 450 en € 1000 zit veel ruimte. Daarbij wordt de prijs van de Superb I procentueel veel hoger als ik er voor € 1000 aan navigatie inzet. Dat is ook een afweging waar ik mee zit.

Voor nu eerst maar eens de unit open maken wat ik deze week zal doen. Ik zal hier updates blijven plaatsen van de voortgang. :)

Schermafbeelding 2016-02-01 om 08.51.02.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om dat kabeltje aan te sluiten op je foto kun je ook een korte verlengkabel kopen die je dan tussen stekkers van de wagen en de unit plaatst, hierop kun je dan knippen en plakken zonder problemen
En haal je je Navi er weer uit dan haal je die verlengkabel ertussenuit met de unit en kun je de orginele ongeschonden kabels weer op de oude unit aansluiten.
Op deze wijze heb ik het wel eens gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een update. Ik heb aftermarket navigatie besteld. Deze zal binnen een week of twee komen. Verder bestel ik een ISO kabel en tulp kabel om aan de aansluitingen van de navigatie te solderen, zodat ik niets aan de bekabeling van de auto hoef te veranderen (standaard ISO). Wanneer alles binnen is en ik ga solderen en inbouwen zal ik foto's maken en dit blog verder bijwerken, zodat een ander er later misschien ook wat aan heeft.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is deze geworden, van onderstaande foto. Op basis van Android 4.4.2, NL interface, navigatie met mappen van Europa, enz. Mocht het niet bevallen dan koop ik wel andere mappen.

Soldeerbout, krimpkousjes, etc. heb ik wel liggen. :)

navi.png.68089303f4f3876c81ae09320418d73

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Link van je kwam ik op russische tekst en die taal ben ik nog niet voor volle 100% machtig helaas....
Maar goed even op de NL ali gezocht en gevonden en de specs en mogelijkheden bekeken.

En heb toch een paar dingen waarbij ik me vraag of je er rekening mee heb gehouden ?

Carkit zit er volgens mij niet in verwerkt !?
Kun je muziek draaien vanaf een SD kaart of USB stick ?
En heb je in je Superb 1 een rechthoekig 2dins gat ?
Zo nee hoe ga je de rand opvullen tussen dashboard en unit dan ?
Kun je met die 2 beugeltjes die meegeleverd worden straks je unit wel deugdelijk vastzetten, want volgens specs weegt hij wel 3Kg. ?

Even buiten het feit of ik wel of niet een chinese cloon zou willen, maar vanuit gaande dat ik die nu zou willen dan denk ik toch dat ik voor de volgende was gegaan http://nl.aliexpress.com/item/8-inch-Car-DVD-Radio-Audio-Android-4-4-GPS-Navigation-Quad-Core-1024-600-For/32512430326.html

Dit omdat ik dan de 4 montage lippen van vag voor de units heb en dus hem er zo inschroef
En vanwege het feit dat de omtrek van venster een VAG vorm heeft waardoor ik een opvulrand vlugger heb gevonden die past dan bij het rechthoekige model

Bijkomstigheid is dat ik nu ook nog een carkit bij dit model heb...

 

Wat ik in beide modellen wel mis en ik weet niet of dat voor jou van belang is, maar ik mis de module voor de stuurbediening
Nu weet ik niet of jij een multifunctioneel stuur hebt ? Maar zo ja dan ben ik bang dat die knoppen niets meer doen op unit.....

Maar misschien moet ik meer optimistisch wezen, en vandaar dat ik je topic ook zal blijven volgen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, bij mij is de site in het Engels met die link. De navigatie kan gewoon met bluetooth gekoppeld worden. Zowel Android als iOS toestellen en muziek kan via USB en SD kaart ingelezen worden (net als navi update, maar het heeft ook een WIFI ontvanger).

Als ik een andere 2 din aansluiting had dan had ik waarschijnlijk al een navigatiesysteem in Nederland besteld en laten installeren, maar omdat ik een rechthoekig gat heb zijn de opties helaas veel beperkter. Daarom ben ik toen maar verder gaan kijken en tot China gekomen. :) Stuurbediening heb ik -helaas- ook niet (heeft dat wel in de Superb I gezeten?), dus daar heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Zie ook onderstaande foto's.

IMG_1912.JPG.028116782047880cc55b7367823IMG_1914.JPG.99692451eb66f5ddbe80b016991

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is jammer dat ik nu niet ga weten of de unit dat Ed aangeeft werkt met de stuurbediening dat is het enige dat mij nog wat tegenhoud + ook het handvrij bellen dat nu wel mogelijk is, ook via het stuur.

Zou het ook leuk vinden om een achteruitrijcamera te kunnen koppelen aan de unit.

Verder ziet het er wel prima spul uit, ben nieuwsgierig naar de review van het toestel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een update. Na vrij lang wachten is duidelijk geworden dat DHL mijn pakketje is kwijtgeraakt.... Er wordt een nieuwe unit verzonden, maar dat wordt dus weer een aantal weken wachten.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach beter nu gestolen dan dat hij al in de wagen zit ingebouwd....

Maar blijft vervelend, vooral als je er op zit te wachten om te kunnen hobbyen.

Met het mooie weer wat dit weekend is voorspeld was het nou net zo'n hobby dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Tsja en zo zie je maar weer dat plug and play opeens plug and pest word.....
En als je dan iemand bent met twee linker handen ( ik niet ) dan heb je wel degelijk een probleem en ben je opeens afhankelijk van derden..

Wat betreft de GPS, gewoon je oude gebruiken, er zijn genoeg verloopjes te verkrijgen hierin.
Het is alleen wel eens zoeken naar de juiste leverancier
Zou een kijken bij https://www.autoshopdetijger.nl/

Die gasten hebben redelijk veel spullen en kans is groot dat je bij hun slaagt, staat het niet op de site dan van beide aansluitingen ff foto maken en mailen met ze en je hebt vrij vlot een antwoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met twee linker handen zou ik zeker afraden iets te kopen wat geen plug & play is. In dit geval wist ik dat (ISO stekker), maar heb ik het onderschat met in het frame passen, etc. Al met al is het een leuk projectje geweest met prima resultaat, maar zou ik het afraden als je ook maar enigszins voor gemak gaat of, zoals EdK al aangeeft, twee linker handen hebt.

@EdK In de binnenstad van Arnhem zit Radiopiet, die ontzettend veel elektronica, schakelaars en connectors heeft. Daar loop ik eerst even langs als dat lukt na werk. Anders bestel ik het gewoon online. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh wees blij dat je nog zo'n elektronicazaak in je omgeving hebt.
Vloegel toen ik nog jonger was hadden we er één in mijn woonplaats en in me geboorteplaats zelfs twee.
En nu ??? allen weg, geen bestaansrecht meer, alles word blijkbaar rechtstreeks besteld in china door alle burgers...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe