Ga naar inhoud

Altijd maar meer betalen voor minder kleur


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat automerken almaar actiever op zoek zijn naar meer winst, kan je wellicht zelf bedenken. Maar dat wordt niet alleen gerealiseerd door de basisprijs van de modellen op te trekken, of door je meer te laten betalen voor auto’s die eigenlijk weinig of niets meer kosten om te bouwen. SUV's of vierdeurs coupés bijvoorbeeld. Op alle mogelijke manieren wordt je geld uit de zakken geslagen. Één daarvan is de kleur.

Meer betalen voor dure kleuren

Het is niet de kostprijs die de prijs van vele opties - waaronder ook de kleur - bepaald. De prijs wordt gedicteerd door wat de klant bereid is te betalen. Daarom was wit vroeger gratis en moet je er tegenwoordig veelal voor bijbetalen. Nochtans was het altijd al één van de duurste lakkleuren om te produceren omwille van de stoffen die eraan toegevoegd moeten worden om vergeling tegen te gaan. Maar als het niet in de mode is, is het gratis.

Bijbetalen voor metaallak - waarvan het materiaal niet meer kost dan van conventionele lak, maar (toegegeven) het lakprocédé iets meer om handen heeft - moest eigenlijk altijd al. Maar de prijs ervan is de jongste jaren gevoelig gestegen. In de jaren zeventig moest je tussen 2.000 en 6.000 Belgische frank opleggen. Tegenwoordig vragen automerken al snel tussen 500 en 1.000 euro. En voor 'marketingkleuren' wordt echt stevig doorgevraagd. Op een VW Golf - de populairste auto in Europa en onze Chinese vrijwilliger voor deze vergelijking - kan dat oplopen tot € 2.550! Voor lak.

De standaardkleur wordt zeldzaam

Een andere valstrik die meer en meer autofabrikanten leggen, is het beperken van het gratis kleurenpalet. We hadden het er al over bij onze eerste kennismaking met de Golf VII. Die auto steeg zogezegd niet in prijs, maar toch werd elke Golf duurder omdat je alleen al voor de kleur moest bijbetalen. Ja, ook voor zwart, rood of wit. Allemaal kleuren die bij de vorige generatie nog gratis waren. Wat je dan wel kon krijgen? Eén tint: grijs. En VW is helemaal geen uitzondering. Elke fabrikant doet het. Wat om in het achterhoofd te houden tijdens de prijsonderhandeling... Overigens werd bij de Golf wit (in ons land) inmiddels weer gratis. Wat je krijgt als voldoende klanten zich ontevreden tonen met het beleid… In 1978 toen de Golf voor het eerst op de markt werd losgelaten, kon je evenwel nog 7 gratis kleuren kiezen.

Bron:auto55.be

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

:gestoord: Volgens mij is de Golf toch echt ouder dan van '78. Ik dacht dat de eerste Golfjes van '74 zijn, maar ik kan er een jaartje naast zitten.

 

Overigens was het (in elk geval in Nederland) zo, dat je voor zogenaamde signaalkleuren ook extra moest betalen. Signaalkleuren waren bijvoorbeeld brandweerrood of oranje (dus gewone unilakken met een opvallende kleur).

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe