Ga naar inhoud

In den beginne...


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

Skoda van fietsenmaker tot wereldspeler

AUTO  |  21 december 2015   |   reageer  |   Door de Dichtbijredactie, Hans van Sunder (Holland Combinatie)
skodavanfietsenmakertotwereldspeler_1.jp

In 1895 begonnen als een kleine fietswerkplaats verkoopt Skoda nu auto's in meer dan honderd landen over de wereld. (Foto: pr)Václav Klement en Václav Laurin, de oprichters van Skoda waren pioniers in hun tijd. (Foto: pr)

1 / 2
zoom out

Skoda viert deze maand het 120-jarig bedrijfsbestaan. Het begon allemaal in december 1895, toen fietsenmaker Václav Laurin en zakenman Václav Klement het bedrijf Laurin & Klement (L&K) oprichtten. In 1905 maakte het bedrijf zijn doorbraak in de auto-industrie met de Voiturette A.

Wat begon als een kleine reparatiewerkplaats voor fietsen in Mladá Boleslav, ontwikkelde zich al snel tot een erkende fietsfabrikant. De fietsen, die zowel in binnen- als buitenland een succes waren, werden verkocht onder de merknaam 'Slavia'. Het bedrijf groeide als een speer. Slechts vier jaar later begonnen Laurin & Klement met de productie van motorfietsen. In 1905 maakte het bedrijf dus zijn doorbraak in de auto-industrie met de lancering van de Voiturette A. Deze auto had een 7-pk tweecilinder motor en bereikte een maximum snelheid van 40 km/uur.

Het assortiment werd snel uitgebreid. In 1907 was L&K de grootste autoproducent in de voormalige monarchie van Oostenrijk-Hongarije met negen modellen - van kleine tweecilinder auto's en een viercilinder racewagen tot bestelwagens en bussen. De Eerste Wereldoorlog, de naoorlogse nasleep en de crisis van de jaren '20 hadden een grote negatieve invloed op de verdere ontwikkeling van L&K. Om hun marktpositie te versterken, fuseerde L&K in 1925 met de Skoda-Werken in Pilsen, destijds het grootste bedrijf in de Tsjechische Republiek. Door de krachten te bundelen met Skoda, kon het bedrijf weer groeien en de autoproductie in Mladá Boleslav hervatten.

Mijlpaal

In de jaren '30 zagen diverse legendarische Skoda-modellen het levenslicht. De eerste echte auto, betaalbaar voor de Tsjechoslowaakse massa, was de 420 Popular. Snel gevolgd door andere automobiele mijlpalen, zoals de 640 Superb. Dit prestigieuze zescilinder vlaggenschip symboliseerde als geen ander het succes van Skoda op dat moment. De Tweede Wereldoorlog bracht helaas een einde aan deze positieve ontwikkeling. 

Na de Tweede Wereldoorlog werd Skoda genationaliseerd. Zelfs onder de moeilijke omstandigheden van de socialistische planeconomie, werden in de ruim 40 jaar als staatsbedrijf een aantal belangrijke modellen ontwikkeld: de 1101 'Tudor', de 440 'Spartak' en de legendarische Felicia Roadster. In 1964 bereikte Skoda een nieuwe mijlpaal met de 1000 MB, de eerste Skoda met zelfdragende carrosserie, achterwielaandrijving en de motor achterin. Niet zomaar een motor, maar de eerste in serie geproduceerde gegoten aluminium motor ter wereld.

Fusie

In 1987 lanceerde Skoda de Favorit. Een nieuwe, voorwielaangedreven compacte auto, ontworpen door de Italiaanse designstudio Bertone en voor een land in het Oostblok een autorevolutie. Nog geen twee jaar later stortte de socialistische planeconomie in. Na de Fluwelen Revolutie in 1989 had Skoda behoefte aan een sterke, strategische partner en een fusie met de Volkswagen Group werd in 1991 een feit. Dat heeft Skoda geen windeieren gelegd, want tussen 1991 en 2014 verzesvoudigde de verkoop. In 2014 verkocht het merk voor het eerst meer dan 1 miljoen auto's in een kalenderjaar. 

Naast de uitbreiding van het modellengamma, heeft Skoda de afgelopen jaren de productiefaciliteiten grondig vernieuwd en uitgebreid. Naast de drie productielocaties in Tsjechië rollen er ook Skoda's van de band in China, Rusland en India.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe